Verbruik 1.6 Crtdi

surfstation

Nieuw lid
Sinds kort in mijn bezit Octavia 1.6 Crtdi ambition greentech businessline.91000km
Het verbruik valt tot nu toe behoorlijk tegen.
Maxidot geeft 5.4-5.7l/100km.
Dit op traject van 75km snelweg en dit gereden met 100-110km/h
Auto staat op standaard 205/55-16inch.

Mijn oude 1.9 Tdi gechipt 135 pk 350nm 320000km gaf op hetzelfde traject 4.7-4.9l/100km

Ik had gehoopt dat de 1.6 hier toch minstens gelijkwaardig aan zou zijn.
Zijn er meer mensen met dit probleem of ligt het aan de motor afstelling.

Nu zal ik bij de volgende tankbeurt de kms goed gaan bijhouden.
Anders is de keuze voor 1.6 i.p.v. 1.9 of 2.0 niet zo slim geweest.

Is er al iemand met ervaring van het verwijderen van het roet filter incl aanpassen software.

Gr Ron.

Noord26

Forumguru
Ik zie het probleem niet? Zeker voor een nieuwe auto is dat een prima score. Een kleinere motor is niet synoniem voor lager verbruik, al doet de media anders geloven.

Nieuw is de auto niet,91000km op teller. Ik vind dat verbruik eerder hoog. Op een gelijkaardig traject haal ik met mijn Superb 2.0CRTDI gemakkelijk 4,5l/100km (op de BC).

Joske

Forumguru
Ik zou denken dat er dan toch iets mis is hoor, want dit zijn volgens mij toch geen normale waardes voor deze uitvoering qua motorisatie. Is dit de eerste gevulde brandstoftank? Rij je op winterbanden momenteel?

Noord26

Forumguru
Wellicht tot dat de iets kleinere motor wat harder moet werken op de snelweg als een grotere met een hoger verbruik tot gevolg?

Gemiddeld doet een 1.6 Tdi 1:19,5 in de praktijk icm een O2. Wat had je dan verwacht?

Laatst bewerkt:

Thegabeman

Actief lid
Mijn O2 ook een 1.6 tdi verbruikt tussen 1 op 17 a 18. Ik rij iedere dag van Venlo naar Eindhoven dat zijn ongeveer 55km enkele reis. Ik vindt dat ie ook veel verbruikt aangezien dat mijn vorige auto een VW Polo 1.4 tdi tussen de 1op 19 a 20. Moet wel zeggen dat ik tussen de 120 en 130 km per uur rij. Ik ben er ook over na aan het denken om hem te chippen, want ik heb gehoord dat ie daar ook zuiniger van zou worden.

surfstation

Nieuw lid
Ik zou denken dat er dan toch iets mis is hoor, want dit zijn volgens mij toch geen normale waardes voor deze uitvoering qua motorisatie. Is dit de eerste gevulde brandstoftank? Rij je op winterbanden momenteel?
Dit is nog de eerste tank af garage, rij op zomerbanden zoals standaard.
Ik was zeer nieuwsgierig naar het verbruik en heb zeer netjes gereden.
Langzaam warm gereden en op de snelweg rustig rond de 100-110
Je leest wel vaker over een hoog verbruik als de auto net nieuw af fabriek is, maar dit wordt later wel beter.
Deze auto zeer netjes en goed onderhouden ( dealer ) zou met mijn rijstijl makkelijk 1-20 moeten halen.
Mits ik de specs mag geloven.
Of de BC geeft niet de juiste waarde af.
Bij volgende volle tank kms eens goed gaan bijhouden.

I

Blacky

Forumguru
@surfstation. Rij je veel korte stukken? Heb namelijk dezelfde uitvoering en zit gemiddeld tussen 5.0 en 5.4. Vandaag even naar Duitsland geweest en verbruik lag op 5.1. Rij nu op 15" winterbanden en normaal op 17". Binnenkort weer richting Oostenrijk zit ik meestal onder de 5.0

turboturbo

Forumguru
Om eea uit te sluiten, is het zeker raadzaam om een tijdje het werkelijk verbruik, gemeten aan de pomp (km's delen door liters) bij te houden.

Meestal lees je echter andersom; dat de BC positiever is tov het werkelijk verbruik. Als dat in jouw geval aan de hand zou zijn, zou het dus goed mogelijk zijn dat het werkelijk verbruik zelfs nog iets hoger is, en dat er idd iets niet (helemaal) in orde is....

muurman

Senior Member
Met een rustige rijstijl zou ik ook zuiniger verwachten met de 1.6tdi.
Ik doe met mijn 1.9tdi nu ongeveer 160pk en stevige rijstijl ongeveer 1 op 17 .

hemi24

Forumguru
Zie mijn handtekening voor het verschil in verbruik tussen de 1.6 en 1.9...
Wil je zuinig moet je niet boven de 120 km/h komen. Heb je een zware rechtervoet en rij je graag wat harder op de snelwegen, ben je beter uit met een 2.0 TDI.
Roetfilter ertussenuit is geen eenvoudige operatie, zoniet onmogelijk...

