Verbruik bij (vries)kou...

Octavia_II

Actief lid
Het is mij opgevallen dat mijn verbruik (soms dramatisch) verbeterd is nu het iets kouder is geworden. Normaal tijdens mijn woon-werk verkeer verbruik ik meestal ongeveer 5,2l/100km.
Echter nu het kouder is geworden verbruikt de auto duidelijk minder, (tot zelf 4.4 L/100km zie foto's) zonder dat er iets aan de auto gewijzigd is en ik heb mijn rijstijl niet gewijzigd.

Hebben jullie deze ervaring ook, of neemt het verbruik bij jullie juist toe als het kouder wordt?

Groet,

Charlie
 

Bijlagen

  • IMAG0083.jpg
    IMAG0083.jpg
    58,2 KB · Weergaven: 33
  • IMAG0086.jpg
    IMAG0086.jpg
    62 KB · Weergaven: 27

skodaoctavia2

Actief lid
is normaal,
de koude lucht beinvloed je mengsel. hetzelfde principe als een intercooler
je auto heeft ook wat meer vermogen met deze vrieskou :) dat scheelt je gaspedaal iets korter in de benedenstand te hebben. om op je normale snelheid te komen, resultaat zuiniger :1761:
 

Octavia_II

Actief lid
is normaal,
de koude lucht beinvloed je mengsel. hetzelfde principe als een intercooler
je auto heeft ook wat meer vermogen met deze vrieskou :) dat scheelt je gaspedaal iets korter in de benedenstand te hebben. om op je normale snelheid te komen, resultaat zuiniger :1761:

idd. heb je gelijk dat je vanwege de koudere lucht (grotere dichtheid) je uiteindelijk meer vermogen kunt genereren, maar of dat korte stukje (in verhouding tot de totale reisafstand) dat je het gaspedaal iets minder in hoeft te trappen zoveel invloed op je verbruik heeft waag ik te betwijfelen.

Verder had ik verwacht dat door de verhoogde interne wrijving (olie is dikker naarmate de temperatuur lager is) en door het feit dat de lucht "dikker" is, en dus de auto meer luchtweerstand heeft, het verbruik juist toe zou nemen en niet af!

rara?

Verder verbruikt de auto, tot nu toe, normaal gesproken 0.6 l/h als deze stationair draait, echter nu zie ik soms 0.5 l/h voorbijkomen.....:crazy:

Groet,

Charlie
 
Bij een koudere buitenlucht temperatuur is de dichtheid van lucht hoger. Dit houdt in dat de massa van de lucht per volume eenheid hoger is. (Kg/M3)
Doordat de dichtheid hoger is, is er per m3 meer zuurstof dan bij een hogere temperatuur. Dit zorgt er dus voor dat er meer zuurstof in de motor komt waardoor er meer zuurstof beschikbaar is voor de verbranding zodat je motor meer vermogen heeft.
 

Ted

Forumguru
Klopt helemaal niets van. In de winter is de olie dikker wat meer wrijving geeft en resulteert in meer verbruik. Alleen in de winter heb je geen airco die energie vreet, alleen restwarmte die je gratis krijgt. Ook de wrijving van lagers banden versnellingbak tandwielen zijn in de winter hoger. Dus die airco kan het verbruik in de winter compenseren of zelfs verhogen. Bij mij is het verbruik met airco ongeveer gelijk met de winter. Echter in het voor- en najaar heb ik zonder airco het laagste verbruik (1- 22,5). Anders 1: 21.

We praten hierover rendement. Meer lucht betekent meer brandstof je y waarde/lucht overmaat moet altijd rondom de 1 liggen, vooral in relatie tot je nox en kat en verbranding uiteraard.Turbo's hebben voldoende lucht en blazen zelfs af om aan hun waardes te voldoen. Qua rendement maakt dat niet significant uit.
 

Octavia_II

Actief lid
Bij een koudere buitenlucht temperatuur is de dichtheid van lucht hoger. Dit houdt in dat de massa van de lucht per volume eenheid hoger is. (Kg/M3)
Doordat de dichtheid hoger is, is er per m3 meer zuurstof dan bij een hogere temperatuur. Dit zorgt er dus voor dat er meer zuurstof in de motor komt waardoor er meer zuurstof beschikbaar is voor de verbranding zodat je motor meer vermogen heeft.

Klopt 100%, goeie uitleg trouwens! :xyxthumbs:
Alleen is dit nog steeds geen verklaring waarom mijn auto nu ineens zuiniger geworden is met de (vries)kou...:crazy:

Hoe zit het nu met jullie ervaring? ;)
(beter verbruik/geen verschil/slechter verbruik)

Groet,

Charlie
 

Ronnie

Forumguru
Benzine motoren zullen een beetje meer verbruiken(geen turbo's), de inlaatluchttemperatuursensor(3*woordwaarde) neemt ondanks de inlaatluchtverwarming(2*) toch een koudere inlaatlucht waar, dit zal de lambdasonde te "schraal" voorkomen en dus ietsje meer benzine/gas inspuiten om het mengsel optimaal te krijgen. Lijkt een beetje op de ouderwetse choke zullen we maar zeggen.
 

