Voor zover ik het kan overzien, gaat de computer uit van het gemiddelde verbruik over een vrij beperkt aantal "laatst gereden kilometers".
Zo zul je de eerste 10 minuten na een koude start ook een aanmerkelijk geringer bereik ("Range" in de Engelstalige maxidot) zien, terwijl vervolgens bij een redelijk zuinige rijstijl de range hetzelfde blijft, of zelfs toeneemt, terwijl je wel kilometers aflegt. Schijnbaar met elkaar in tegenspraak, maar als je er even over nadenkt best logisch: je motor wordt warm, het gemiddeld verbruik over de laatste paar km (2? 5? of 10? ik weet het niet) vermindert snel, dus de berekening van het bereik wordt gunstiger.
Omgekeerd kan ook: als je om de een of andere reden plotseling gaat zitten planken, dan zul je de range ook sneller zien afnemen dan het aantal kilometers rechtvaardigt. Dat is dus net zo logisch.
De indicatie van het actuele verbruik - die ik eigenlijk standaard in beeld heb - is letterlijk een steeds wisselende momentopname. Dit maakt je er continu van bewust dat gas geven letterlijk hetzelfde is als brandstof opstoken. Wel is het zo dat de boordcomputer standaard optimistischer is dan de werkelijkheid. Het echte verbruik per tankbeurt is al wat realistischer, maar ook niet echt maatgevend omdat je nu eenmaal niet precies weet of je tank steeds precies even vol zit als de vorige keer.
Het enige wat echt nauwkeurig werkt, is cumulatief bijhouden van alle gereden km en alle getankte liters. Op de duur worden zulke onvermijdelijke nivoverschillen bij het tanken daardoor eruit gemiddeld en wordt de afwijking dus steeds kleiner.
Ik heb daarvoor een excelbestand waarin van elke tankbeurt de km-stand, de liters, het bedrag en de gemiddelde verbruik per tankbeurt volgens de boordcomputer worden ingevoerd. In een tweede werkblad kunnen ook de andere kosten (rep/onderhoud, verzekering, belasting, etc.) worden verwerkt.
Hiermee ontstaat een behoorlijk precies beeld van de autokosten per jaar en per kilometer. Als je wilt stuur ik het je toe (stuur dan een persoonlijk bericht met mailadres).