ventilatoren draaien beide niet

Hallo allemaal,

Enige tijd geleden moest ik lang met draaiende motor stil staan, waarbij de motortemperatuur (voor de eerste keer in de ruim 3 jaar dat ik de auto bezit) het tweede streepje verliet en op zoek ging naar het rode gebied (koelventilator sloeg niet aan). Met kunst- en vliegwerk (verwarming aan, interieurventilator vol open) heb ik dit onder controle gehouden.

Ik heb het hier met een kennis over gehad en die vroeg me of de ventilator van de airco wel aan gaat (ik heb 2 ventilatoren op mijn radiator) als ik de airco inschakel. Dit is ook niet het geval. Betekent dit nu automatisch dat de motor van de ventilator/ventilatoren (is het er één of zijn het er twee?) kapot is of zijn er andere mogelijke oorzaken en wat zou de beste manier zijn om de juiste diagnose te stellen?

Alvast bedankt voor het meedenken.
 

Tees

Donateur
Voor zover ik weet zijn de ventilatoren niet perse gekoppeld aan de airco maar aan de koelvloeistoftemperatuur.

Ik zie een aantal mogelijkheden hier:
- een of beide ventilatoren of de aansturing daarnaartoe (bijv bekabeling) is kapot. Dat is vrij makkelijk te checken door ze direct op 12V te zetten.
- de KVS temperatuursensor die de aansturing regelt is defect (nameten of uitlezen met VCDS/OBDeleven)
- Iets anders softwarematigs.
 
@Tees

Bedankt voor je reactie, ik ga vrijdag op de brug kijken. Direct aansluiten op 12V is inderdaad logisch en klinkt eenvoudig, maar aangezien ik niks heb met elektra moet ik eerst uitzoeken hoe ik dat in de praktijk moet gaan doen.

Vwb de airco, die opmerking kreeg ik van een ex-monteur en ik heb dit ook gecheckt met de (min of meer vergelijkbare) Seat Ibiza van een kennis, waar de (enkele) ventilator wel gelijk gaat draaien zodra je de airco inschakelt.

Ik heb een tijdje geleden trouwens ook een kleine lekkage ontdekt op de temperatuurschakelaar (die op de radiateur gemonteerd is en dus weer iets anders is dan de temperatuursensor die elders zit). Maar goed, al zou die tevens defect zijn dan nog zou de aircoventilator wel gewoon moeten gaan draaien, zodra je de airco inschakelt, zou je toch denken.

Uiteindelijk zal ik wellicht de hele radiateur moeten uitbouwen om goed bij de ventilatoren te kunnen, dus dan kan ik beter alles in 1x aanpakken, zodra ik de juiste diagnose heb gesteld.

Wordt vervolgd.
 
Vorige week er achter gekomen dat er met de motoren niets mis is, door ze op 12V aan te sluiten.

Van het weekend de temperatuurschakelaar en de relais-eenheid vervangen, gelukkig zonder de hele radiateur te hoeven uitbouwen. Airco-ventilator slaat nu wel aan, vlak nadat de airco is ingeschakeld. Grote koelvan is nog even afwachten (heb hem niet express warm laten lopen), maar ik heb er wel vertrouwen in dat hij werkt.

Dit probleem is dus ook weer opgelost, bedankt voor het meedenken!
 
Bovenaan Onderaan