Vacaro

Senior Member
Denk dat het gewoon ligt aan de rijstijl met dit weer, je gaat gewoon voorzichtiger rijden, lees minder snel optrekken, lagere snelheid en ook vroeger uitbollen om niet op laatste moment te moeten remmen. Dat gaat volgens mij een lager gemiddeld verbruik geven
 

Maarten

Forumguru
Helaas verbruikt mijn auto (FII) de laatste tijd een stuk meer. Eigenlijk sinds het goed koud is geworden.
 

skodaoctavia2

Actief lid
Is het niet zo dat je bij vrieskou de zg koude start hebt, je LMM meet de temp. en hij laat extra brandstof inspuiten, dezelfde werking als een powerbox zeg maar.
dus extra vermogen met iets meer inspuiting.
ik heb jaren zo gereden met mijn polo en die was verrekkte zuinig maar bloedje snel.
tenminste dat zegt mijn gezonde verstand:shocked:
 

Ronnie

Forumguru
Helaas verbruikt mijn auto (FII) de laatste tijd een stuk meer. Eigenlijk sinds het goed koud is geworden.

Bevestigd eigenlijk wel mijn verhaal.... Ik kan het zelf niet zo goed bepalen, wanneer ik op gas rijd is natuurlijk mijn verbruiksmeter niet al te nauwkeurig.
 

Ronnie

Forumguru
Is het niet zo dat je bij vrieskou de zg koude start hebt, je LMM meet de temp. en hij laat extra brandstof inspuiten, dezelfde werking als een powerbox zeg maar.
dus extra vermogen met iets meer inspuiting.
ik heb jaren zo gereden met mijn polo en die was verrekkte zuinig maar bloedje snel.
tenminste dat zegt mijn gezonde verstand:shocked:
Dat was vroeger....(monopointinjectie, mijn zoon heeft ook nog zo'n rappe polo uit '94)
Bij de moderne benzinemotoren wordt geen LMM meer gebruikt, het mengsel wordt samengesteld aan de hand van gegevens van inlaatspruitstuk druk-en temperatuursensor, de lambdasensor en de acceleratiesensor(gaspendaal).
 

Peter_Octavia

Forumguru
Ik merk ook een duidelijk verschil in het verbruik...

Dit heeft bij mijn alles te maken met de winterbanden... Sinds dat die er onder zitten is het verbruik zeker met 0,5 l/100km gedaalt...

De winterbanden hebben minder rolweerstand ten opzichte van de zomerbanden (225 om 205) en daarnaast nodigd het met winterbanden minder uit om sportief rijgedrag te vertonen...

Grt.
 

LenK

Forumguru
Ik kan me niet anders herinneren dan dat ik in de winter een stuk onzuiniger rijd dan in de zomer. In de herfst zie ik het al licht toenemen en in de winter is het nog slechter.
Vind ik ook logisch: langer verrijkt mengsel tot de motor warm genoeg is en de wrijving van alle draaiende onderdelen is met kou ook hoger. En nu met die sneeuw is de rolweerstand ook nogeens hoger.
En geen airco aan maar wel veel meer de ventilator harder laten draaien.
En de invloed van de airco merk ik bij mijn huidige auto niet echt. Als ik hem op CC zet en de airco in en uitschakel dan zie ik geen verschil op het BC display (of het moet zitten in het 2e cijfer achter de komma dat er niet staat in het display).
 

Wijnand850

Forumguru
Ook mijn O2 Tdi is nu wat zuiniger, met hetzelfde rijgedrag. Komt inderdaad door de grotere dichtheid van lucht onder deze koude omstandigheden. Eigenlijk gebeurt er nu door de lage temperatuur waar normaal een intercooler voor bedoeld is, namelijk meer zuurstof beschikbaar voor de verbranding krijgen. Overigens maakt het wel uit of er voornamelijk lange ritten worden gemaakt of korte. Want bij korte ritten speelt het opwarmen van de motor verhoudingsgewijs een veel grotere rol en zal het nettoverbruik juist stijgen. Echter, de airco heeft een aanzienlijk groter effect of het verbruik. Zonder airco verbruikt mijn O2 ongeveer 1:18,5 met airco stijgt dat zomaar naar 1:17. Ik gebruik de airco dan ook alleen als het echt nodig is.
 
Brandstofverbruik van mijn O1 met 1.6MPI schiet bij korte afstanden omhoog met deze temperaturen. Woonwerkverkeer van 2,5km is dan opeens 15L/100KM ipv de gebruikelijke 10L/100KM. Lange afstanden gaan prima, dan kan er ook zomaar 6,5L/100KM op de boordcomputer staan.
 

Vacaro

Senior Member
Als ik overloop bij spiritmonitor.de dan zie ik toch dat mijn verbruik in de zomer toch lager is dan in de winter, scheelt niet veel maar valt toch op. Enkele uitschieters(++) die ik daar zie hebben te maken met trailergebruik. zie verbruiksicoontje hieronder.
Hier kan ik wel niet zien wat oorzaak is van lager verbruik.
 

Captain Hook

Forumguru
Op langere ritten rijd ik zuiniger in de winter dan in de zomer met mijn O2 2.0 TDI. Maar op korte stukjes verbruikt 'ie bij deze lage temperaturen juist meer.

Je merkt het ook heel goed als je net wegrijdt. Het kost gewoon 'moeite' (en een schrikbarende weergave op je Maxidot) om de eerste paar honderd meter te rijden. Bij -10 beweegt de koppeling zwaar en de versnellingspook voelt ook aan alsof je door dikke stroop roert.
Gisteren na meer dan 35 minuten onderweg, was de temperatuurmeter nog niet in het midden (bij 90C) graden aangekomen. Da's het nadeel van een efficiente motor; er blijft gewoon weinig restwarmte over om het interieur te verwarmen. Dan ben ik blij dat er automatisch een elektrisch verwarmingselement bijspringt en de stoelverwarming ook voor een lekkere warme rug zorgt.
 
Bovenaan Onderaan