Verbruik op BC wijkt sterk af met werkelijk verbruik.

Ericw

Forumguru
Het valt me bij mijn huidige SC2 FL op dat het verbruik op de BC sterk afwijkt van het werkelijke verbruik.
Waarbij het bij m'n vorige SC2 beperkt bleef tot een verschil van een paar tienden is het nu soms bijna 2Km!
voorbeeld laatste tank: 1 op 21,2 op de BC en werkelijk 1 op 19,6

Weet 1 van jullie of het BC verbruik te calibreren of aan te passen is via bv VCDS?

kansberg

Forumguru
Bij mij is het precies andersom. De laatste keer 1 : 20,008..... op de BC....... 1 :18,9.
Het lijkt er op of dit na de chiptuning is gekomen. Ik vind het overigens niet zo spannend, het zal met de gewijzigde software te maken hebben....inspuitfrequentie en dat soort hogere wiskunde? Géén idee.......

Bij m'n C5 was het precies andersom en de Astra was bijna tot op de druppel nauwkeurig.

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb me wel eens afgevraagd of die afwijking iets te maken kan hebben met het verbruik tijdens stilstand. Dit omdat ik meen te merken - overigens zonder daar precies onderzoek naar te hebben gedaan - dat de afwijking kleiner is als ik een tank lang vooral lange afstanden heb gereden, dus met een klein tot zeer klein aandeel korte ritjes in de omgeving.
Iemand vergelijkbare ervaringen?

martijn v o

Forumguru
Ik denk dat je gelijk hebt @Canon-Eye. Ik heb het eens uitgeprobeerd, moest van de week van Amersfoort naar Stuttgard en heb een hekel aan tanken. Ik heb hem in Den Boch volgetankt en ben direct naar Stuttgard gereden. De volgende dag weer terug en bij dezelfde pomp getankt. Niet stilgestaan (ja in Stuttgard dan he bij het hotel) en niet in de file gereden. Dan geeft de boordcomputer iets minder aan dan werkelijk op de tankbon. 19,8 boordcomputer en in werkelijkheid 1:20,4. Gereden afstand 1270 kilometer.

KJvO

Forumguru
Daar ga ik dan eens opletten, bij mij was het verschil voor tuning 0,4 tot 0,7km per liter onzuiniger dan de bc aangaf. Na tuning opgelopen naar 0,6 tot 1,6km, terwijl het karakter van de ritten redelijk gelijk bleef, zal JD ook eens vragen en ben ook geïnteresseerd in aanpassing (kalibratie)

Ericw

Forumguru
@Canon-Eye: dit gaat bij mij niet op. Ik rij eigenlijk alleen maar lange afstanden waarbij ik nauwelijks stil sta. (moet ook wel anders haal ik die 65k/jaar niet :D)
Net zoals ik de afgelopen 3 jaar 2ton met de vorige SC2 heb gereden en daar was het verschil een heel stuk kleiner.
Zal eens met VCDS kijken of er iets te calibreren is.

Connexie

Forumguru
Afwijking zal ontstaan door de afwijking van de kilometerteller. Bij mij wijkt de teller bij 125 km/h op de teller 5 km/h af. Werkelijke snelheid is dan 120 km/h. Getest met een 3-tal verschillende GPS navi's.
Stel dat je dan volgens de boordcomputer 1:20 verbruikt, wordt dat dus net even minder gunstig als je de werkelijke km's gebruikt.

Verschil in afgelegde afstand is 4,2%, dus dat vind je terug in vergelijk theorie versus praktijk van het verbruik.

Dit is in VCDS aan te passen voor de gemeten sneldeid, hier kan 10 procent gecorrigeerd worden. Dit zal dan ook in het verbruik versleuteld worden.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan