Velgen

disalema

Nieuw lid
HI,
Heb net een Skoda Combi uitvoering Rider gekocht met alu velgen 205/55/16. Zoek nu voor winterbanden staln velgen.
Heb op mijn vijfde velg gekeken. Daar staat de volgende specifikatie: 6.5Jx16 H@ ET42. Van de dealer krijg ik de volgende specifiactie: 6Jx15H2 ET 38.
Kan het nu alle twee? en wie heeft vier passende stalen velgen.

Dutch4x4

Senior Member
Kan allebei. Hangt puur van de vraag af of je ook voor je winterbanden 16" wilt - maar dan kun je net zo goed je lichtmetalen velgen blijven gebruiken - of 15", zoals de dealer adviseert. Dan heb je ook een extra set (stalen) velgen nodig.

Met andere woorden: je koopt winterbanden van de maat 205/55 R16 en die leg je gewoon om je eigen velgen. Of je koopt winterbanden van de maat 195/65 R15 en daar koop je aparte velgen voor.

16"-winterbanden zijn geen probleem, behalve misschien voor sneeuwkettingen. Als 't alleen voor NL is, dan is 't sowieso geen punt. 16" is natuurlijk wel weer ietsje duurder dan 15", maar dan reken je zonder de stalen velgen.

CF1

Lid
Een Bora heeft vaak stalen velgen in 16 btw

Dat is dus nog een 3rde optie staal met winterbanden in 16" kopen (kies je hiervoor dan zou ik eens polsen bij Bora eigenaars of ze geen tweedehands winterbandensetje op 16" staal liggen hebben)

Petter

Lid
Veel producten van de VAG-groep beschikken over dezelfde velgen, het enige wat echt van belang is, is de ET waarde. Je ziet dat deze verschilt voor de 15" en 16" velg dus daar moet je goed op letten, deze waarde kan indien je hiervan afwijkt het rijgedrag (nadelig) beinvloeden.
Je zou dus via marktplaats opzoek kunnen gaan naar een set stalen velgen en daar winterbanden op monteren, meestal is 15" goedkoper en voor in de regen en de sneeuw is een smallere band aan te raden, kijk maar naar het WRC.

Bovenaan Onderaan