Velgkapje / boutenkapje Vega velgen verwijderen?

Timothee

Actief lid
Hallo,

Weet iemand hier hoe je het kapje van de Vega velgen verwijderd krijgt waar de wielbouten achter zitten verscholen?
Ik heb laatst de banden laten verwisselen, maar heb het idee dat óf de banden niet goed zijn óf een wiel niet goed vastzit aangezien ik onbalans (getril/gehobbel) voel tijdens het rijden. Nu wil ik checken of alle bouten vastzitten, maar krijg ik die klepjes er niet af.

Ik heb gezien dat je de klepjes kunt draaien, maar in geen enkele stand laat ie los...ik durf geen geweld te gebruiken omdat het slechts kunstof is.

Wie weet hoe dit moet?

Alvast bedankt!

Gieliovd

Forumguru
De kapjes zijn voorzien van een platte inkeping aan de rand van het kapje.

Hier kan een kunststof hefboom in om ze los te klikken.

Een BREDE platte schroevendraaier kan ook, voorzichtig met beschadigingen.

Skoda heeft veel van deze inkepingen zo plat en breed ontworpen, net zoals je zekeringenkastje (Fabia tenminste). Wellicht kan het ook met je sleutel, ik pak liever een ander hefboompje.

Edit ter verduidelijking:
23264958__1209332532__1__4-79353d08432fec0ae50d3553487871bf.__big__.jpg

De onderste spaak, daarboven zit het lipje.

Timothee

Actief lid
Je hoeft het klepje/plaatje dus niet te draaien maar gewoon omhoog wrikken met een schroevendraaier? Ik zag dat er in de velg één plek is met een uitkeping. Als je het klepje zo draait, heb je meer ruimte om een schroevendraaier tussen te duwen. Dat heb ik gedaan en geprobeerd, maar het klepje buigt nogal akelig ver zonder dat ik iets hoor losklikken...vandaar dat ik het liever even hier vraag voor er wat afbreekt.

Frankie

Actief lid
Met Pegasus velgen heb je hier geen last van collega !! :-) Gewoon loswrikken die handel..

Ps: heeft Profile je wiel(en) fatsoenlijk gefixed ?

Gieliovd

Forumguru
"Slechts kunststof" is moeilijk. Weet je hoe sterk en buigzaam kunststof is tegenwoordig?

Een stukje ABS kan héél veel hebben. Kijk, als je er kwaliteit van Chinees speelgoed tegenaan gooit..

Ik heb bij het materiaal van het reservewiel een klein metalen ringetje (met uitsteeksel) dat dient om dit afdekplaatle af te nemen.
Was bij levering erbij.

Greetz

Bovenaan Onderaan