Verbruik 1.6 CRDTI versus 2.0 TDI

Hallo ,

Bij ons in Belgie word de verzekering en de verkeersbelasting berekend via 1.6 ( goedkoper uiteraard ) of 2.0 . Maar naar
verluid is de 1.6 dorstiger dan de 2.0 wat is jullie ervaring ?
 
Het is maar net hoe je ermee rijdt..Snap dat de 2.0 minder moeite hoeft te doen om bepaalde prestaties te bereiken, maar het is maar net wat je gewend bent. Over het algemeen is de 1.6 echt wel zuiniger!
 

J126R

Lid
Heb onze superb combi nu een tweetal weken en wel al wat langere afstanden gedaan (+/- 200km). Het is een 2.0 140 pk en verbruik ligt op zo'n 4.6 l/100km. Maar dat is natuurlijk als je de schakelmomenten volgt op de maxi dot... echter ben ik geneigd toch wat hoger in toeren te schakelen... en ligt het verbruik rond de 5.0 (wat toch nog steeds laag is in mijn ogen).. Maar inderdaad...het is dat wat je gewend bent...

de 2.0 is uiteraard ook een CRTDI :-) en voor die paar 100 euro (bij ons zo'n 500) moet je echt niet twijfelen en de 2.0 nemen, voor het verbruik, verzekering en tax moet je het niet doen, ook het verschil in BIV is de moeite niet... dus de kleine meerprijs weegt niet op tegen het plezier .... ikzelf heb een aantal maanden dezelfde keuze moeten maken en zijn dan gaan testrijden met de 2 (vlak achter elkaar). je merkt het verschil echt wel... met de 2.0 haalt je vlot iemand in, met de 1.6 is dat al een stuk lastiger....ik zou zeggen testrijden en erna weet je onmiddellijk welke je moet nemen ... de 2.0 :laugh:
 
Na ongeveer 30000km zit ik met dit verbruik voor de 2.0CRTDI.
Naar Oostenrijk en terug (via Duitsland, meestal tussen 130 en 140km/u op de teller, niet race dus): 4,8l/100km (BC)
Op secundaire wegen (meestal max. 70km/h) haal ik meestal 4,5l/100km (BC).
Ik rij wel anticiperend: niet onnodig hard optrekken, afstand houden, gas lossen als het licht in de verte op rood springt, ...
Ben zeer tevreden met dit verbruik voor de 2.0. Onze vorige Passat (1.9TDI met 100pk) verbruikte toch een half litertje meer.
 

Volvo940

Nieuw lid
heb voor het werk de 1.6 in een 02 en ben niet kapot van het verbruik, ik zit nu rond de 5-6 L en doe veel autostrade, zoveel slechte schakelmomenten kan ik dus niet hebben :-)

Als ik mij niet vergis heeft de 2.0 ook een zesde versnelling?

Privé zou ik niet twijfelen en de 2.0 nemen, maar het bedrijf (door het onnozel strikske) legt de 1.6 op...
 

laagvlieger

Forumguru
Dit is helemaal hetzelfde verhaal als voor de Fabia 1.2 TDI versus de 1.6 TDI.

En wat blijkt: indien je een bewuste rijstijl hebt, alle regeltjes van het nieuwe rijden volgt en dus echt je best doet om zuinig te rijden, zal de kleine TDI altijd zuiniger zijn dan de grotere TDI bij gelijke rijstijl. En dat verschil is dan aanzienlijk.
Maar als je gewoon graag snel optrekt bij het stoplicht, graag toeren maakt, vaak op de linkerbaan vertoeft enzovoort, dan ga je met de zwaardere motor een beter resultaat halen.

Nu is het in BE zo dat een kleine motor serieus goedkoper is in belasting en verzekering, zeker voor een beginnend chauffeur. Maar dat maakt ieder voor zich uit.
 

hemi24

Forumguru
Zie mijn handtekening...

Vooral het gemis van dat leuke duwtje in de rug was bij de 1.6 een minpunt t.o.v. de vrijwel identieke 1.9 die ik daarvoor reed. Was me elke druppel extra brandstof waard geweest, als de 1.6 hetzelfde gevoel had kunnen geven dan de 1.9!!!
 

