Ventilator en Radio doen het niet meer

Hoi,
Ondertussen ben ik van een Octavia Combi 1 (1.9 tdi) naar een Octavia Combi 2 (2.0 fsi 110kW) gegaan en de overstap bevalt erg goed :D.
Maar de laatste tijd last van erg veel vocht in de auto, ik moest laatst zelfde de binnen kant krabben. Ontwasemen duurt best lang vanwege de grote hoeveel vocht.
Maar nu deed gister de ventilator het in eens niet meer, dat is dan best vervelend, met constante mist op de voorruit naar huis gereden (voelt niet fijn!)

Hier al een beetje rond gekeken en zag dat iemand het zelfde had en zijn G65 sensor bleek kapot te zijn. Nu bij thuiskomstalle zekeringen gecontroleerd en die leken goed te zijn, beide zekering kasten. Met een multimeter op piepstand gecontroleerd.

Nu had ik tentijde van mijn Combi 1 een (chinese?) vag apparaatje van Marktplaats afgehaald dus dat leek me een mooi moment om eens te testen. Die kon niets vinden, hij zag sowieso alleen de engine controller, wat me wat weinig leek. Maar daar zaten geen foutcodes in. Dus dan maar weer verder kijken. Kom ik er achter dat nu in eens mijn radio (een Stream) het ook niet meer doet!

Gloeiende!

Ik had ondertussen op het forum hier ook een zekering lijst gevonden, dus radio zekering opgezocht, F19 schijnbaar. Weer gemeten en was helemaal in orde. Dus radio uitgebouwd en daar gemeten, hey er staat zelfs geen 12V op de connector.

Dus mijn vraag nu is:
- is de radio ook afhankelijk van een andere zekering?
- kan de ventilator makkelijk doormeten om dan te controleren of die inderdaad kapot is
- iemand een tip met betrekking op de grote hoeveelheid vocht?
- In mijn frustratie misschien een zekering op de verkeerde plek terug gezet na het meten, bijvoorbeeld
op het plekje ernaast. Maar hoe controleer ik dit? :|

Ik heb net ook een owner manual gedownload van de skoda en zie dat er twee versie zijn van de engine fuse box. Het lijkt er op dat de gene die ik gister op dit forum heb gevonden mogelijk de verkeerde is, vanavond nog eens controleren.
 
Een kleine update van deze kant, het helpt als je een zekering uit zijn socket haalt dat je hem dus ook weer in dezelfde socket terug zet. Zeker F8 zat in F7, gevolg was dat de radio niet meer werkte. Deze werkt nu wel weer :tongue:

Blijft nog het probleem dat de ventilatie nog niet werkt. Die ga ik eens uitbouwen en meten.
 
Noujaaaaaa... Ik heb de kap bij de ventilator weggehaald zoals beschreven stond in een ander topic. Probeerde motor uit te bouwen maar er zat een kabelboom in de weg. Dan maar stekker losgehaald van het kabeltje wat de motor ingaat en een multimeter aangesloten op de connector. Contact aan en er staat 12 Volt op. Ah dan is de motor dus kapot....
Stekker weer aangesloten en toen deed de ventilator het in eens weer.:thumbsdown:

Daar wordt ik altijd een beetje zenuwachtig van als dingen het vanzelf weer gaan doen.

Maar de bekleding daar was wel nat, zit zelfs een beetje schimmel onder de passagierstoel :mad:

Nu eens kijken waar al dat vocht vandaan komt.
 

Arreslee

Senior Member
Dat met die ventilator is inderdaad heel vervelend.
Ik weet niet of je een climatronic of een hand airco.
Maar wat je kan doen is als je het handschoenenkastje en de bescherming eronder verwijderd hebt is de ventilator uit elkaar te halen. Je moet er wel van onderaf bij.
De motor kan blijven zitten maar de Elektronica zit met 2 lange schroeven vast aan de ventilator. Nu moet ik even uit mijn geheugen putten maar volgens mij is het mogelijk om de connectoren te verwijderen en dan dmv een draad brug de motor direct aan de 12 volt te hangen. Dan kun je in ieder geval checken of de ventilator zelf kapot is. Wel eerst meten of er wel 12 volt op de connector staat. Anders heb je toch een zekering probleem.
Verder zit er ook nog een 5 A zekering in het circuit. Ik zal morgen even kijken welke dat ook al weer was. Deze geeft zowel voeding aan de G65 sensor als aan de LIN bus. Deze bus zorgt voor de snelheid aansturing van de ventilator.

