Kleinere motor met minder vermogen is zuiniger op korte stukjes (sneller op temperatuur) en in de stad en situaties waarbij je veel moet afremmen/optrekken (files bijvoorbeeld), en daar kun je ook met een voorbeeldige rijstijl geen echt laag verbruik halen. Als je veel op snelwegen (autostrada in Belgie) en op andere doorgaande wegen waar je weinig hoeft te stoppen of af te remmen haal je met een grotere motor een even goed of beter verbruik dan met een (iets te) kleine motorisering.
Mooi voorbeeld dat je met een behoorlijke motorisering ook echt zuinig kunt rijden is het volgende voorbeeld, al is het alweer zo'n 10 jaar oud:
vanuit het werk in Utrecht moesten we met een groep van 8 man vanuit Utrecht naar een conferentie toe op de Veluwe zo'n 80 km rijden. Eén auto was een vrij nieuwe Prius van de 1e generatie, de ander was mijn Cordoba met 100pk en klokje rond en voor die tijd redelijk snel. (geen echte rasechte stoplichtsprinter, maar komt goed vooruit), verschil in reistijd tussen beide auto's zal niet meer dan enkele seconden zijn geweest, waarbij niet zeker is welke de snelste was (met ca. halve minuut verschil vertrokken vanaf vertrekpunt). Het brandstofverbruik van de kleinere en op papier zuinige Prius was 5.0 l/100km, mijn Cordoba (op papier een behoorlijke zuiper) 5.1 l/100km. Van mijn Cordoba weet ik dat de boordcomputer nauwkeurig was: ik kon aan de hand van de gereden km's en het gemiddelde verbruik tot op ca. een halve liter nauwkeurig voorspellen hoeveel benzine er in de tank ging.
Kortom als je voor de 1.6 gaat moet je dat doen vanwege verschil in belastingen of iets dergelijks, voor het echte verbruik is het verschil klein en misschien wel andersom als je op basis van de officiele verbruikscijfers zou verwachten.