Verbruik 1.6MPI

Beste mensen,

Sinds 5 januari rij ik in de O2 zoals beschreven in mn handtekening en om eerlijk te zijn schrok ik nogal van zijn verbruik. De eerste 500km haalde ik met moeite 1 op 10!
Daarvan waren toch zeker de helft snelwegkilometers, zonder files, en de andere helft wat korter werk in en om de stad, o.a. woon-werkverkeer met wel file (5,5km woon-werkafstand, maar dan wel in 30 minuten! :(), maar aangezien we het nu hebben over het tijdsbestek van net een week, zou dat niet meteen de oorzaak moeten zijn, lijkt me.

Heeft dat te maken met het inrijden, denken jullie? Ik ben niet eens zo overdreven door de versnellingen aan het gaan en moet mezlef soms zelfs aansporen op het 'sportiever' rijden tegenover mijn eigenlijke 'nieuwe rijden' rijstijl...

LenK

Forumguru
File is natuurlijk funest voor het verbruik.

Sinds ik de auto heb (>27500km gereden) zijn mijn cijfers:

Gemiddelde verbruik 1:13.6
Hoogste verbruik met 1 tank 1:12.1
Laagste verbruik met 1 tank 1:14.6

Km's worden in wisselende omstandigheden gereden.

JettaFreak

Actief lid
File is natuurlijk funest voor het verbruik.

Mijn O2 1.6 MPi rijdt op LPG ongeveer 1 op 9,5. Op benzine is dat rond de 1 op 10,5/11. Dit is gemiddeld, met snelle en minder snelle ritten, inclusief een beetje stadsverkeer.

Ik heb de boordcomputer altijd staan op het gemiddelde gebruik van de rit. Bij de gemiddelde w-w rit (voor 6.45 uur de A12 op) kan ik redelijk (hard) doorrijden, met pieken van ong. 160km/h. Gemiddeld pakt dat uit in een score van 1 op 10,7 bij aankomst op kantoor. Ga ik later weg van huis, dan heb ik file. Ik kan dan zomaar 1 op 13 gemiddeld scoren volgens de boordcomputer. Voor mij zijn files dus goed voor het gemiddelde verbruik.

Wat ik verder nog even kwijt wil (met name aan de TDI rijders die de LPG optie een beetje minachten (overigens NOFI hahaha)) is dat de 1.6 MPi genoeg kracht heeft, ook op LPG, om behoorlijk te kunnen doortrekken (maar dan zonder trillingen en vrachtwagentune). Ik vind de O2 echt een geweldige auto en ik kan me goed voorstellen dat ik de volgende keer met het uitzoeken weer deze combi/soortgelijke combi zal uitzoeken.

Groet,

JettaFreak

Rudi

Nieuw lid
Over 2,5 half jaar gerekend kom ik bij LPG uit 1:12. Dit is van alles door elkaar; weinig stad, veel buitenwegen en snelweg en weinig filerijden.

2 weken huur MPI

Ik had wat schade aan mijn leasebak dus moest ik hem even inleveren. Kreeg een O2 MPI mee ter vervanging. Moet zeggen dat die best lekker smeuig loopt en best aardig trekt.

Wat woon/werkverkeer en en een keer naar Brussel op en neer. Totaal 709km gereden met gem 8.2l/100km benzine volgens de boordcomputer. De O2 was van februari 2007 en had 25000km gelopen.

Was ik niet van onder de indruk. Zoiets haal ik ook met mijn Renault Scenic 2.0.

reeseend

Forumguru
Hmmm, ik heb dezelfde gedachte over het verbruik van de Skoda.
Onze 1.6 FSI lust ook zeker een slokje. Met stadsverkeer kom ik op 1:11.5 uit. Met wat snelweg erbij kom ik uit op 1:12.5. Verder blijft het ene lekkere auto.

Ik heb er nu zo'n 28000 km op zitten met een gemiddeld verbruik ( volgens MaxiDOT ) van 1 op 13.7.
MaxiDOT is wat positiever dan het wekelijke verbruik heb ik gemerkt.
Ik merk wel dat je in de winter wat minder zuinig rijdt dan in de zomer - ondanks de airco in de zomer.
Ik maak er zelf soms een sport van om een bekend stuk zo zuinig mogelijk te rijden, zonder als een ouwe opa te rijden natuurlijk. :koffie:
Ik vind de auto het lekkerste rijden tussen 120 - 150 km/u.
Je zit dan precies in het juiste toerengebied qua trekkracht / vermogen.
Zoals je ziet ben ik erg tevreden, maar als ik nu zou mogen kiezen zou ik zeker weten de 1.8 TFSI nemen.

Onze 1.6 FSI lust ook zeker een slokje. Met stadsverkeer kom ik op 1:11.5 uit. Met wat snelweg erbij kom ik uit op 1:12.5. Verder blijft het ene lekkere auto.

Onze FSI lust gemiddeld 1 liter op 14,8 km; voor de meest recente rit woonwerkverkeer (maximium 80 km weg) was het gemiddelde op 1:16,8 - maar dat is vrij uitzonderlijk, zeg ik er meteen bij. Ik ben dus in alle opzichten tevreden!

beertje007

Nieuw lid
Ik heb nu 26000 km en zit op een verbruik van 6,5 liter/100 km. Hoe dit lukt vind je op www.drivolution.be. Helpt echt en je komt er even snel, soms zelfs sneller. Je moet er wel vanuit gaan dat je de wegcode respecteert.

reeseend

Forumguru

Misschien hebben de 17" wielen met vrij breede banden ook wel een aandeel, want die zijn maar 225:baby012: breedt:super:

GuusO

Nieuw lid
Mijn O2 1.6 MPI verbruikt 7,8 l/100km (1:12,9) gemeten over 15000 km. Op LPG haalt ik 9.8 l/100km (1:10,2) gemeten over 3000 km. ca. 60% snelweg (130 km/h), 20% buitenweg (90 km/h) en 20% stadsverkeer. Dit zijn waardes gemeten aan de pomp. De boardcomputer geeft 0,4 l te weinig aan.

GuusO

deusjevo

Forumguru
Mijn (O1) 1.6je MPI: gemiddeld 8.6 liter/100 km gemeten over 60.000 km
Verbruik vind ik best oke gezien mijn rijstijl.

Bovenaan Onderaan