Velgen / winterbanden Octavia 4x4

FSI4x4

Nieuw lid
Ik ben sinds deze week de gelukkige eigenaar van een Octavia 4x4 (geen Scout). Deze auto staat op 6.5J x15" velgen met een bandenmaat van 205/60 R15.

Nu ben ik op zoek naar velgen en winterbanden en in het instructieboekje worden drie combinaties genoemd:
- Velg 6Jx15, ET47 met bandenmaat 195/65
- Velg 6.5Jx15, ET50 met bandenmaat 195/65
- Velg 6Jx16, ET50 met bandenmaat 205/55

De velgen met ET50 kan ik niet vinden, maar kan ik zondermeer de smallere 6Jx15 ET47 velgen op mijn 4x4 monteren?

Graag julie reactie....

Vacaro

Senior Member
Welkom FSI4x4, alvast proficiat met je aankoop.
Kun je geen snelheidsaanduiding en max belasting per band vinden vinden.
Aan de hand van dat kan je ook zien welke banden onder je auto mogen.
Ik heb onder mijn O2 TDI1.9 4x4 de maat 205/55*16 van Dunlop SP01.

Show us some pics...

van_der_P

Senior Member
Ik ben sinds deze week de gelukkige eigenaar van een Octavia 4x4 (geen Scout). Deze auto staat op 6.5J x15" velgen met een bandenmaat van 205/60 R15.

Nu ben ik op zoek naar velgen en winterbanden en in het instructieboekje worden drie combinaties genoemd:
- Velg 6Jx15, ET47 met bandenmaat 195/65
- Velg 6.5Jx15, ET50 met bandenmaat 195/65
- Velg 6Jx16, ET50 met bandenmaat 205/55

De velgen met ET50 kan ik niet vinden, maar kan ik zondermeer de smallere 6Jx15 ET47 velgen op mijn 4x4 monteren?

Graag julie reactie....

Volgens mij kan dat maar je moet bij de keuze van de breedte van de band rekening houden met het feit dat de band niet aanloopt in de wielkast.
De ET waarde geeft aan hoe ver een wiel naar binnen komt ten opzichten van de midden van het wiel. B.V een lage ET waarden valt meer naar binnen dan een hoge, met andere woorden ET waarden van 50 steekt meer naar de buiten zijde van de auto. Je kunt daar dus een bredere band op monteren, want je hebt meer ruimte. Dat zie je ook in de opgegeven maten ET 47 is smaller en ET 50 is Breder

Volgens mij kan dat maar je moet bij de keuze van de breedte van de band rekening houden met het feit dat de band niet aanloopt in de wielkast.
De ET waarde geeft aan hoe ver een wiel naar binnen komt ten opzichten van de midden van het wiel. B.V een lage ET waarden valt meer naar binnen dan een hoge, met andere woorden ET waarden van 50 steekt meer naar de buiten zijde van de auto. Je kunt daar dus een bredere band op monteren, want je hebt meer ruimte. Dat zie je ook in de opgegeven maten ET 47 is smaller en ET 50 is Breder

Hoe kleiner de ET waarde hoe meer het wiel naar buiten komt. De ET waarde is n.l. de afstand vanuit het midden van de velg tot aan het naafgat. Hoe groter die afstand hoe verder het wiel naar binnen komt.
Persoonlijk heb ik een set velgen + winterbanden met een ET waarde van 40 gekocht. Dit gaat prima. De banden staan dus 1 cm meer naar buiten dan de standaard wielen.

Bovenaan Onderaan