Ventilatoren draaien spontaan.

Hallo allen,



Ik heb een vreemd probleem geconstateerd in mijn octavia combi uit 2009. namelijk dat sinds vandaag na dat de auto al minstens 2 uur stil en uit staat voor de voordeur de koelventilatoren spontaan volle poel gaan draaien. Ik heb een 1.8 tsi met 7 traps dsg bak. als ik naar buiten ga en ik start de motor en zet hem dan meteen weer uit houden de ventilatoren er gelijk mee op. Heeft iemand dit probleem als eens eerder gehad en zo ja wat kan ik er aan doen ???? want ik zit er niet op te wachten dat ze vannacht of weet ik wanneer weer volle pot voor de deur staan te bleren.

groeten Marc
 

Desperado

Forumguru
Eerste gedachte een sensor die een verkeerd signaal afgeeft, maar bij stilstaande auto lijkt me dat vreemd. Zit er misschien ergens een draadbreuk of massaprobleem? Slechte accu heb ik ook al eens gehoord dat dat vreemde storingen kan geven. Maar dit probleem op zich heb ik nog niet eerder van gehoord.
 
slechte accu lijkt me sterk want er zit net een nieuwe in sinds ik hem heb gekregen. (lees afgelopen maandag ) en voor de duidelijkheid de sleutel ligt op de tafel en zit dus niet in het contact
 

Ronnie

Forumguru
Zal waarschijnlijk een defecte temp. schakelaar in de koeler zijn, of heb je climatronic? Dan zou je module een foutcode moeten geven. Kortom: even (laten) uitlezen......
Als de fans weer aanslaan in de nacht en je hebt het niet in de gaten dan is de kans groot dat je morgen met een lege accu staat.....
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb het eerder gelezen, weet alleen niet meer of het een Skoda of een Seat was, maar in elk geval binnen de Vaggroep. Ik zou voorlopig even de zekeringen van de betreffende ventilatoren er even uittrekken, om te voorkomen dat ze je accu leegtrekken, terwijl ie geparkeerd staat. Als je normaal met het verkeer meerijdt, met de huidige temperaturen, kun je rustig even een paar dagen zonder fans rijden (er vanuit gaande dat je niet met een loodzware sleurhut de bergen in gaat).

Als ik het me goed herinner, was het in het geval dat ik heb gelezen iets van sensor, of kortsluiting in kabel/stekker van de ventilatoren.
 
nee was niet van plan om er een sleurhut achter te hangen. maar ik moet morgenvroeg wel naar utrecht. en s'middags weer naar huis (lees arnhem ) terug. kan dat dan geen kwaad ??? niet dat ik straks met een oververhitte motor op de A12 sta ;)
 

Desperado

Forumguru
De ventilators slaan pas aan als het echt warm wordt. In het huidige weer loopt dat wel los. En je temp..meter geeft het ook aan als hij te warm wordt. Gaat niet gebeuren denk ik.
 

Cordoba

Forumguru
Als je het niet vertrouwt, plaats je net voor je gaat rijden de zekeringen weer terug, maar als je de snelheid beperkt tot pakweg 110 km/u en geen stoplichtsprintjes trekt, moet het met de huidige buitentemperaturen ook makkelijk gaan, zonder zekeringen. (zolang je rijdt, wordt het stroomverbruik wel bijgeladen)

Als de fans tijdens de rit aanslaan, hooguit kans dat ie niet de optimale bedrijfstemperatuur bereikt, waardoor je een iets hoger brandstofverbruik zult hebben, en een marginaal hogere motorslijtage. (i.p.v. 250.000 km gaat het blok dan slechts 249.990 km mee)
 
heeft iemand een idee welke zekeringen ik eruit moet trekken want ze staan niet expliciet in het instructie boekje vermeld. of moet ik alles wat met climatronic heeft te maken eruit trekken ?? Niet dat ik dadelijk de verkeerde eruit heb getrokken.
 

Cordoba

Forumguru
Climatronic volgens mij niet, het kan zijn dat de zekering/zekeringen die je moet hebben niet in de normale zekering kast zitten, maar bovenop de accubak. Andere optie is de stekker van de ventilatoren er uit trekken (ik neem aan dat er een stekker verbinding zit, omdat ze soms ook gewisseld moeten worden, of dat bijv. een radiateur vervangen moet worden door schade).
 

Joske

Forumguru
@Cordoba heeft gelijk

die zit inderdaad bovenop de accubak, maar wat mij inderdaad een veiligere oplossing lijkt is om de fiche van de ventilator uit te trekken.
Ik ga er van uit dat het een O2 Combi van 2009 is, met 118Kw vind ik slechts 1 motorcode, namelijk: CDAA

Alleszins, hier de afbeelding van de zekeringen bovenop de accu:

S97-7430.png


SA1 - Dynamo 90 A / 110 A 150 A
- Dynamo 140 A 200 A
SA2 - elektromechanische stuurbekrachtiging 80 A
SA3 - Koelluchtventilator 50 A
SA4 - Extra verwarming (PTC) 80 A
SA5 - Voedingsspanning interieur 80 A
SA6 - Extra verwarming (PTC) 40 A
SA7 - vrij
 

Cordoba

Forumguru
Zekering nr. 3 dus op de accubak (is een metalen plaatje).

[Vertaal mode]
die zit inderdaad bovenop de accubak, maar wat mij inderdaad een veiligere oplossing lijkt is om de zekering stekker van de ventilator eruit te trekken.
[/vertaal mode]

Edit: Er zat een bug in de vertaalmodus, dus maar even handmatig aangepast.:jaja:
 
Laatst bewerkt:
ik had het al door :) !! tot nu toe zijn de ventilatoren niet meer aan gesprongen. Maar mochten ze het wel doen dan weet ik nu dat ik de 50 ampere zekering moet hebben boven op de accu bak.

Bedankt heren voor de tips.
 

Jasper-RS

Forumguru
Dit heb ik ook gehad met mijn Volkswagen touran. Bij mij was het regelapparaat defect. Deze zit in de ventilator gebouwd en was bij mij niet los te vervangen. De gehele ventilatoren en frame is toen vervangen. Dit komt vaker voor binnen de VAG groep
 
Jasper-RS,

Bleef bij jouw de ventilatoren constant draaien of schakelden ze af en toe spontaan in ??? Bij mijn skoda is het gisteren pas voor het eerst gebeurt. Tenminste voor zover ik weet. Maar aan de andere kant zou het wel kunnen verklaren waarom de accu plat was toen ik voor het eerst een testrit ging maken bij de garage waar ik hem gekocht heb.
 

Jasper-RS

Forumguru
Jasper-RS,

Bleef bij jouw de ventilatoren constant draaien of schakelden ze af en toe spontaan in ??? Bij mijn skoda is het gisteren pas voor het eerst gebeurt. Tenminste voor zover ik weet. Maar aan de andere kant zou het wel kunnen verklaren waarom de accu plat was toen ik voor het eerst een testrit ging maken bij de garage waar ik hem gekocht heb.
Eerst was het af en toe na het uitzetten van de motor. Later eigenlijk elke keer. De ventilatoren zijn toen onder garantie vervangen. Het beste is de dikke stekker van de fan losmaken als hij blijft draaien. Het is trouwens een bekend probleem hoor. Bij mij hetzelfde bij de proefrit toen.
 
Bovenaan Onderaan