Velgenvraag

GJ M

Forumguru
Hallo,

Ik heb deze week een set velgen gekocht via mp voor de winter. Nu stond in de advertentie een et waarde van 49, en met mn domme kop niet goed opgelet bij de koop zelf :banghead::facepalm:. Nu kwam ik er later achter dat de et 40 7j is. Vanmorgen toch ff gepast, en het lijkt niet aan te lopen. Nu is mijn vraag of mensen hier ervaring mee hebben? Kom ik hiermee weg, of toch maar weer verkopen? Het gaat om een O2FL,en sneeuwkettingen zal ik zeker niet gebruiken
 

Spierings

Forumguru
Het is meestal de combinatie tussen breedte en et waarde welke goed moet zijn.

Et waarde kan iets verschillen afhankelijk van de breedte van de velg..

Als je huidige velg ook 7j is komt hij met deze et waarde 9 mm verder naar buiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: GJ M

andrehj

Forumguru
Hoeveel inch zijn de velgen en wat voor banden wil je erop doen? Want voor 15 of 16" is 7J bij een O2 wel aan de bovenkant.
 
  • Leuk
Waarderingen: GJ M

andrehj

Forumguru
Dan is 7J precies het maximum. Voor een O2 is normaliter de breedte 6.5J (en ET50). Overigens snoep je met die 10 mm kleinere ET waarde precies de marge voor sneeuwkettingen op, dus je wielen zouden nog net vrij moeten lopen. Hoe dat op de achteras (bij volledige invering) zit weet ik echter niet. Zeker omdat je velg ook nog iets breder is dan standaard, zal de wang van de band nog iets verder naar buiten staan... Passen dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: GJ M

CDK

Forumguru
Lijkt op een tikfoutje, de 0 zit vaak naast de 9 ;) Als het niet aanloopt bij drempels en ook niet bij fors inveren op de snelweg in beladen toestand dan is er niets aan de hand. Proberen maar zou ik zeggen, je kan ook smallere banden nemen met een zelfde rolomtrek. Voor de winter is dat niet zo verkeerd én het verkleint de kans op aanlopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: GJ M

Cordoba

Forumguru
Ook al loopt het niet aan, dan nog heb je een verkeerde belasting van je wiellagers, doordat de ET-waarde erg veel afwijkt. Normaal wordt aanbevolen niet meer dan 5 mm af te wijken van de originele ET-waarde, omdat je met de afwijking in ET-waarde een constante dwarsbelasting op je wiellagers introduceert, en dat kan betekenen dat je wiellagers een aantal malen eerder versleten zijn dan met de juiste ET-waarde.

Je kunt ook overwegen om via spacers alsnog op de juiste waarde terecht te komen, dus in dit geval een spacer van 10 mm dikte, en je krijgt weer je originele spoorbreedte terug, wat ook het gedrag in bochten verbetert.
 

GJ M

Forumguru
Ook al loopt het niet aan, dan nog heb je een verkeerde belasting van je wiellagers, doordat de ET-waarde erg veel afwijkt. Normaal wordt aanbevolen niet meer dan 5 mm af te wijken van de originele ET-waarde, omdat je met de afwijking in ET-waarde een constante dwarsbelasting op je wiellagers introduceert, en dat kan betekenen dat je wiellagers een aantal malen eerder versleten zijn dan met de juiste ET-waarde.

Je kunt ook overwegen om via spacers alsnog op de juiste waarde terecht te komen, dus in dit geval een spacer van 10 mm dikte, en je krijgt weer je originele spoorbreedte terug, wat ook het gedrag in bochten verbetert.
Met een spacer zou de velg toch juist nog meer naar buiten komen? Hij zou juist naar binnen moeten.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Je hebt gelijk, ik dacht even dat je een hogere ET-waarde had dan origineel, maar je hebt een lagere ET-waarde. Foutje:bloos:
 
  • Leuk
Waarderingen: GJ M

Jewepe

Forumguru
@GJ M: ik ben het eens met @Corné de Kluijver en volgens mij gaat het wel goed komen. De ET-waarde voor een O2 is 47. Met ET 40 zit je er dus 7 mm naast (wiel komt 7 mm naar buiten) en dat is iets meer dan de ervaringsmaat van 5 mm. Mijn O2 had velgen met ET-waarde van 38 eronder. Geen last van versleten wiellagers gehad of iets dergelijks. Sterker nog, het reed fijn en het zag er ook nog eens prima uit.
 

CDK

Forumguru
Wellicht dat @Jee13 even kan aangeven met welke ET hij momenteel rondrijd? Hij heeft er spacers tussen zitten en ik verwacht dat hij ook rond de ET40 zit met 7J velgen...
 
  • Leuk
Waarderingen: GJ M
Bovenaan Onderaan