Velgen Octavia 2 Combi

Dag allemaal,

Wij verwachten hier ( in België ) eerstdaags onze octavia II combi 1.2 tsi.
Hij zal voorzien zijn van LM velgen 16" Crateris

In afwachting heb ik een vraagje over winterbanden en velgen.
Ik vond reeds onderstaand overzicht met toegestane maten .

Enkele vraagjes hierover:

- Is dat schema correct voor mijn toekomstige auto?

- Welke breedte is voor winterbanden op onze octavia best? 195 of 205

- Ik lees in verschillende topics dat een bepaalde speling van de ET waarde toegestaan is.
Hoeveel mag? En wat is dan het gevolg van een grotere of kleinere ET waarde naar veiligheid of rijgedrag of ...

- Is er afwijking toegelaten op andere indicators zoals die 6 - 6,5 of 7J?

Momenteel heb ik nog LM velgen met zeer goede winterbanden van mijn audi A4
7Jx15 ET 39
Ik neem aan dat die niet bruikbaar zijn.

vriendelijke groeten,

Johan

Motor
Bandenmaat
Velg
Inpersdiepte ‘ET’ (mm)
Sneeuwkettingen toegestaan
Aantal boringen x cirkeldiameter (mm)
Diameter centreerboring (mm)
Ja
Nee
1,2 l/77 kW TSI
195/65 R15 91H
6J x 15
47
X

5x112
57
195/65 R15 91V
6J x 15
47
X

195/65 R15 91T/H/V
6,5J x 15
50
X

205/60 R15 91V/H/W
6,5J x 15
50

X
205/55 R16 91H
6J x 16
50
X

205/50 R17 89H
6J x 17
45
X

225/45 R17 91W/H
7J x 17
54

X
1,4 l/55 kW
1,4 l/59 kW
195/65 R15 91T/H/V
6J x 15
47
X

5x112
57
195/65 R15 91T/H/V
6,5J x 15
50
X

205/60 R15 91V/T
6,5J x 15
50

X
205/55 R16 91T
6J x 16
50
X

205/55 R16 91V/T
6,5J x 16
50

X
205/50 R17 89T
6J x 17
45
X

225/45 R17 91W/T
7J x 17
54

X

Hartelijk dank,

Momenteel gaan al die cijfers een beetje boven mijn petje.
Misschien kan ik het veel eenvoudiger stellen.
Welke velgmaat is het meest ideaal voor dit type winterbanden. 195/65/15 T op een octavia II combi 1.2 tsi.

vriendelijke groeten,

Johan

Chatslet

Forumguru
15 inch uiteraard want dat is de bandenmaat. Om de tabel te gebruiken moet je even kijken wat de J waarden en ET waarven van je eigen velg zijn. Die voer je samen met je bestaande bandenmaat in. Dat is je referentiepunt. In de 2e tabel vul je je bandmaat in. Je weet dan dus al dat je een 15 inch velg nodig hebt. De engie variabelen zijn de J waarde en de ET waarde. De J waarde is de breedte van de valg en de ET waarde is de hartafstand. Dan is het gewoon een kwestie van velgen zoeken die je leuk vind en daar van de ET en J waarden in voeren en proberen. De excel sheet laat dan de afwijking zien.

Beste Chatslet,

Alvast bedankt voor de hulp.
Ik denk dat ik een passende combinatie zal kunnen berekenen maar mijn vragen blijven naar wat de meest optimale situatie zal zijn.

Of maakt een wijziging van ET of J waarde niets uit voor het rijgedrag zo lang het maar binnen de tolerantie is?

groeten,

Johan

Chatslet

Forumguru
Als je de tolerantie aan houd is er weinig aan de hand en hou je de optimale waarden aan. Je kunt er uiteraard verder van af wijken maar dan krijg je wielen die bij het nemen van bochten gaan aanlopen. Soms is dat dan weer te verhelpen met spoorverbreders maar daar wil je eigenlijk gewoon ver van weg blijven. Verder is het belangrijk dat de steekmaat overeen en de naafdiameter overeenkomen maar dat spreekt voor zich. Wat betreft de naafdiameter, daar mag vanaf geweken worden. Een velg met grotere naafdiameter mag want daar leveren ze dan centreerringen bij om hem veilig te monteren. De steekmaat mag je niet vanaf wijken. Dat zijn zeg maar de gaten waar de wielbouten doorheen gaan en daar zijn simpelweg ook geen aanpassingen voor.

CDK

Forumguru
De steekmaat mag je niet vanaf wijken. Dat zijn zeg maar de gaten waar de wielbouten doorheen gaan en daar zijn simpelweg ook geen aanpassingen voor.

ook van de steekmaat kan je afwijken, maar dan moet je adapters gebruiken, ik heb porschevelgen 5x120 onder mijn S2 liggen met adapters van 5x112 naar 5x120 met een velg met een hogere ET waarde die dan weer door diezelfde adapter gecorrigeerd wordt naar de juiste ET waarde

greetz Corné

Noord26

Forumguru
Ik lees toch veel kanttekeningen bij gebruik van adapters? Zou er zelf niet zo maar aan beginnen. Of de velgen op de juiste steekmaat laten boren en bestellen zonder gaten- als je echt persee die velgen wilt met een juiste ET-waarde.

CDK

Forumguru
@ Noord, wat die kanttekeningen betreft... klopt gedeeltelijk, er is veel kaf onder het koren, maar met goede adapters met een tüv keurmerk kan niet veel mis zijn hoor, je moet niet voor de koopjes gaan, want goedkoop is duurkoop!!

greetz Corné

Johan,

Ik zou als ik jou was gewoon jou standaard velgen gebruiken voor je winterbanden, standaard dus meest geschikt.
deze zijn vaak ook niet zo groot en breed dus lagere kosten , ( een 17 inch 225 -45 kost circa 180 euro per stuk jou standaard maat een stuk goedkoper).
Dan kun je voor je zomerwielen lekker uit je dak gaan voor mooie dikke met als voordeel deze zullen niet slijten door pekel e.d..

greets

Bovenaan Onderaan