Verbruik Octavia RS 2.0 TFSI

Sch

Nieuw lid
Ik heb serieus interesse in een RS Combi, er staat een knappe in Soest te koop. Ik ben aan het rekenen voor het omslagpunt Diesel - benzine en ben benieuwd naar het verbruik van een RS benzine. Ik rij zelf 20.000 per jaar voornamelijk woon-werkverkeer stuk snelweg en eventjes binnendoor. huidige Scenic rijdt 1 op 10.

Ook ben ik benieuwd naar het verbruik tijdens een snelle snelwegrit in het buitenland.

En hoe staat het met de storingsgevoeligheid van een RS?

De auto sie ik op het oog heb heeft 45.000 gelopen, wanneer is de riem aan de beurt? Bij 60.000?

En hoe (on)comfortabel is de auto?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze auto.
 

fpn69

Nieuw lid
Hallo... Heb 'n Combi Diesel RS. Daarbij heb ik vanaf begin af aan de cijfers en het verbruik in 'n excel statistiek bijgehouden. Mijn conclusie is dat het echt aan jezelf ligt hoeveel die verbruikt. Je kunt de fabrieksgegevens halen, maar je kunt 'm ook als 'n walvis laten zuipen... Heb nu ongeveer 27500 gereden vanaf 05/2007 en moet nog 3 bonnetjes in mijn sheet invoeren. Je kunt mijn sheet krijgen als je wilt. Maar door de bocht genomen heb ik al 5,73l/100km:) gehaald maar ook 7,0l/100km:biggthumpdown:. Dat krijg je als je boven de 200km/u rijdt op de snelweg.

Comfort en rijgevoel? Ik rijd elke dag een behoorlijk stuk (vind ik zelf) en ben ook naar Parijs gereden met deze auto. Moet zeggen dat ik nog nooit zo'n aangename auto heb gehad. Hiervoor 2 keer een VW Passat 2.5 4M en 1.9 TDI en ik heb veel meer schik met deze Skoda. Totaal geen vermoeidheidsgevoel; totaal geen problemen onderweg; olieverbruik valt uitermate mee als je bekijkt dat ik al redelijk wat gereden heb (je hebt altijd baas boven baas).

Succes bij je verdere zoektocht en tot 'n volgende keer
 
In april 2008 heb ik mijn RS TFSI 2 jaar.

Gemiddeld verbruik ca. 9,3 liter op 100 km. Ik rij stevig door, maar niet als een idioot. Het kan zeker zuiniger, maar om nou als een slak te gaan rijden met zo'n auto, nou nee. Dan had ik een andere auto genomen.

Storingsgevoeligheid is OK. In die 2 jaar nog geen enkele storing gehad.

Riem is zeker nog niet bij 60.000 aan vervanging toe. Waarschijnlijk bij 90.000, maar dat kan ik nog wel eens voor je nakijken.

De mijne heeft H&R-verlagingsveren en is voor mij, zelfs met deze set, nog voldoende comfortabel. Mijn zoontje heeft in elk geval nog nooit hoeven overgeven achterin! ;)

Overigens is mijn auto gechipt door Abt. Bij een gelijke rijstijl als voor de tuning zou ie zuiniger moeten zijn. Gebruik je het extra vermogen, dan zuipt ie natuurlijk harder.

Mijn mening: super auto met een super motor. Met 20.000 km pj zou ik voor de benzine gaan. Tractors rijden op diesel ;) (no offence hoor dieselrijders ;) )
 
Mijn verbruik ligt 1:8. Maar daarbij moet ik wel zeggen dat ik niemand ken die zo onzuinig rijd als ik. Zels als ik echt mijn best doe om zuinig te rijden kom ik tegen 1:9 aan. Volgas een tank leeg rijden zorgt voor 1:4,2. Dit alles zonder tuning. Ik zou de wagen wel wat lager of in elk geval stugger willen. Dus comfortabel is het zeker wel op 17" althans. Per jaar maak ik denk ik 30.000km zo ongeveer. Waarvan 18.000 tot 25.000 op de snelweg.
 

JettaFreak

Actief lid
Mijn verbruik ligt 1:8. Maar daarbij moet ik wel zeggen dat ik niemand ken die zo onzuinig rijd als ik. Zels als ik echt mijn best doe om zuinig te rijden kom ik tegen 1:9 aan. Volgas een tank leeg rijden zorgt voor 1:4,2. Dit alles zonder tuning. Ik zou de wagen wel wat lager of in elk geval stugger willen. Dus comfortabel is het zeker wel op 17" althans. Per jaar maak ik denk ik 30.000km zo ongeveer. Waarvan 18.000 tot 25.000 op de snelweg.
Je spaart dan wel snel je zegelboekjes vol. Elk nadeel......

Groet,


JettaFreak
 
Ach ik hou gewoon van tussenpsrintjes en rijden op koppel. De RS diesel was er toen nog niet :+ . Niet dat ik het nu nog erg vind hoor. Ben de TFSI wel gaan waarderen. Daarbij heeft mn retourtje Spanje alles wel goed gemaakt.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb mijn RS Combi 2.0 TFSI nu bijna 15 maanden. Het verbruik ligt zo rond de 1:10. Rij ik een poos veel in Nederland dan gaat hij naar 1:10,5; zit er veel Duitsland tussen dan gaat het verbruik (zoals over de laatste 2000 km) naar 1:9,6. Boven de 210 zit zie ik ook wel eens 1:5,x op de Maxidot (verbruik op dat moment). Dat drukt het gemiddelde wel, maar dus niet zoveel. Indien je mijn rijstijl en -patroon zou hebben ga je er dus qua verbruik niet op achteruit, maar qua prestaties sterk op vooruit.
 

