Verbruik (?) koelvloeistof

rvh

Lid
Toen ik vanochtend op het punt stond naar Antwerpen te rijden, kreeg ik opeens een harde piep en een (rood) knipperend koelvloeistoflampje te zien.

Dit was niet de eerste keer (2 maanden geleden ook al eens, toen bijgevuld). Hierna is mijn thermostaat vervangen, en daarbij ook de koelvloeistof. 2 weken hierna kreeg ik dezelfde melding als vandaag. Toen bleek het niveau onder het minimum te staan. Ik heb toen maar wat koelvloeistof erbij gedaan (tot max.).

Dit is nu ongeveer een maand geleden. Vanochtend dus weer de melding, even onder de motorkap gekeken, en inderdaad, de koelvloeistof stond ver onder het minimum (zeker 1,5 cm.). Ik heb er nu ongeveer een halve liter bij gedaan, en probleemloos naar Antwerpen kunnen rijden.

Toch maak ik me zorgen. Iemand enig idee wat er kan zijn?
 

van inkel

Forumguru
Kun je lekkage zien onder de auto, zo ja misschien waterpomp defect.
Of heb je bijv. witte rook uit de uitlaat, zo ja misschien koppakking.

Is het systeem afgeperst na het vervangen van de thermostaat?
 

pvl123

Nieuw lid
Ik had het zelfde.

Even langs de garage gegaan en de waterpomp bleek te lekken. Dus die moest vervangen worden!
 

Ronnie

Forumguru
Bij m'n zoon, VW Polo 1.4, heb ik zelf naar aanleiding van dezelfde symptomen de cyl.koppakking vervangen, hij startte 'smorgens op 2-3 cylinders(na 5 seconden liep hij weer normaal) koppakking lek tussen cyl. 3 en 4, en een waterkanaal. Het was me al opgevallen door de zeer hoge waterdruk op de slangen bij warme motor.
Kosten reparatie (:( inclusief distributieriem en bougies) € 180,-.
 

rvh

Lid
Of het systeem is afgeperst, geen idee. Kan ik dat nachecken, of kan ik daar alleen achter komen door het na te vragen bij de garagde waar de reparatie is gedaan (die het vast niet meer weten).

Voor die lekke koppakking ben ik toch wel bang, zijn er meer kenmerken van een lekke koppakking (behalve die witte rook uit de uitlaat)?

Ik heb vanochtend ook even onder de auto gekeken, en daar was alles droog. Nu zegt dat (denk ik) niks,die ene dag, maar ik zou dat ook even in de gate houden.
 

Ronnie

Forumguru
Voor die lekke koppakking ben ik toch wel bang, zijn er meer kenmerken van een lekke koppakking (behalve die witte rook uit de uitlaat)?
quote]


Even de vinger in het koelvloeistof potje, zit er dan een dun oliefilmpje aan de vinger, is het ook mis, veel witte condensdrab onder de olievuldop is ook een teken, extreem harde(warme) koelwaterslangen. De normale koelwaterdruk is ong. 1 bar, dan kun je de slang nog inknijpen.
 

rvh

Lid
Dan denk ik dat het toch de koppakking niet is, al is niets uit te sluiten natuurlijk.

Wat ik nu wel al een aantal ochtenden zie, een aantal vochtige tegels onder de auto. Dit is (als je in de auto zit) links-voor onder de auto. Zou dit een logische plaats zijn waar de vloeistof uit zal lekken?
 

Ronnie

Forumguru
Monteurs spreken altijd vanuit de bestuurdersplaats, linkvoor is dus de zijde van de accu, zekeringen, stuurbekrachtigingspomp enz.
Als er linksvoor water ligt is het een beetje onlogisch, want daar zit ook de versnellingsbak.De motor zit dan meer in het midden, en de waterpomp zit dan rechtsvoor aan de achterzijde van het blok. Ik zou een gaan kijken met warme, draaiende motor of de aansluitingen koelwaterslangen aan de koeler goed vast zitten (geen lekkages),
en of het koelerblok nog waterdicht is (Kunstofgedeelte/aluminium aanhechting)
Of leg s'nachts een plastic plaat o.i.d. onder de motor op de plaats van de lekkage,
dan kun je proeven of het koelvloeistof is(zoetige smaak)
Met een koelerpomp kun je de zaak ook op druk brengen(1-2 bar) bij koude motor gaat ie dan ook lekken op de bewuste plek.
Tevens kan het expasievaatje nog de boosdoener zijn, misschien een scheurtje in of verkalkte slangverbindingen, in de dop zitten 2 ventielen, 1 voor overdruk en een voor onderdruk.
succes!
 

richardc79

Nieuw lid
Ik heb soortgelijke problemen gehad met mijn Fabia.
Om de zoveel tijd lekte er koelvloeistof weg. De garage kon echter nooit wat vinden en had o.a. toen ook preventief vanalles vervangen. Helaas bleef het probleem bestaan en uiteindelijk heb ik een keer tijdens het vullen gehad dat net zo hard weer onder de auto vandaar kwam... Ben toen via de skoda mobiliteitsservice weggesleept.
Het probleem lag toen in een lasnaad van (waarcshijnlijk?) de radiateur ofzo. Deze lasnaad was niet goed waardoor er daar heel langzaam koelvloeistof weglekte en na enige tijd met bakken eruit liep.

Tevens had ik daarvoor al een hele kleine lekkage gehad in de leidingen.
De oplossing van dat probleem was om de auto naar de garage te brengen. Deze had de auto een nachtje laten staan op de brug. De volgende morgen kunnen ze dan zien of hij gelekt heeft. Bij mij lag de gehele inhoud de volgende ochtend op dat zeil, dus was het vrij duidelijk dat er een lekkage zat. :-)

Na deze voorvallen en de vervangingen van de garage heb ik nooit meer koelvloeistof bij moeten vullen.

Zou ook niet moeten volgens mij want het is in principe een gesloten systeem alhoewel ik mij kan voorstellen dat er door condens wat kan verdampen maar dat kan toch nooit heel veel zijn lijkt mij.
 

joergarms

Senior Member
Bij mij zakt de vloeistof ook iets, maar heel vreemd tot een bepaald peil en daarna niet verder.
Systeem is al onder druk gezet maar dat bracht niets aan het licht.
 

tlpeter

Actief lid
Dan kan het ook lucht zijn geweest als het niet verder zakt
Vul het eens bij tot het goede niveau, nu zou dit goed moet blijven
 

rvh

Lid
Vandaag eens de onderkant van mijn Fabia bekeken. Op de plaatst waar de tegels 's ochtends vochtig zijn, zag ik het onderstaande.

Als ik in de motorkap voel, lijkt het ook onder bij de radiateur vochtig. Zou daar dan de lekage kunnen zitten?
 

Bijlagen

  • IMAGE_044.jpg
    IMAGE_044.jpg
    87,6 KB · Weergaven: 91
  • IMAGE_045.jpg
    IMAGE_045.jpg
    84,3 KB · Weergaven: 88

Erik_NL

Forumguru
Verbruik koelvleistof

dat we vrijwel vanaf nieuwkoop tot ruim na afloop van de garantieperiode koelvloeistof moesten bijvullen voordat onze toenmalige dealer erachter kwam dat de koppakking moest worden vevangen, is mede aanleiding geweest om naar een andere dealer over te stappen.
Nadat de koppakking is vervangen geen koelvloeistof meer hoeven bijvullen. Inmiddels 60.000 kilometer verder.
 

Ronnie

Forumguru
Vandaag eens de onderkant van mijn Fabia bekeken. Op de plaatst waar de tegels 's ochtends vochtig zijn, zag ik het onderstaande.

Als ik in de motorkap voel, lijkt het ook onder bij de radiateur vochtig. Zou daar dan de lekage kunnen zitten?
Als het op die plaats lekt is het waarschijnlijk de koelwaterslangen aansluiting, of is het koelblok(radiateur) lek tussen het aluminium blok en de kunstof zijkanten.
Wanneer je bij warme motor(hogere druk) met een zaklantaarn door de onderste grille schijnt zou je daar wat kunnen zien aan de zijkant van de koeler.
(niet de voorste, die is van de airco)
 

laserboy

Nieuw lid
Ook verbruik koelvloeistof

Hoi Allemaal,

Heb het zelfde probleem. de auto verbruikt steeds meer vloeistof. Aan de bijrijders kant is het onder aan de draagbalk nat. Kan niet echt een lek vinden. Op advies de waterpomp vervangen, maar probleem blijft.

Nu valt me wel iets op: Zelfs 5-6 uur na het rijden staat er nog steeds druk op het reservoir. Is dit normaal?

Verder volgens mij geen last van witte aanslag bij de oliedop of witte rook.
Ook zegt mijn vrouwtje dat de temp. niet op loopt.

Ik las nog ergens over de vuldop; hoe controleer ik of die goed functioneert?

Alvast bedankt,

Henri
 

Gieliovd

Forumguru
Lijkt toch verdacht veel op een lekkende koppakking.

Zit er geen water in je olie of olie in je water?
 

laserboy

Nieuw lid
Maakte een foutje, vocht is onder draagbalk bijrijders kant. Lijkt wel alsof het via de overloop in de balk loopt. Onder in de draagbalk zitten een aantal gaten waar het uit komt. Helaas kan mijn vrouwtje niet zeggen of ze gemorst heeft, haha!
 

rvh

Lid
Naar aanleiding van mijn foto?

Trouwens, bij mij is inmiddels het probleem verholpen. Radiateur lekte, is inmiddels vervangen, en hij lekt geen druppel meer :winkie:
 
Bovenaan Onderaan