Verbruik Roomster niet juist weergegeven?

Tjirk

Nieuw lid
Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een Roomster 1.4 sportuitvoering. Ben er zeer tevreden over, veel auto voor een mooie prijs. Nu valt mij de laatste tijd op dat het verbruik zoals deze wordt aangeven niet overeenkomt met de nog te rijden afstand. Tijdens lange ritten rijd ik soms 5.1/100 (wat mij aangenaam verrast), dus dan zit ik mij rijk te rekenen voor de rest van de rit. Maar de meting van de nog af te leggen afstand voor ik weer moet tanken daalt veel sneller dan het verbruik aangeeft; soms verspringt deze per tien kilometer met een stap van tien kilometer naar beneden. Dat zou dan betekenen dat ik dan op dat moment 1 op 10 rijd, maar dat kan toch niet? Weet iemand hoe dit werkt?
Groet,
Tjirk, Ede
 

Antera

Donateur
Dat is normaal. Je rijd nooit 1 op 20 mits je 70 rijd in zijn 5. de computer rekent elke weer door aan de hand van je gebruik van je gas en de rest van de gegevens.

Tank je tank vol. rijd hem leeg en noteer je kmstand die je verreden hebt. Tank hem vol en deel de bijgetankte hoeveelheid op je gereden kmters. dan weet je hoeveel jij gelopen heeft.

In jouw geval moet je dan weer gaan omrekenen maar je kan ook het gemiddelde verbruik van je totaalteller uitreken voor 100/....

vergelijk deze en je zal zien dat deze als het goed is erg dicht bij elkaar liggen
 

Tjirk

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie. Het berekenen van het totale verbruik doe ik inderdaad altijd op die manier, maar het gaat er mij om dat als je op een bepaald moment tijdens een lange rit zuinig rijdt, dit niet wordt doorberekend naar een langere afstand die je kunt afleggen als je met hetzelfde verbruik zou blijven doorrijden, terwijl je dat eigenlijk wel zou verwachten. Of we moeten er vanuit gaan dat de computer altijd het gemiddelde berekent, en dus in zulke gevallen lager uitkomt.
 

Cordoba

Forumguru
Het nog te rijden aantal km's wordt bij bijna alle auto's van een bepaalde generatie op dezelfde manier berekend. Een andere typische afwijking van dit systeem:
- stel je tankt de auto vol, en rijdt een lange en zuinige rit, en rijdt 250 km met een verbruik 5,0 l/100 km en de boordcomputer geeft aan het eind van de rit aan dat je nog 500 km op deze tank kan rijden. Je stopt en een paar uur of een dag later ga je weer op weg (met koude motor), als je dan 1 km onderweg bent, moet je niet verbaasd zijn, als de boordcomputer aangeeft dat je nog maar 400 km op de tank kunt rijden, naar mate je langer rijdt en je verbruik zuiniger wordt tijdens de nieuwe rit, zal je zien dat het aantal km's dat je nog op deze tank kunt rijden volgens de boordcomputer steeds meer wordt, bijv. na 10 km geeft ie aan 'nog 430km' na 20 km 'nog 450km'. In dit soort situaties kan het dus voorkomen dat je brandstof verstookt uit de tank, en de boordcomputer(BC) aangeeft dat het aantal resterende km's op deze tankinhoud óók toeneemt.

Omgekeerd merk ik soms ook dat de resterende afstand vooral tegen het einde van een tank onevenredig hard afneemt volgens de BC. Zeker als je in stadsverkeer, files of dat soort zaken komt, kan het zo zijn dat je 5 km rijdt, maar de tankinhoud nog maar goed is voor 30 km minder.


Link in de post hierboven, wordt bedoeld spritmonitor.de http://www.spritmonitor.de/
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor zover ik het kan overzien, gaat de computer uit van het gemiddelde verbruik over een vrij beperkt aantal "laatst gereden kilometers".
Zo zul je de eerste 10 minuten na een koude start ook een aanmerkelijk geringer bereik ("Range" in de Engelstalige maxidot) zien, terwijl vervolgens bij een redelijk zuinige rijstijl de range hetzelfde blijft, of zelfs toeneemt, terwijl je wel kilometers aflegt. Schijnbaar met elkaar in tegenspraak, maar als je er even over nadenkt best logisch: je motor wordt warm, het gemiddeld verbruik over de laatste paar km (2? 5? of 10? ik weet het niet) vermindert snel, dus de berekening van het bereik wordt gunstiger.

Omgekeerd kan ook: als je om de een of andere reden plotseling gaat zitten planken, dan zul je de range ook sneller zien afnemen dan het aantal kilometers rechtvaardigt. Dat is dus net zo logisch.

De indicatie van het actuele verbruik - die ik eigenlijk standaard in beeld heb - is letterlijk een steeds wisselende momentopname. Dit maakt je er continu van bewust dat gas geven letterlijk hetzelfde is als brandstof opstoken. Wel is het zo dat de boordcomputer standaard optimistischer is dan de werkelijkheid. Het echte verbruik per tankbeurt is al wat realistischer, maar ook niet echt maatgevend omdat je nu eenmaal niet precies weet of je tank steeds precies even vol zit als de vorige keer.
Het enige wat echt nauwkeurig werkt, is cumulatief bijhouden van alle gereden km en alle getankte liters. Op de duur worden zulke onvermijdelijke nivoverschillen bij het tanken daardoor eruit gemiddeld en wordt de afwijking dus steeds kleiner.

Ik heb daarvoor een excelbestand waarin van elke tankbeurt de km-stand, de liters, het bedrag en de gemiddelde verbruik per tankbeurt volgens de boordcomputer worden ingevoerd. In een tweede werkblad kunnen ook de andere kosten (rep/onderhoud, verzekering, belasting, etc.) worden verwerkt.
Hiermee ontstaat een behoorlijk precies beeld van de autokosten per jaar en per kilometer. Als je wilt stuur ik het je toe (stuur dan een persoonlijk bericht met mailadres).
 

Tjirk

Nieuw lid
Dank voor de reacties. Daarin wordt aangegeven dat naarmate je langer rijdt en je verbruik tijdens een rit zuiniger wordt, het aantal kilometers dat je nog op de tank kunt rijden steeds meer wordt (volgens de boordcomputer). Dat klinkt inderdaad logisch, maar mijn ervaring is toch een andere. Vandaag bijvoorbeeld, op een rit Den Haag-Ede, daalde het verbruik gestaag tot 5.1 l/100 km, terwijl de meting van de nog af te leggen afstand op deze tank na elke verreden 10 km telkens met dezelfde stapjes van 10 km afnam. Toen ik vertrok gaf de computer als totale afstand 910 km aan, en dat was bij aankomst eveneens 910 km. Dus denk ik: wat klopt hier niet?
Tjirk
 
Tjirk

In het begin van de rit deed de computer een negatieve voorspelling van 910km, omdat de motor nog koud was verbruikte hij meer enzo.
Op het einde van de rit deed hij een positievere melding, gecorrigeerd naar je échte verbruik (+/- 5 l/100km).
Dus je laatste 910km melding is omdat je minder verbruikt hebt dan de +/-20 l/100km. Als je dan nog rekent dat je ook nog benzine verbruikt hebt tijdens de rit, komt alles mooit uit.
Zoals eerder aangehaald houdt de computer niet precies bij hoeveel benzine je effectief hebt verbruikt maar enkel wat er nog in de tank zit.
Het cijfer dat je ziet is dus geen effectieve waarde maar eerder een indicatie. Een 'glijdend gemiddelde' dat altijd op de laatste x aantal kilomters wordt berekend (misschien kan iemand dit achterhalen?).
Stel dat je in de alpen zou zitten en een rit bergaf maakt van enkele kilometers. Dan zou de computer dus bijvoorbeeld ook kunnen denken dat je nog 500km kan doen met slechts enkele liters meer in de tank. Dat gewoon omdat je op dat laatste stuk (waarop de computer het gemiddeld verbruik rekent) slechts met 1.5 l/100km reed bijvoorbeeld...

Ik ben zeker dat als je een langere rit zou maken (of een kortere) je niet zoveel 'geluk' zou hebben dat je 2 keer precies op 910 km zou uitkomen.
 

Chatslet

Forumguru
Wat je zou kunnen doen is na een tankbeurt de gemiddelde waardes resetten. Dat doe je door met de maxidot naar het gemiddelde te gaan en dan de knop op de ruitenwisserhandel ingedrukt te houden. Als die op 0 sprint druk je nog een keer op die knop en dan zie je het 2e gemiddelde. Dan houd je die knop weer ingedrukt totdat die ook op 0 springt.
volgens mij was de 1e het ritgemiddelde en de 2e het totaal gemiddelde. In ieder geval worden deze waardes gebruikt om het aantal resterende kilometers te berekenen. Ik doe dit wel eens bij een lange rit.
overigens is het resterende aantal kilometers vaak lager dan in werkelijkheid. Ik heb al eens gehad dat die 50km aan gaf en ik nog rustig 90 km heb gereden. Vervolgens ging er 37 liter in de tank terwijl als die helemaal leeg was geweest er 45 liter in moet kunnen. Er worden dus behoorlijke marges aan gehouden dus stel je er niet te veel van voor.
 

Canon-Eye

Forumguru
volgens mij was de 1e het ritgemiddelde en de 2e het totaal gemiddelde. In ieder geval worden deze waardes gebruikt om het aantal resterende kilometers te berekenen.
Inderdaad is de eerste het ritgemiddelde. Daar kom ik bij het tanken niet aan; deze springt vanzelf op nul als het contact langer dan twee uur uit staat. Het tweede gemiddelde zet ik bij het tanken op nul, nadat ik de waarde heb genoteerd om thuis in te voeren (met km-stand, getankte liters en betaalde euri) in m'n excelletje.

