Verbruik 1.9 tdi 77kW

Hallo allemaal,

Ik heb in 2014 ook al een topic hierover aangemaakt, maar nu is het een en ander gewijzigd.

Het verbruik van mijn Octavia 1.9 tdi 77 kW is op de snelweg veel te hoog. Tussen 6.0 en 7.0 liter per 100 km bij een snelheid van 120km/u op de CC. Bij snelheden tot 100 km/u is het verbruik normaal. De auto heeft in 2015 een beurt gehad en is rijdend uitgelezen bij VAG-techniek, hierbij zijn volgens hen geen afwijkende waarden gevonden.

Nu heb ik vandaag iets heel vreemds ontdekt! Op de snelweg in de 5e versnelling bij 120 km/u is het verbruik dus tussen 6.0 en 6.6 ltr/100km en in de 4e versnelling bij 120 km/u is het verbruik tussen 5.0 en 5.5 ltr/100km. In de 4e draait de motor veel meer toeren (net iets boven de 3000 rpm) en zou hij dus meer moeten verbruiken. Het hogere verbruik ligt zo ver ik nu kan ontdekken in het toerengebied 2000 tot 2500 rpm).

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Jewepe

Forumguru
Ik krijg de indruk dat je de waardes in je boordcomputer als "waar" aanneemt. Niets is echter minder waar. Boordcomputers staan erom bekend dat ze grote afwijkingen vertonen. Meet het verbruik "aan de pomp" en kijk dan eens of er "vreemde" waardes uit komen. Volgens www.spritmonitor.de is 6,25 ltr/100 km het praktijkgemiddelde. Ik zelf heb ook een 1.9 TDi gereden en kwam iets lager uit (6,1 ltr/100 km)

De opgegeven waardes zijn inderdaad van de BC, maar helaas is het verbruik berekend aan de pomp ook te hoog 6.7 a 6.8 ltr/100km. Ik rijd 5 x per week 65 km enkele reis van waalwijk naar barendrecht, dit zijn 90% dnelweg kilometers. De waardes van de BC kunnen inderdaad afwijken, maar niet op deze manier. Voor de korte stukjes hebben wij een boodschappenautootje.

Jewepe

Forumguru
6,7 à 6,8 ltr/100 km is inderdaad behoorlijk veel. Als de motor verder netjes loopt, denk ik eerder aan een mechanische oorzaak. Zit er in de aandrijving niet (te) veel weerstand? Denk aan een slecht wiellager, homokineet, o.i.d. Dat zou ook het verschil tussen de 4e en 5e versnelling kunnen verklaren (meer koppel ter beschikking bij de hogere toeren).

De motor loopt in het toerengebied 2000 tot 2500 bij half gas niet helemaal lekker. Vooral als de weg omhoog gaat, begint de motor licht te stotteren. Het lijkt dan alsof hij te weinig brandstof krijgt. Mechanisch is alles volgens de garage in orde.

Jewepe

Forumguru
Ik begin de injectoren te verdenken, maar dat zou VAG-techniek zeker geconstateerd hebben. Volgens mij geeft dat zelfs een foutcode.

Bovenaan Onderaan