LenK

Forumguru
De benzinetank van de O2 is voor dit verbruik eigenlijk te klein.
In deze tijd van het jaar is het geen pretje om zo vaak bij de pomp te staan.

De rest van het jaar ook niet trouwens.

Bij 20000km per jaar met de O2 sta je met 1:10 40 keer bij de pomp.
En bij 1:14 sta je er maar 29 keer. Sta je met je RS toch zeker 1 uur extra voor Jan met de korte achternaam in de rondte te kijken.

De RS is dan wel sneller, maar je moet er dus wel wat voor over hebben.
 
De benzinetank van de O2 is voor dit verbruik eigenlijk te klein.
In deze tijd van het jaar is het geen pretje om zo vaak bij de pomp te staan.

De rest van het jaar ook niet trouwens.

Bij 20000km per jaar met de O2 sta je met 1:10 40 keer bij de pomp.
En bij 1:14 sta je er maar 29 keer. Sta je met je RS toch zeker 1 uur extra voor Jan met de korte achternaam in de rondte te kijken.

... en als je oog dan naar het telwerk van de pomp afzwenkt, schrik je je per dag meer het apenzuur! Kan 'leuk' worden met die 100 dollar per barrel olie die er op de termijnmarkt momenteel voor betaald wordt.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik hoorde op het journaal al dat ze verwachten dat de benzine aan het eind van het jaar ruim € 1,75 zou zijn.
 

LenK

Forumguru
Ik hoorde op het journaal al dat ze verwachten dat de benzine aan het eind van het jaar ruim € 1,75 zou zijn.
Maar tegenwoordig is het minste of geringste aanleiding voor prijsstijging.
Puur de hebzucht van speculanten.
Het is te hopen dat Iran nog even rustig blijft anders is die € 1.75 nog optimistisch.
 

GTJ

Lid
Tractors rijden op diesel ;) (no offence hoor dieselrijders ;) )

En de Racewagen van Audi die Le Mans gewonnen heeft! :D Kom es onder die steen vandaan zeg! Diesel is de toekomst!

Ik ben ook zeer content met m'n RS tdi, op de roetfilter na geen problemen gehad! (storing in de druksensor in de uitlaat)
 
En de Racewagen van Audi die Le Mans gewonnen heeft! :D Kom es onder die steen vandaan zeg! Diesel is de toekomst!

Ik ben ook zeer content met m'n RS tdi, op de roetfilter na geen problemen gehad! (storing in de druksensor in de uitlaat)


Was ook echt een geintje.....'t was wachten op iemand die zou happen ;)

Ik heb laatst mogen rijden in een A6 Avant met die 3 liter diesel motor en quattro aandrijving.....dat is inderdaad een super ervaring!!
 

___JC___

Forumguru
Diesel blijft een mindere brandstof waar door gebruik van turbo's veel vermogen uit gehaald wordt. :tongue:
 

sitechris

Donateur
de prijs van diesel wordt hoger en hoger. In omringende landen (Duitsland en bv Zwitserland) is de prijs van een liter diesel in sommige gevallen zelfs hoger als benzine. Het gaat dus steeds minder lonen om diesel te rijden, want het omslagpunt ligt steeds hoger.

Voordeel van diesel is trekkracht

Nadeel is zowel sound (dat gehamer is niet echt opwindend te noemen) als sportiviteit (lekker doorjagen in de versnellingen)
 

___JC___

Forumguru
Voordeel van diesel is trekkracht

Nadeel is zowel sound (dat gehamer is niet echt opwindend te noemen) als sportiviteit (lekker doorjagen in de versnellingen)

Laten we daar is iets dieper op ingaan. Een 2.0 TDI VW blok kan maximaal ongeveer 200pk en 400NM koppel aan. We hebben het dan niet over de koppeling of versnellingsbak en over een normale levensverwachting.

Gaan we dan kijken naar zijn 2.0 benzine tegenhanger (de 2.0 TFSI zoals deze in de RS geleverd wordt). Dan rijden er al heren rond met 280pk en 390 NM koppel. Let wel dit vermogen is over een langer toerengebied beschikbaar.

Ergo ga je geblazen motoren vergelijken is benzine beter dan diesel dus is diesel een mindere brandstof..
 

sitechris

Donateur
daar heb je zeker een punt. Dan blijft alleen het voordeel van verbruik over, ook niet onbelangrijk natuurlijk ;). Dat zal nog wel even duren voordat de benzinemotoren daar ook in gaan concurreren, alhoewel de downsizing van VW (de 1.4 TSI motoren) natuurlijk interessant is op dat gebied.
 

___JC___

Forumguru
Jep qua verbruik heeft diesel nog wel een groot voordeel. Ik moet binnenkort naar Zweden en hoef onderweg maar een keertje te tanken. Met mn ouwe RS moest ik drie keer tanken.. :eek:oo:
 
Bovenaan Onderaan