Het tweede gemiddelde wordt m.i. niet gebruikt voor berekening van het resterende bereik. Het eerste eigenlijk ook niet, omdat dit een cumulatief gemiddelde is over de hele rit.

Het resterende aantal kilometers bereik wordt tussentijds steeds aangepast op basis van je rijstijl, maar het lijkt er sterk op dat het bereik op een andere manier fluctueert dus het kan haast niet anders dan dat dit gebeurt aan de hand van het verbruik over een tamelijk beperkt aantal laatstgereden kms. Alleen heb ik nog niet kunnen achterhalen hoeveel km dat dan is. Ik schat niet meer dan 5 of 10 - maar dat is een beredeneerde gok.
 
@Chatslet

Ik dacht dat je de tellers moest resetten via de '0.0' knop 'op' de wijzerplaat? Kan je eens zeggen welke knop dat precies is, of gaat het om de 'OK' toets onderaan de hendel?


Bedankt!
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is de kleine ronde toets aan de onderkant van de hendel. Bij kort indrukken wissel je van tripgemiddelde (1) naar totaalgemiddelde sinds laatste reset (2). Gelijktijdig wissel je van trip-km (1) naar totaal-km sinds laatste reset (2).

Als je 'm in een van deze standen een paar seconden lang ingedrukt houdt, dan wordt de betreffende stand gereset: zowel tripgemiddelde én trip-km, OF totaalgemiddelde én totaal-km.

De 0.0-knop bij de wijzerplaat gebruik ik alleen om de klok te verzetten - normaal 2x per jaar, bij overgang van zomer- naar wintertijd v.v. Tussendoor blijft hij doorgaans behoorlijk gelijklopen.
 

kcj

Actief lid
Test op 10 januari 2013.
Skoda Roomster 1.6 16v benzine uit 2007 met zo'n 130.000 km op de teller.
Uitgerust met de 'standaard' banden (Continental) op stalen velg.
'Eenvoudige' computer (geen Maxi-dot).
Buitentemperatuur : tussen 6.5° en 8° C.
Airco : uit. Verwarming : stand 1. Lichten : aan.

Vertrokken met nog voor 50 km benzine aan boord (volgens computer).
Stukje stadsweg, rest snelweg tegen 120 per uur.
Afstand afgelegd voordat ik aan het benzinestation aankwam : 25 km.
Resterende afstand volgens de computer : 50 km (is dus hetzelfde gebleven, ondanks variërende snelheid).

Volgetankt (59 liter (octaan 95) na aandringen).
Alles op "0" gezet. Computer gaf aan dat ik nu 820 km ver kon rijden.

Km 0 Mogelijke afstand (Ma) : 820
Km 1 Ma : 820 Gemiddeld verbruik (Gv) : 9.2 Cruise Control (CC) aangezet op 90 km/uur
Km 3 Ma : 830 Gv : 7.5
Km 4 Ma : 840 Gv : 6.9
Km 6 Ma : 840 Gv : 6.2
Km 7.5 Ma : 850 Gv : 6.0
Km 10 Ma : 860 Gv : 5.6
Km 12 Ma : 880 Gv : 5.3 CC afgezet voor vertragend verkeer, rijdende file
Km 15 Ma : 870 Gv : 5.7
Km 20 Ma : 880 Gv : 5.8 CC aangezet op 100 km/uur
Km 23 Ma : 890 Gv : 5.8
Km 30 Ma : 900 Gv : 5.9 CC afgezet, Airco aan :smirk: (dit is een test, weet je wel), 50 à 70 per uur weg
Km 33 Ma : 900 Gv : 5.9
Km 38 Ma : 900 Gv : 5.9 Airco afgezet
Km 39 Ma : 900 Gv : 5.9 Motor af (thuisgekomen)

Besluit :
1) Als je heel rustig en niet te snel rijdt, vullen (onzichtbare) groene (?) kabouters je brandstoftank bij.
2) als je heel snel rijdt en zéér vlot optrekt, halen (onzichtbare) stoute kabouters je brandstoftank leeg.

De aanduiding vind ik vooral interessant als je op reis bent en je moet beslissen of je het volgende benzinestation neemt of nog eentje verder. Vooral als je een hele tijd snelweg hebt gereden met een gelijkmatige snelheid, stabiliseert de Ma zich.

Koen
 

Chatslet

Forumguru
Daarom heb ik ook lokdozen in me kofferbak staan voor die stoute kaboutertjes. Dan gaan ze daar uit snoepen zodat ze vergiftigd worden en dood gaan. Probleem is nu alleen dat als ik op de CC rijd de brandstof letterlijk uit de overlop van de tank gutst omdat de groene kabouters maar bij blijven vullen en de stoute kabouters er niets meer uit halen.
 
Bovenaan Onderaan