Verbruik 1.9 tdi 77 kw H5

Hallo allemaal,

Sinds twee weken heb ik een Octavia 1.9 tdi bxe combi handgeschakeld.
In het verleden heb ik al diverse tdi's gereden en nu ook weer vanwege verbruik en eigenschappen voor een tdi gekozen.
Maar.......wat mij een beetje tegenvalt is het verbruik met 120 km/u op de snelweg. Uit het verleden weet ik dat je toch wel makkelijk 5 ltr op 100 km moet kunnen halen.
Ik meet een verbruik van 6,3 ltr op 100 km op een vlakke weg op de cruisecontrol. Bij andere snelheden is de auto wel redelijk zuinig bij 60 km/u in z'n 4: 3,8 ltr bij 80 in z'n 5: 4,2 ltr.
Ik heb de auto voor de zekerheid laten uitlezen en deze had geen storingen. Ook is er geen sprake van een lekke tandempomp.

Iemand die deze problemen herkent?

Thokozanoah

Forumguru
Is het verbruik afgelezen op de boordcomputer of gemeten na het tanken?
Je boordcomputer kan namelijk afwijken van de werkelijkheid. Ik heb ook een combi 1.9tdi 77kw uit 2006 gereden, gemiddeld verbruik op lange afstand ongeveer 1:18....

E

Ex-lid 2926

Ik vind mijn eigen 1.9 TDI (PD met roetfilter, 105pk) erg zuinig. Zelfs op lange ritten met af en toe hoge snelheden over de autobahn (retourtje Frankfurt) blijf ik volgens de BC beneden de 5 ltr/100 km gemiddeld.
Woon-werk bestaat voor mij uit 26 km enkele reis over secundaire wegen (100 en 80 als maximum snelheid). Volgens de BC zit ik dan op 4,3 of 4,4 l/100 km. Nu is de BC wel wat optimistisch. Als ik het verbruik aan de pomp bereken kom ik de laatste tijd altijd uit op 1:20 (5 l/100km) Wat ik wel gemerkt heb. Sinds dit voorjaar tank ik Esso. De plaatselijke Esso pomp is nu ook een onbemande pomp geworden en hanteert dezelfde prijzen als de niet A merk pompen in het dorp (Firezone/Tinq) Voorheen tankte ik altijd Firezone. En sinds ik Esso tank is het gemiddelde verbruik met 0,4 tot 0,5 liter per 100 km gedaald. De omstandigheden zijn gelijk gebleven evenals mijn rijstijl.
Ik wilde er vroeger ook nooit aan en vond het altijd indianenverhalen dat de auto met A merk brandstof zuiniger is. Met Shell had ik dezelfde ervaring al (in mijn omgeving is echter geen Shell pomp te bekennen) en nu dus ook met Esso. September nog met de caravan (Hobby 380 2013, ong. 1100 kg) naar Duitsland geweest. 350 km enkele reis en op de Duitse autobahn 100 km/u aangehouden. Gemiddeld verbruik volgens de BC: 7,8 l/100 km. Rekening houdend met de positieve instelling van de BC schat ik het werkelijke gebruik met caravan op rond de 1:11 a 1: 11,5. Mijn vorige benzineauto kwam met de caravan aan de haak (en dat was ook nog eens een veel lichtere caravan) niet verder dan 1:7 a 1:8 en zonder caravan 1: 13,5. Ik ben dus, ondanks die schandalig hoge MRB, nog steeds blij met mijn dieseltje.

Het verbruik bij 120 km/u is van de boordcomputer.
Ik heb het verbruik van de laatste 2 keer tanken berekend en dat komt op 6 en 6,2 ltr bij voornamelijk snelweg kms.

Cordoba

Forumguru
Ander punt: welke bandbreedte? Vaak worden er veel bredere banden dan standaard gemonteerd, "omdat het zo mooi/stoer staat", maar ook hier geldt: wie mooi wil zijn moet pijn lijden.;) Met andere woorden: bredere banden, leveren gewoon een duidelijk hoger brandstofverbruik op. Andere oorzaak kan merk/type band zijn dat er gemonteerd is: de ene band is gewoon energiezuiniger dan de andere.

Bandenmaat is 205 16 inch. Bandenspanning is oké, vandaag zelfs nog wat hoger gezet.
Merk banden Bridgestone Turanza.

De vorige eigenaar was een oudere man, zou het kunnen zijn dat de auto niet "gewend" is 120 te rijden? Lijkt mij van niet, maar toch....

Joske

Forumguru
mja, je rijdt er nog maar 2 weken mee en stel nu (even vooroordelen uit de kast halen) dat de "oude" man de wagen een beetje als een slak gereden heeft zou het wel eens kunnen dat het een en het ander goed vastgeroet is.. ;)

goed warm rijden (echt heel goed warm ;) ) en vervolgens eens bij 120km/u de wagen in 4e versnelling plaatsen en goed gassen, komt er dan geen gigantische pluim van achter de auto?

Wallie

Lid
Doe maar... ik heb eens een maandje of 2 in Zwolle gewerkt, en elke morgen Nijmegen -> Zwolle met 160+ in een Fabia 1.9 TDI gedaan... na die periode was een heel stuk zuiniger geworden. 4,5L was prima haalbaar met 120.

muurman

Senior Member
Wellicht roet vervuiling door de EGR.
Eventueel kat die deels dicht zit.
Zelf met een BKC ( getuned naar ongeveer 165pk ) met stevige rijstijl gemiddeld 1liter op 18km ( meestal nog wat zuiniger )

skodaboy

Forumguru
goed warm rijden (echt heel goed warm ;) ) en vervolgens eens bij 120km/u de wagen in 4e versnelling plaatsen en goed gassen, komt er dan geen gigantische pluim van achter de auto?

dit heb ik ook wel eens als ik stevig aan het gas van m'n 02 1.9 tdi 4x4 ga hangen..:D
120 km/u in de 4e lukt hier nog wel,ondanks de kortere 6 bak..;)

als ik hem "echt schoon" wil branden..tank bijna leeg (90km),dieselspoeling erin en gaan met die handel en ff stevig door trekken en rijden in de 3e en 4e versnelling.. je wil niet weten hoeveel roet je dan de lucht in jaagt..:D
eens stevig door trekken met een (zware) aanhangwagen aan de haak kan ook helpen..;)

Kuikuhnek

Senior Member
Hier 1 op 19.5 gemengd verkeer. Gemeten aan de pomp. Boordcomputer geeft 1 op 20 aan.
120 km/ schommelt tegen de 5 liter op 100 aan. Meestal er onder.

Bovenaan Onderaan