Cordoba

Forumguru
Kleinere motor met minder vermogen is zuiniger op korte stukjes (sneller op temperatuur) en in de stad en situaties waarbij je veel moet afremmen/optrekken (files bijvoorbeeld), en daar kun je ook met een voorbeeldige rijstijl geen echt laag verbruik halen. Als je veel op snelwegen (autostrada in Belgie) en op andere doorgaande wegen waar je weinig hoeft te stoppen of af te remmen haal je met een grotere motor een even goed of beter verbruik dan met een (iets te) kleine motorisering.

Mooi voorbeeld dat je met een behoorlijke motorisering ook echt zuinig kunt rijden is het volgende voorbeeld, al is het alweer zo'n 10 jaar oud:
vanuit het werk in Utrecht moesten we met een groep van 8 man vanuit Utrecht naar een conferentie toe op de Veluwe zo'n 80 km rijden. Eén auto was een vrij nieuwe Prius van de 1e generatie, de ander was mijn Cordoba met 100pk en klokje rond en voor die tijd redelijk snel. (geen echte rasechte stoplichtsprinter, maar komt goed vooruit), verschil in reistijd tussen beide auto's zal niet meer dan enkele seconden zijn geweest, waarbij niet zeker is welke de snelste was (met ca. halve minuut verschil vertrokken vanaf vertrekpunt). Het brandstofverbruik van de kleinere en op papier zuinige Prius was 5.0 l/100km, mijn Cordoba (op papier een behoorlijke zuiper) 5.1 l/100km. Van mijn Cordoba weet ik dat de boordcomputer nauwkeurig was: ik kon aan de hand van de gereden km's en het gemiddelde verbruik tot op ca. een halve liter nauwkeurig voorspellen hoeveel benzine er in de tank ging.

Kortom als je voor de 1.6 gaat moet je dat doen vanwege verschil in belastingen of iets dergelijks, voor het echte verbruik is het verschil klein en misschien wel andersom als je op basis van de officiele verbruikscijfers zou verwachten.
 
Ik rijd nu 3 maanden met een S2C 1.6 TDI en ik moet consteren dat deze auto toch serieus zuiniger is dan mijn vorige auto (Seat Ibiza 1.9 TDI modeljaar 2009). Het verschil is toch een kleine halve liter op 100 km. De rijstijl is gelijk; af en toe stevig gas geven, maar over het algemeen relatief rustig en (meestal) netjes de snelheidslimieten in acht nemen.

De Superb zit nu (over 18.000 km) op een gemiddeld verbruik van 4.8 ltr. op 100 km. En dat is niet uit de boordcomputer, maar keurig berekend op basis van getankte liters en gereden kilometers. Mijn idee is dan ook dat de kleinere motoriseringen doen wat ze beloven; zuiniger zijn!
 

dirkie996

Forumguru
Ben net terug van de ardennen en op de heenreis autosnelweg genomen met een snelheid van zo'n 125km/u en een half uurtje in de file gestaan.Ter plaatse een 100 tal km rondgereden en de terugreis via gewestwegen en geen autosnelwegen wegens de te verwachten files. Conclusie : 500km gereden en de bc gaf een verbruik op van 5,1l/100km. Maar in het woon-werkverkeer toch een 6l/100km nodig.Dit is toch 0,5l zuiniger dan m'n vroegere audi a4 1.9 tdi.
Het betreft een octi combi greentec 1.6 crtdi
 
Haal regelmatig op de boordcomputer 4,3l gemiddeld met de 2.0 tdi (autostrade ritten) echt verbruik volgens spritmonitor tussen 5,1 en 5,6. Vind ik persoonlijk zeer nette cijfers aangezien ik bijna elke dag in de file sta en ook in de stad rijd (80% autostrade 20% stad). Altijd genoeg vermogen beschikbaar, vorige wagen was een 1.6hdi en daar voelde je toch regelmatig dat je op de limiet van de motor zat (zeker beladen of met 4 in de wagen) en het verbruik was eerder rond de 6l. Qua budget zit je natuurlijk beter met een 1.6 (belastingen, verzekering, ...) maar qua verbruik zal het hem niet veel schelen volgens mij, qua rijplezier echter voor mij een groot verschil (heb beide getest). De manuele 6bak zal ook wel een verschil maken tov de 5 versnellingen van de 1.6.
 

laagvlieger

Forumguru
Ik heb 1 maal met een Octavia Combi 1.6 TDI gereden, met 4 personen erin en de koffer was ook aardig vol. Het was een ritje van 55 km op voornamelijk 80-wegen in druk verkeer.
Bij aankomst pronkte 3,9l/100km op de BC, ofwel 1 op 25,6. Heel netjes.
 
Bovenaan Onderaan