Ventilatie interieur

hh1174

Lid
Hoi forum leden,

Ik rij ondertussen een jaar in mijn superb en ben nog steeds tevreden.

Er is op dit moment wel een kleine storing in de ventilatie. Ik heb een climatronic en het knopje die de voetventilatie moet regelen reageerd niet er komt geen lucht beneden. Dit heb ik tijdens onderhoud bij de dealer aangegeven. Hierna is de superb uitgelezen en vond men een melding over een kachelklep die niet funcioneert en zou dit verder moeten onderzoeken op basis van na calculatie, omdat er meerdere blijken in te zitten. Ik gaf toen aan hier verder niets mee te doen ook ivm bij reparatie het volledige dashboard verwijderd zou moeten worden om erbij te komen...

Op internet heb ik een en ander bekeken en heb met wat moeite in de slang boven de voetruimte aan weerskanten een regeleenheid 3C0907511B gevonden, wat dus de kachelklep blijkt te heten. Is dit de module die storing kan geven of heeft de dealer gelijk om verder te onderzoeken en mogelijk zelfs het dashboard te verwijderen voor reparatie?

Ik hou van uitdagingen en als het dashboard verwijderd moet worden hoop ik dat iemand van het forum mij een how-to-do kan aanreiken en iemand mij kan vertellen hoeveel van deze modules er in de superb zijn gemonteerd.

Alvast bedankt,
Jerom

Cordoba

Forumguru
Wat móet en wat kán zijn soms verschillende zaken. Mooi voorbeeld daarvan is het vervangen van de stelmotor van de temperatuurregeling voor de kachel in de Fabia I: officieel moet daarvoor het complete dash gemonteerd worden, en kost dit iets van 4 uur werk. @Monteurtje heeft hier al verschillende malen uitgelegd dat hij dit (door ervaring) kan zonder van alles te demonteren, en het in een half uurtje of iets dergelijks doet. Dit kan omdat hij door ervaring op gevoel kan werken, zonder te zien wat ie doet, mogelijk dat in jouw geval iets vergelijkbaars mogelijk is. (ik ken de Superb niet goed, en ik kan het absoluut dus niet beoordelen)

Monteurtje

Forumguru
Een climatronic heeft meerdere kachelkleppen. Die soms eenvoudig te bereiken zijn door paar dingen los te halen. Maar ik weet van de Superb dat er 1 klep is waarvoor het dashboard eruit moet. Maar deze zit helemaal bovenin ergens onder de voorruit. Dat zal niet de klep zijn die storing geeft. Ik weet zo niet waar de klep zit die problemen geeft.

hh1174

Lid
Kan het mogelijk zijn dat het dan een module betreft, dat is namelijk te overzien om te testen. Beginnen dan van onder mogelijk naar boven...

Monteurtje

Forumguru
Het onderdeel nummer wat je in je eerste bericht schrijft is de temperatuurregelklep. Die moet je dus niet hebben.
Er zit nog eentje lager, stelmotor voor centrale klep V70
Ook zit er nog een verder omhoog, waar precies weet ik niet. Dat is ook een stelmotor centrale klep V425.
Iemand die ELSA, oa @Joske, heeft kan voor je opzoeken hoeveel werk het precies is en een beschrijving hier neer zetten. Makkelijkste is toch dat je een storingscode hebt zodat je exact weet welke klep het is. Of aan de hand van meetwaardes lezen dat uitsluiten.

Cordoba

Forumguru
Jerom nog even een aanvulling: als je je auto uit laat lezen, laat je NOOIT afschepen met een omschrijving van de foutcode, maar zorg dat je altijd het nummer van de foutcode hebt. Er zijn vaak omschrijvingen die op elkaar lijken, of zelfs identiek zijn, en ook met het omschrijven naar de klant toe zijn sommige garages/monteurs slordig en komen met een omschrijving die er op lijkt. Als je aan de hand van zo'n vage omschrijving moet gaan zoeken/sleutelen kun je soms flink de fout in gaan, terwijl een foutcode met het nummer gewoon duidelijk is.

Als je het nummer van een foutcode hebt, kun je die zelf ook altijd nalezen op de site van Gerrit Speek.

• Leuk
Waarderingen: EdK

hh1174

Lid
Bijgaande het bestand waar de meldingen in staan maakt voor jullie hopelijk het nog helder.

Kan het nu ook in het bedieningspaneel zitten?
De climatecontrole maakt wel een hoorbaar geluid, als ik alleen de onderkant open (de overige alle uit) zet, blaast het wel maar de klep blijft gesloten en is het idee van een stofzuiger waar ik mijn hand tegen houd.

Deze conclusie;
Mijn lampjes het op de DSG deden het niet allemaal alleen de + en - waren groen, gekeken en gedemonteerd is alle met msd solderingen dus erg klein maar zag haast geen tin bij de lampjes weet dat het allemaal minuscuul is maar met enig geduld alle lampjes met een 15 watt speciaal voor fijn werk de lampjes even opnieuw aan gesoldeerd en ze werken nu allen weer.

Het lijkt mij nou niet zo een twee mogelijk dat het bedieningspaneel van de climate ook slechtere verbindingen kan hebben... want de bediening werkt verder wel alleen de aansturing laat het afweten.

Bijlagen

• Log-TMBAE73T099010170.txt
    14,2 KB · Weergaven: 15

hh1174

Lid
Toch vreemd, ik heb de inblaas voor icm de airco samen aan gedaan, dan maakt de unit een reset en zet alles terug in de basisinstelling. De voetverwarming functioneerde even maar de uitblaas boven de radio werkte toen niet... Helaas ben ik dus terug bij af. Met de combinatie vooruit en airco kom je in een ander menu waar je instellingen kunt aanpassen maar heb ik te kort kennis van.

Met de vooruit verwarming 2de van links en de ventilator naar beneden heb ik gelukkig wel wat warmte beneden en kijk met beter weer verder.

Bovenaan Onderaan