Velgen- en bandenmaat Fabia 1 uit 2000

Hans1798

Senior Member
Goedenavond,

In mijn garagebox ligt nog een setje M&S banden op stalen velgen. De velgen hebben maat 6J x 15 H2 (ET47). De banden erop zijn 195/65/R15 T. Deze velgen en banden waren van mijn vorige Skoda, een Octavia uit 2006.

Op dit moment liggen op mijn Fabia 1 uit 2000 velgen met maat 6J x 14 H2 (ET43) met erop banden 185/60/R14 82T.

Ik heb hierover een paar vragen:
- passen de grotere velgen en grotere banden van de Octavia zonder problemen op mijn Fabia 1?
- wat is het verschil tussen 14 of 15 inch banden op mijn Fabia 1? Zijn grotere banden comfortabeler? Zuiniger?

Hoor graag jullie advies, groet,

Hans uit Zwolle.

Bijlagen

• 20170416_153211.jpg
    20170416_153211.jpg
    660,5 KB · Weergaven: 7
  • 20170416_153106.jpg
    20170416_153106.jpg
    549,4 KB · Weergaven: 8

turboturbo

Forumguru
Bekijk dit overzicht even:
http://www.skodaforum.nl/forum/i/fabia-1-mogelijke-band-velg-combinaties.12439/

Het zou mogelijk fysiek net wel of niet passen, maar de rolomtrek van de 195/65/15 is veel te groot voor de Fabia. 195 brede banden horen bijv in dezelfde inch maat 195/50/15 bij de Fabia I.

Zuiniger zal het ook niet rijden, want je verstoort de ideale bakverhouding en krijgt een grotere teller afwijking.

Wil je meest zuinige (en goedkoop in aanschaf!) banden dan kom je bij de 14" maatvoering uit. Die banden zijn het smalst en dat rijdt het meest zuinig.

Hans1798

Senior Member
Dankjewel Turboturbo voor je wijze advies. Wat de tellerafwijking betreft: die is toch al vrij fors heb ik bemerkt. Wel 10 km. Dus als mijn Tomtom zegt dat ik 60 rijdt, geeft de teller erg optimistisch ongeveer 70 aan.

turboturbo

Forumguru
Dat klopt, die is fors, maar dat heeft met regelgeving te maken (is dus niet voor niets) en vzv ik heb kunnen vergelijken is dat bij andere merken auto's niet anders.

Hans1798

Senior Member
Dat klopt, die is fors, maar dat heeft met regelgeving te maken (is dus niet voor niets) en vzv ik heb kunnen vergelijken is dat bij andere merken auto's niet anders.
Okay, dan ben ik weer gerust. Ben trouwens zeer tevreden met de Fabia. Zeker nu die cruise control is geinstalleerd. Autootje rijdt gewoon echt heel fijn. En nieuwe banden kosten inderdaad erg weinig :jaja:

Hans1798

Senior Member
Hoi Peter, jij ook bedankt voor de info. Ik blijf lekker bij 14 inch velgen! Misschien dat ik er nog wel een keer 14 inch lichtmetalen velgen op leg als ik daar tegenaan loop. Maar dat is voor later zorg.

Cordoba

Forumguru
Hans, de Octavia-velgen zouden passen, maar of het prettig is? Sowieso moet je er dan een andere maat banden op laten leggen. Mijn Fabia heeft (origineel) bandenmaat 195/50 x 15, met ET 43. Met de ET47 velgen die je hebt, val je dus binnen de 5 mm (toegestane) afwijking, maar met 2 x 4 mm extra ET (beide zijden) komt de auto 8 mm smaller op de banden te staan, met meer overhellen in de bochten tot gevolg. Ik heb mijn OEM ET43 stalen velgen verruild voor lichtmetalen Audi velgen met ET38, en die is dus 1 cm breder op de wielen komen te staan, met als gevolg dat ie aanmerkelijk vlakker door de bochten gaat.

Wat brandstofverbruik betreft: ik ben een zuinige rijder en rij met deze banden 1:16,5 en het 1.4 16V blok is iets zuiniger dan de MPI blokken.

Bovenaan Onderaan