Trouwens, een 1.6-je in een C-Max: dat is pas onzuinig..!

dirkie996

Forumguru
Ik heb ook de indruk dat die goede oude 1.9 tdi het even goed deed qua verbruik. In de stad verbruik ik ongeveer 6 l /100km met de1.6crtdi. Op de autosnelweg begint het verbruik van de 1.6 serieus te stijgen boven de 120km/h.
5,6-5,8 l /100km.indien je 120 km/u rijd.
Het laagste verbruik heb ik deze zomer gehad op provinciale wegen in Spanje: 4,3 l/100km met een gemiddelde van 90 km/h.Dat ik soms iets meer verbruik, zal waarschijnlijk ook wel te maken hebben met m'n rijstijl en door het gebrek aan koppel beneden 1500 t/min.Maar als ik soms van forumleden hun verbruik zie, daar kan ik toch niet bij hoor, ondanks start -stop toestanden en met één oog op de boordcomputer.

TooTall

Forumguru
Eerste tank na aanschaf?? Véél te vroeg om te oordelen...Ik hou religieus mijn brandstofverbruik bij, en merk dat je een hele tijd nodig hebt om te "leren" rijden met je nieuwe wagen...Bij mij zie je echt een dalende trend na +/- 10.000km (dat is na 3 maand) omdat je leert waar je wagen sterk/zwak is.

Registreer je eens op spritmonitor.de, en hou alles netjes bij. Na een tankbeurt of 10 zou je al iets dichter bij het werkelijke verbruik kunnen zitten. En ook niet te veel letten op de maxidot, daar kan al eens een afwijking opzitten...

Kijk maar eens naar deze data van mijn oude Octavia;

http://www.spritmonitor.de/en/detail/434512.html?hcosts=on

Vlak na aanschaf (kijk alleen naar de gegevens op zomerbanden) zit ik precies rond de 5.6, 5.5. Na enkele tankbeurten is dat al een heel stuk minder, richting de 5.0, 5.2. Na de chip bij Vagtechniek (14-01-2012) zie je ook pas na enkele tankbeurten verschil, dan gaan we regelmatig onder de 5.

Mijn Superb is nog te jong (en te snel op winterbanden gegaan) dus dat gaat nog even duren vooraleer er een trend merkbaar gaat worden. En hij is ook practisch meteen gechipt :D

http://www.spritmonitor.de/en/detail/590880.html

Geduld. Het komt wel.

surfstation

Nieuw lid
Ik ga eerst maar eens goed monitoren per tankbeurt.
Ik had alleen zoveel reviews gelezen op autoweek en aangezien ik ong 50.000km ww rijd was mijn keuze op de 1.6 i.p.v. de oude 1.9 pomp verstuiver. Ik dacht 1 op 20-23 is toch net weer wat zuiniger.
De 2.0 CRTdi was toch wat buiten mijn budget.:nono:
Ik ga ook nog maar wat sportiever rijden en kijken hoe het dan uitvalt.
Als het gas erop ging met mijn 1.9 met chipie dan ging het ook aardig omhoog.

En het is inderdaad wennen, maar het mindere vermogen nodigd wel uit tot rustig rijden.

surfstation

Nieuw lid
Even een kleine update.
Ik zag dat er meer mensen met oplopend verbruik waren dezelfde periode.
Nu een kleine week verder gaat het verbruik tot nu toe onder de 5l/100km:thumbsup:
Inmiddels zon 1000km gereden met de auto en begin ook aan de motor te wennen.
Wel minder vermogen dat merk ik wel t.o.v. de 1.9 en dat is zeker merkbaar als je effe snel iets moet inhalen als het eigenlijk maar net kan.
Verder loopt de 1.6 wel veel rustiger en mooier.
Ben wel benieuwd wat hij met de caravan (1300kg) gaat doen deze zomer.
Mijn tweede Octavia na div. VW golf en Transporter maar zeker geen spijt.

hemi24

Forumguru
Gaat helemaal goed komen met de caravan: voor een aanhanger of caravan vond ik de 1.6TDI eigenlijk aangenamer presteren dan de 1.9TDI. Dit terwijl ik met "losse auto" juist sterke voorkeur had voor de 1.9..!

Groot nadeel is de "hoge" 1e versnelling, uitkijken voor de koppelingsplaten op hellingen met aanhanger/caravan!

bruggie

Nieuw lid
hoi ik begrijp dat je in de file moet op passen met de koppeling ik heb mijn 1.6 tdi nog maar net een week en ben erg benieuwd hoe hij rijd de 19 tdi was een beest bergje op ik vind hem met de losse auto iets wat tegen vallen we zullen zien van de zomer naar spanje ik begrijp dat de overbrenging anders is van de versnelingsbak ??

Chrisjuhh

Nieuw lid
Ben zelf wel content met het verbruik. Kijk eerlijk gezegd nooit op de bc maar alleen naar gereden km tot tankbeurt. Leasewagen plus tankpas wil tenslotte niet zeggen dat je maar raak moet scheuren. Rij veel snelweg km's en op winterbanden 1100-1150 km per 50l en op zomerbanden 1150-1200km.
Banden spanning alle 4 de banden op 2.4 bar. Gemiddeld dus 1 op 23/24. Rij overigens overal max snelheid + 10km.

Bovenaan Onderaan