Velgen en hulpveren

adapter

Nieuw lid
Hallo skodaboy's,

Mijn octavia combi greenline is in aantocht.
Standaard zitten er 15'' velgen onder,graag zou ik 17'' velgen willen maar ik lees dat dit het comfort niet ten goede komt.
Wie heeft hier ervaring mee en is er misschien ook al iemand die hulpveren onder zijn greenline heeft.
Graag hoor ik jullie ervaringen.:koffie:

Ik had onder mijn O2 fabrieks af 17" velgen (banden225/45/17). Ik vond dit te stug en het brandstof verbuik was me te hoog ivt mijn 15" winterbanden. Ik had een forum lid gevonden hier die mijn velgen wilde hebben en zelf 16"vega velgen had. Nu rij ik hierop het is het comfort en geluid ten goede gekomen de grips is wat minder (lees ik kan niet meer haaks de bocht om maar nog steeds voldoende). En het verbruik is ook stukken beter ipv de 17".
Ik rij voor mijn werk heel noordwest europa door dus altijd lange afstanden waarbij comfort voor mij telt.

Met hulpveren heb ik geen ervaring . Ik heb er nu luchtbalgen onder van MAD deze zijn regelbaar afhankelijk van hoe zwaar de auto beladen is.

adapter

Nieuw lid
Hallo ahjwinth,
Bedankt voor je reactie,de MAD luchtbalgen lijkt me wel wat.
Alleen ik kan nergens vinden wat het kost en waar heb jij je drukmetertje zitten en de afstelmogelijkheid.
Want om dit op het mooie dashboard te plakken zie ik niet zitten.
Je hebt wel een vette auto en zeer compleet.
Gr Adapter

Rallye

Forumguru
Volgens mij heeft de Greenline het sportonderstel, net als mijn RS, die ook op 17" velgen staat. Ik vind het, ook na drie jaar nog, voldoende comfortabel. Bij standaard Octavia's wordt veel geklaagd over de trekhaak die de grond raakt. Wellicht dat dat bij een sportonderstel minder is (zelf heb ik geen trekhaak). Misschien heb je daarom op een Greenline geen hulpveren nodig.

Hallo ahjwinth,
Bedankt voor je reactie,de MAD luchtbalgen lijkt me wel wat.
Alleen ik kan nergens vinden wat het kost en waar heb jij je drukmetertje zitten en de afstelmogelijkheid.
Want om dit op het mooie dashboard te plakken zie ik niet zitten.
Je hebt wel een vette auto en zeer compleet.
Gr Adapter

Ik heb een vaste aansluiting in de kofferbak gemaakt waar ik de luchtbalgen kan oppompen. Ik hoef het nooit bij te vullen. Als mijn auto zwaarder wordt beladen of als ik met een aanhanger rij dan pomp ik de balgen even op.
Zoek even op MAD op het forum er is al meer overgeschreven en de kosten.

Bij mij ging de trekhaak zelfs al over de grond zonder aanhanger er achter. Daarom haal ik hem er nu altijd onderuit.

Zover ik begrepen heb komt de auto met een stugger onderstel als deze met 17" wordt afgeleverd ik kan dit zelf ook voelen. Ik vondt de stuggere vering icm met de 17" velgen te stug daarom ben ik nu naar 16" gegaan maar dat zal wel per persoon verschillen. Ik rij veel lange afstanden voor mijn werk. Met regelmaat naar Oostenrijk / Duitsland waarbij ik zo'n 1100km op een dag rij en dat 2 keer per week dan vindt ik comfort toch wat belangrijker dan de looks van een 17" want ik moet toegeven dat de 17" pegasus velgen wel bij de auto passen.

Ik heb laatst nog gezocht in etka ( onderdelen programma VAG) welke type veren er zijn voor een O2 combi maar daar werdt het mij ook niet duidelijk. Er staat niet een echte beschrijving bij welke veer voor welke auto is.

Suc6 met je keuze. Je zou eigenlijk gewoon is met verchillende bandenmaten moeten rijden om het verschil te voelen en wat je persoonlijk acceptable vindt.

Sand3r

Senior Member
De Greenline schijnt dus geen sport onderstel te hebben. Maar is gewoon verlaagd, zonder stugger gemaakt te zijn.
Staat ergens in de folder dacht ik.

Rallye

Forumguru
De Greenline schijnt dus geen sport onderstel te hebben. Maar is gewoon verlaagd, zonder stugger gemaakt te zijn.

Dat lijkt me vreemd. Verlaagd is meestal stugger. Als kortere veren geen stuggere veren zijn, waarom zijn ze dan niet allemaal verlaagd? Dat spaart immers brandstof.

Overigens wordt in dit draadje ook geklaagd over het sportonderstel. Ook daarmee zou zonder hulpveren de trekhaak de grond raken.

Porettuhcs

Senior Member
Overigens wordt in dit draadje ook geklaagd over het sportonderstel. Ook daarmee zou zonder hulpveren de trekhaak de grond raken.

Klopt... ligt misschien ook aan welke (hoogte) hindernis je moet nemen maar onder mijn vorige O2 had ik ook het "standaard" sportonderstel... Daar zat ook soms een afneembare trekhaak onder en ook gebeurde het bij mij dat ik met een klap uit een uitrit kwam rijden omdat de trekhaak op het bitumen klapte :shocked:.... en dan was mijn O2 niet eens geladen!

Bovenaan Onderaan