Velgen en ET-waarde

SkodaManiak

Actief lid
Hallo, ik heb een vraag over de velgen van mijn O2. Als ik mij het goed herinner heb ik velgen onder m'n O2 6,0J x 15" met ET waarde 47. Wanneer ik nu 16 of 17" sportvelgen wil monteren, moet die ET-waarde dan ook weer 47 zijn? Ik vraag mij dit namenlijk af omdat ik vrijwel nooit sportvelgen tegenkom met deze ET-waarde. Wie kan mij hiermee verder helpen?

Hetzer

Forumguru
Al eerder gepost maar misschien heb je er wat aan?

Je kunt wel een hogere ET waarde monteren , maar geen lagere ,anders heb je de kans dat de velg (bij insturen) gaat aanlopen tegen de wielkast.

ter info ;De ET van een velg, ook wel Einpress Tiefe genoemd, bepaald hoever een velg naar binnen valt of naar buiten steekt in de wielkast. Een ET van 47 wil zeggen dat het bevestigingspunt 47 mm aan de buitenkant van het midden van de velg ligt.

Steekt een velg te ver naar buiten, dan moet er een velg met een hogere ET worden gemonteerd. Bij ET 47 valt de velg 9 mm meer naar binnen dan bij ET 38. Omgedraaid geldt: Hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.

SkodaManiak

Actief lid
Bedankt voor de uitleg. Duidelijk wat de ET-waarde inhoudt.
Maar heeft dit ook nog te maken met bepaalde belastingen op de wielophanging? Ik kan mij namenlijk voorstellen, dat hoe lager de ET-waarde, hoe verder het wiel naar buiten komt, hoe groter het moment op de wielophanging. De spoorbreedte neemt immers ook toe. Kun je dit ongestraft doen of heeft de ET-waarde ook nog een relatie met de grootte (afmetingen) van de velg. Wie kan mij bijvoorbeeld vertellen wat de ET-waarde van de Pegasus 17" velg is?

Deje

Lid
De ET-waarde is niet zo maar vrij te kiezen aan de hand van de breedte van het spatbord en / of het aanlopen bij het insturen.
De fabrikant bepaalt bij verschillende velgbreedtes de ET. Hierbij is het normaliter zo dat het midden van de band / velgcombinatie bij een andere breedte van een velg op dezelfde maat moet blijven. (spoorbreedte).
Met name stuurreacties willen nog al varieren bij een sterk veranderde ET waarde, wat niet geheel zonder gevaar is.
Ook wettelijk gezien is de ET waarde van een velg geen vrije keuze! (typegoedkeuring)
Onze oosterburen zijn hierin nogal wat scherper.....
Met ouderwetse (illegale) spoorverbreders kon men een zelfde effect bereiken als een velg met een andere (grotere)ET waarde.
De waarde geeft in mm aan hoe ver het aanlegvlak uit het midden van de velg naar buiten ligt (positief).

yeah.gif

Bovenaan Onderaan