Succes er verder mee
Groeten
Edwin
 
Hoi Arreslee, bedankt, ik had inderdaad jouw topic al goed gelezen. Maar zoals je misschien al gezien hebt doet de ventilator op miraculeuze wijze het weer.
Ik heb trouwens climatronic.

Dat "van onderaf erbij" is best een uitdaging :tongue: Maar gelukt!
 

Arreslee

Senior Member
Mooi dat je ventilator het weer doet. Wel vreemd dat dat spontaan gebeurde. Geeft toch niet echt een goed gevoel.
Ik had schijnbaar je bericht te snel gelezen. Had begrepen dat je radio het weer deed.
Succes verder en inderdaad het is niet de meest comfortabele houding om de ventilator te ontmantelen.

Trouwens je laatste update kwam terwijl ik een berichtje zat. Te tikken.
Overigens heb je een schuif kantel dak. Zo ja dan kunnen de afvoeren dicht geslibt zijn. Had ik ook en daardoor werd het ook nat binnen.
 
Nee, ik heb geen schuif/kantel dak.
Ik ga later verder kijken, eerst eens ff relaxed op de bank zitten.
Van het weekend maar eens onder de auto kijken of daar geen open gaten zitten ofzo.
 

Cordoba

Forumguru
Ik krijg het idee dat het contact op de connector van de ventilator niet goed was, misschien iets losgekomen en daardoor geen contact meer, maar gezien het vocht is corrosie in de connector waarschijnlijker. Door loshalen en weer insteken, kan de corrosie of er iets afgeschraapt zijn, óf het contact wordt op net iets ander punt gemaakt door het opnieuw insteken.

In elk geval de oorzaak van het vocht ook opzoeken (parafaanbak al gecheckt?).
 
Laatst bewerkt:
@Cordoba, ik heb gister de compressor op de ruimte onder de voorruit bij de ruite wisser gezet, maar daar kwam niet veel uit. Ik weet niet of dat de parafaanbak is?
 

Arreslee

Senior Member
@DeKleef, Wat je ook even kan controleren is de ruimte achter de wielkuip bescherming.
Dit is een plastic beschermkap in de wielkast.

De auto voor opkrikken, wiel verwijderen en dan op zoek naar de schroeven. bij mij kwam daar een hoeveelheid blad en zand uit, dat wil je niet weten.

Succes verder.

Groeten,
Edwin
 

machlo

Forumguru
@DeKleef, Wat je ook even kan controleren is de ruimte achter de wielkuip bescherming.
Dit is een plastic beschermkap in de wielkast.

De auto voor opkrikken, wiel verwijderen en dan op zoek naar de schroeven. bij mij kwam daar een hoeveelheid blad en zand uit, dat wil je niet weten.

Succes verder.

Groeten,
Edwin
Klopt, door de wieluitslag zo te verdraaien kun je er ook zo bij met een korte schroevendraaier zonder het wiel eraf te halen......ten minste, bij mijn auto.
 

Cordoba

Forumguru
@Cordoba, ik heb gister de compressor op de ruimte onder de voorruit bij de ruite wisser gezet, maar daar kwam niet veel uit. Ik weet niet of dat de parafaanbak is?

Yep, is inderdaad de parafaanbak. Als je met een gieter er water in giet, loopt dit er dan ook snel uit (afvoer komt uit in de wielkast)? Want als er veel modder en troep in de afvoerslang zit, dan krijg je dat met een beetje blazen niet open.
 
Bovenaan Onderaan