Velgen

Edwinc

Nieuw lid
Hallo, ik heb een setje GMP velgen met winterbanden gemonteerd op mijn Octavia Combi RS IV.

Maat velg is 8.5x19
Maat band is 225/40 R19

Volgens de fabrikant GMP zouden deze maat banden de juiste moeten zijn, echter steekt de velg iets buiten de band.

Zouden jullie er toch een bredere band op leggen?

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 52
  • image.jpg
    image.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 48
  • image.jpg
    image.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 50

Rallye

Forumguru
Hoort bij 19” op een Octavia geen 235/35? Je zou ook kunnen kijken naar banden met een goede velgbeschermer.

JPs_OC2

Forumguru
Voor 8.5J is 225mm de minimaal aangeraden breedte. De zijwand/wang staat naar buiten toe, beter bekend onder de term stretch.
De voorkeursbreedte voor 8.5J is 235 of 245 mm. De zijwand/wang staat daarbij min of meer recht op de velg.

Zoek op Google maar ff op stretch icm autobanden.

Aanvulling: Qua velgbescherming blijft er niets over dus als je die knap wil houden zou je voor bredere banden kunnen kiezen.

Tees

Donateur
Je haalt nu dingen door elkaar volgens mij: de standaard bandenmaat is afgestemd op de stabdaard velgmaat van 7.5J. Nu heb je een 8.5J velg, en die is dus breder. Dan zit je dus op de rand van wat kan op deze velg met een 225 band.
En eerlijk gezegd vind ik t optisch ook echt borderline, ik vraag me af of de band goed aansluit op de velg. En het is ook totaal niet mijn smaak, die sterk getrokken band, maar dat is zeer persoonlijk.

Normaliter zijn winterbanden een slagje smaller dan zomerbanden, vanwege meer grip op sneeuw. Dus je kan wel een bredere band erop leggen, maar ik vraag me af of je niet beter een smallere velg had kunnen kopen?

bij banden 225 is de aan te raden breedte 7,5 inch, zoals standaard, of 8 inch (zoals de mijne o)
ik denk dat 8,5 te veel is.

Bovenaan Onderaan