Verbruik zomerbanden hoger als winterbanden?

herbiek

Senior Member
Ik heb eind vorig jaar vlak voor het wisselen naar winterbanden:

1. Mijn zomerbanden laten wisselen omdat deze te ver versleten waren
  2. Een grote beurt gehad
Toen viel mij op dat met die nieuwe banden een stuk minder zuinig te rijden lijkt.
Na de grote beurt de auto weer zuiniger reed, maar dat zou dus ook met de winterbanden te maken kunnen hebben waarvan ik altijd dacht dat deze minder zuinig reden.
Vorige week haalde ik zelfs waarvan 1 op 18,5 (over 46 km, met snelheid 100 km/h)

Nu heb ik gisteren de banden weer heb verruild voor die redelijk nieuwe zomer banden, en viel mij op dat ik vandaag met lekker weertje (15 graden), wederom 100km/h, niet verder kwam dan 16,3 km/h.

Ik snap niet waarom ik met die winterbanden (profieldiepte tussen 4 en 5 mm) zuiniger reed dan nu met die zomerbanden waar nog meer profiel op zit.

Iemand een idee?

PS ik geef toe dat de bandenspanning nog moet controleren, maar of ik daar 2km per liter mee verder kom?
Zomerbanden zitten op 16"LM, Winterbanden zitten op 15" stalen velg.

Canon-Eye

Forumguru
Waren die nieuwe zomerbanden van hetzelfde merk en type als de oude?
Dat kan namelijk - naast de bandenspanning, zoals terecht genoemd - ook nogal verschil maken.

herbiek

Senior Member
Ik had de bandenspanning voor het wisselen naar de winterbanden ook op orde (De dealer had die netjes volgens specificiaties) opgepompt, maar heb er zelf 0,2 bar bij gedaan (voor en achter) en toen reed ik ook minder zuinig als later op de winterbanden. Ik zal het laten weten als ik volgende week de bandenspanning heb gecontroleerd en bijgewerkt.

herbiek

Senior Member
Geloof dat dealer dezelfde bandensoort weer gemonteerd heeft, maar helemaal zeker weten doe ik niet. Bij aflevering waren het Continental en nu weer, maar of het type hetzelfde is weet ik niet zeker.

Joske

Forumguru
Volgens mij zijn nieuwe banden altijd een beetje onzuiniger in het begin.. Meer profiel, meer weerstand? Of nog wat 'zetten' van de banden noodzakelijk?

Is maar een hypothese, zeker ben ik dat niet ;)

floyd2

Forumguru
Waarschijnlijk zorgen alle kleine beetjes voor een aardig verschil.
De zomerband is iets breder.
De rolomtrek is iets anders.(hoogstwaarschijnlijk)
De zomerband heeft een niet zo'n beste rolweerstand in verhouding met de winterband?
Bandenspanning??
Weersinvloeden.(wind)
Rijstijl?
Gewicht van je wielen??

EdK

Forumguru
Maar goed dat verbruik word weer gecompenseerd doordat de banden prijzen mbt zomerbanden een 17 euro goedkoper zijn geworden volgens een ANWB test ( stond hier in het stadse suffertje )

herbiek

Senior Member
Maar goed dat verbruik word weer gecompenseerd doordat de banden prijzen mbt zomerbanden een 17 euro goedkoper zijn geworden volgens een ANWB test ( stond hier in het stadse suffertje )
Daar heb ik nu niks meer aan zal weer 4 jaar rijden op banden die ik vorig jaar (te duur) heb gekocht :-)

herbiek

Senior Member
Ik had de bandenspanning voor het wisselen naar de winterbanden ook op orde (De dealer had die netjes volgens specificiaties) opgepompt, maar heb er zelf 0,2 bar bij gedaan (voor en achter) en toen reed ik ook minder zuinig als later op de winterbanden. Ik zal het laten weten als ik volgende week de bandenspanning heb gecontroleerd en bijgewerkt.
Heb gisteren mijn bandenspanning gecontroleerd, alle banden minstens 2,4 bar, sommige tegen de 2,5 aan.
Ik wacht wel een paar weken af als deze banden iets meer afgesleten zijn..

Bovenaan Onderaan