Verbruik hoger

64rhfx

Senior Member
Hallo.

Sinds kort is het verbruik van de auto hoger. IPV met gemak op de positieve meter in de auto 1:20 bij V105. In werkelijkheid 1:17,5 zit ik nu op 1:15. Wielen lopen niet zwaar, filters en bougies pas vervangen, rijstijl ook niet verandert. Wat zou oorzaak kunnen zijn en is dat evt uit te lezen? Motor 1.4tsi.

Groet, Alex
 

Thijs4motion

Forumguru
1. wat heb je in te tussentijd veranderd?
2. kijk je naar het verbruik op de meter in de auto. of gereden km vergeleken met tankbeurt?
 

64rhfx

Senior Member
Niets verandert. De meter in de auto gaf altijd met gemak 1:20 aan en nu met moeite 1:16.5 en omgerekend met aantal kilometers en getankte brandstof was het gemiddeld 1:17,5 en nu 1;15
 

Tees

Donateur
Ander merk brandstof? Ik merk verschil in de 'grijze' merken, maar ook tussen Shell en BP.
Ik hoop dat je geen 15% verschil per merk merkt?!? Ik heb nooit enig significant verschil gemerkt tussen de verschillende merken 98 die ik in t verleden tankte. En daar zat Esso, Total, OK en een witte pomp bij (die t volgens mij ook van Esso kreeg).
 

hemi24

Forumguru
Fuseekogel kapot, of iets anders wat een afwijking van de wielstand tot gevolg heeft?
Of toch een rem die niet goed lost?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

PizzaPieter

Forumguru
Ik hoop dat je geen 15% verschil per merk merkt?!? Ik heb nooit enig significant verschil gemerkt tussen de verschillende merken 98 die ik in t verleden tankte. En daar zat Esso, Total, OK en een witte pomp bij (die t volgens mij ook van Esso kreeg).
Morguh!
Bij al mijn auto's hadden ze hun 'voorkeur' voor merk. De Passat 1.9TDI wilde het liefst Shell, de Seat wil liefst BP. Dat verschil merkte ik in verbruik. Zeker merk ik ook verschil met wel of niet 'merk brandstoffen', al tank ik zelden in NL 'niet merk', maar vooral in Frankrijk.
Of ik daar Total tank of bij een e.e.a. grijs station is zeker merkbaar in verbruik.
 

Tees

Donateur
Ah ja, in het buitenland maakt dat zéker uit! In NL is de brandstof van veel constantere kwaliteit, veel 'witte pompen' krijgen vrijwel dezelfde brandstof als de merkpompen. In het buitenland (zuidelijk en oostelijk Europa) is nog echt matige kwaliteit brandstof op de markt.
 

64rhfx

Senior Member
Ah ja, in het buitenland maakt dat zéker uit! In NL is de brandstof van veel constantere kwaliteit, veel 'witte pompen' krijgen vrijwel dezelfde brandstof als de merkpompen. In het buitenland (zuidelijk en oostelijk Europa) is nog echt matige kwaliteit brandstof op de markt.
Klopt. Alleen worden er dingen door de maatschappijen toegevoegd.
 

Captain Hook

Forumguru
Laatste onderhoudsbeurt lang geleden?
Bij mij scheelt dat enorm.
Ik ben ook wel benieuwd. :unsure:
In al die jaren dat ik auto rijd (al ruim 40 jaar) heb ik daar nog nooit iets van gemerkt.
Ook al was de olieverversing eens een keertje overgeslagen. Dan nog nooit aantoonbaar minder/meer verbruik door al dan niet precies op tijd onderhoudsbeurtjes.
Dat is veel meer afhankelijk van zaken als andere banden, verkeerde bandenspanning, seizoensinvloeden, zware belasting, rijgedrag van de bestuurder, etc.

Of er moet echt iets kapot/versleten zijn. Bijvoorbeeld een aanlopend lager/rem, slechte ontsteking of zoiets.
 
Laatst bewerkt:

Cars076

Forumguru
Bij mijn laatste grote beurt zijn ook de bougies vervangen.
Laatste 2 tankbeurten scheelt het in ieder geval al weer minimaal 100 km.
 

Tees

Donateur
Naar mijn mening waren je bougies dan duidelijk te oud. Ik heb ook nog nooit enig verschil in verbruik gemerkt door een onderhoudsbeurt, los van echte reparaties.
Bovendien schommelt mijn verbruik behoorlijk afhankelijk van de omstandigheden en gebruik (korte stadritten of lange snelwegritten). Volgens mij is het statistisch totaal niet significant om op basis van 2 tankbeuren een uitspraak te doen over een eenmalige verandering.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Bij mij roepen dit soort ervaringen altijd direct de gedachte op aan een fantastische opzet van een experimenteel onderzoek. Twee groepen, groep 1 krijgt nieuwe bougies, bij groep 2 wordt verteld dat er nieuwe bougies worden geplaatst, maar in werkelijkheid gebeurt dat niet. Dan wordt gevraagd naar de rij- en verbruikservaringen.
Mijn hypothese zou dan zijn dat zich geen significante verschillen voordoen tussen beide groepen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan