Verbruik kWh plug-in hybride

Hallo allen,

Ik zat mij af te vragen wat het gemiddeld elektrisch verbruik is bij jullie.
Volgens mij is er afgegeven16,0 kWh/100km.

Volgens de App zit ik momenteel op 21.2 kWh/100km er zit dus bij mij momenteel 5.2 kWh/100km verschil in, dit is mogelijk te verklaren door de huidige temperatuur, het "spelen"(instellingen met contact aan) in de auto, voor verwarmen en de korte beschikbare data maar ik vind het toch nog best wel een groot verschil. Momenteel red ik dus de 100 km niet op een lading van 100 %. naar 0 %.


Hierbij de bron gegevens tot dus ver:

Datum ingebruikname: 1 november 2024
Periode: 1 november tot nu
KM stand: 260 KM
Verbruik: 21.2 kWh/100 km
Afwijking: 5.2 kWh/100 km
Brandstof: 1.3 l/100 Km

Hoor graag jullie resultaten, en ik zal ook regelmatig een update geven :giggle: misschien kunnen we er "het grote kWh verbruik" topic van maken.

Groet,
Michel
 

Willem_C

Actief lid
Zit deze maand op 23,5, overall (2 maanden) 20,8 gemiddeld

En ik merk dat ik er wel een sport van maak zuinig te rijden.

Heb nog geen brandstof verbruikt. In totaal 917km gereden
 
@andrehj

Het is zeker interessant en relevant de ANBW heeft hier onderzoek naar gedaan en het is verschrikkelijk om te zien. Het kan wel oplopen tot 24-25 % maar dan vooral bij het standaard 230 V (2,3 kW) enkele fase laden bij onvoldoende kabel dikte, afstanden enz, zelfs tot 30 %. Bij het 3 fase laden gaat het beter (11 kW) dan zakt het naar maximaal 9-10 % maar het is echt allemaal schrikbarend hoog. dit had ik zelf ook niet verwacht, maar toch is het zo.

Dus voor het 230 laden krijg je van iedere kWh effectief maar 0.75 kWh in de auto bij laden van 0 % naar 100 % gaat er dus circa 5 kWh in rook op en bij 3 fase op 11 kW laden als nog 2 kWh. Voor 50 Kw DC laden heb ik nog niets kunnen vinden helaas

Maar eerlijk gezegd de meeste mensen hebben niet de meetmiddelen in huis om dit te meten, ik wil mij daarom dan ook beperken tot wat de App/auto weergeeft kwa verbruik van kWH per 100 km.

Neemt natuurlijk niet weg dat ik je opmerking zeer goed begrijp, en dat het wel relevant is voor als je nog een keuze moet maken en niet kan thuis laden op 3 fase, dit kan ik zelf ook niet en ben gebonden aan openbare laadpalen, mijn voordeel is wel dat het een zakelijk lease is en dat ik de kosten niet zelf hoef te dragen.
 

Bakkertje

Forumguru
Mijn phev doet tussen de 4 en 5 km per kWh zonder verwarming / airco. Als ik die inschakel dan zit ik rond de 3 a 4 km / kWh.
In jullie termen tussen de 25 en 20 kWh / 100 km zonder klimatisering. In de winter is het ook wat minder, vanwege de kou en het feit dat je dan ook meer met je verlichting, stoelverwarming etc rijdt.
Ik kijk er niet echt naar om eerlijk te zijn, het gaat mij meer om de hoeveelheid brandstof die ik moet tanken en dat is nog steeds bijzonder weinig. Op een tank rijd ik ongeveer 2000 km (omgerekend 1 op 40). Korte stukken volledig elektrisch, op lange afstanden zakt ie terug naar 1 op 20 ongeveer. Als ik naar mijn werk rijd, 45 km enkele reis, doet ie in de zomer 1 op 80, in de winter 1 op 60 (ik kom nog altijd zo'n 33-38 km ver op de 9 kWh accu).

Inmiddels ook een BMW i3 in gebruik en die is beduidend zuiniger dan mijn Passat en die wordt dan ook veel meer gebruikt voor de korte en middellange afstanden.

@Michel1978, ik heb wel degelijk de meetmiddelen om te weten hoeveel ik thuis verbruik voor het laden van de auto's. Dit jaar heeft mijn laadpaal (tot nu toe) 1342,3 kWh aan vermogen geleverd.

Edit: die opgegeven waardes ga je alleen halen door op een provinciale weg dicht achter een vrachtwagen te rijden op een laag tempo.. In de praktijk zul je daar moeilijk op uitkomen. Ja het is me ooit in het begin gelukt tijdens een rit naar mijn werk door vreselijk goed te anticiperen en met 90 op de snelweg. Normaal praktijk verbruik ligt wat hoger (zie hierboven)
 
Laatst bewerkt:
@Bakkertje

Dat zijn ook interessante gegevens, ik ben mij er ook van bewust dat de opgegeven waardes van de fabrikant onder de meest gunstige situatie is gedaan. Bij een "slimme" laadpaal kan je inderdaad nogal wat achterhalen maar dan nog heb je de laadverliezen niet in beeld, maar enkel wat is geëxporteerd naar de auto. ik wil het niet te complex maken. Die gegevens die je aangeeft 33-38 Km per ca 9 kWh accu lijken in de praktijk wel standaard :giggle: .

Al met al, met de verliezen meegerekend lijkt een EV en PHEV nog niet mega "groen" in mijn ogen aan het uiteinde.


Ter informatie heb ik juist die waard genomen in XX kWh / 100 km, omdat deze in 1 oogopslag uit de Skoda App te halen is.
 

Bakkertje

Forumguru
@Michel1978 alleen de fiets (niet elektrisch) en lopen zijn groen :thumbsup:
Op mijn lader (alfen) kn ik per sessie zien hoeveel kWh er in de auto gegaan is. Dat zou ik kunnen vergelijken met wat er volgens mijn home energie management systeem naar de lader gaat en dat weer met de gereden kilometers.
Echter als ik bij mijn auto op benzine rijd dan gaan de kWh per kilometer naar benden en vice versa. Dus dit zou je alleen echt kunnen meten als je alleen elektrisch rijdt. Nu zou het me ook niet verbazen als de nieuwe phev’s dit slimmer aangeven.

Ik wek al mijn stroom thuis zelf op en zou in theorie volledig op zon kunnen laden (slimme sturing). Maar zolang we mogen salderen is dat niet nodig..
 
Bovenaan Onderaan