Verdamper of airco

Octavia32

Forumguru
Voor twee weken terug heb ik mijn airco laten checken en wat blijkt is dat de leiding helemaal leeg was.De stek intallateur heeft de leding gevuld en afgeperst verder heeft hij ca 520gr koude middel toe gevoegd (R134A) of zoiets.
Vervolgens heeft hij het airco circuit een tijd op 15 bar gehouden om zo lekkages te ontdekken.Deze heeft hij niet ontdekt verder heeft hij tenslotte een UV vloeistof toe gevoegd om zo lekkages later makkelijk op te sporen.
Inmiddels zijn we twee weken verder en het viel mij twee dagen geleden op toen het 29 graden was de auto niet koud werd.
Vandaag weer naar de aircoboer en de heeft hierna gekeken en kwam tot de ontdekking dat er nog maar 95 gr koude middel inzat (dus toch ergens een lek) In de motorruimte en eronder is niks van lekkage te zien (gele vloeistof) mbv bril en uv lamp.
Verder is de Condensor nat gespoten om zo luchtbelllen te ontdekken ook hier geen succes.Toen kwam de Stek monteur met de optie dat het misschien de verdamper kan zijn.En hij heeft mij geadviseerd dat nu vullen geen zin heeft en ook een onnodige belasting voor het millieu en mijzelf (gezondheid) stikstof wat vrij komt als het de verdamper is.

Dit alles aan de dealer uitgelegd, en die was meer van mening dat het de Compressor (airco pomp) dan de verdamper was want verdampers die gaan nooit stuk.

Ik weet het nu niet meer en zit zelf ook aan de verdamper te denken want als de CC aanstaat hoor ik ook een rauw geluid uit de ventilatie roosters komen(dit kan ook lucht lekkage zijn van de verdamper).

Verder heb ik www.aircotechniek.nl in Groningen gebeld zij zijn gespecialiseerd in dit soort dingen en kwamen ook met de verdamper.

Maar nu de allebelagrijkste vraag, als het de verdamper is is deze dan zelf te verwisselen of moet de dealer dit doen.Want volgens mij moet het hele dashboard eruit.En volgens mij kan dit oplopen naar €1000 of meer.

Groeten
Berend
 

Octavia_II

Actief lid
Tip van flip: CC niet meer aanzetten (althans zorgen dat de airco uit staat !)

Heb maar beperkt verstand van airco's, maar als de pomp loopt zonder vloeistof (R134) en dus ook zonder smering dan hoef ik jou niet uit te legen wat er (op den duur) mis/kapot kan gaan....

Ps. heb ergens gehoord dat de pomp altijd (voor 2%) meedraait, en als dat waar is dan is het dus zaak om de airco zo snel mogelijk te laten repareren...

Groet,

Charlie
 

van_der_P

Senior Member
is deze dan zelf te verwisselen of moet de dealer dit doen.Want volgens mij moet het hele dashboard eruit.En volgens mij kan dit oplopen naar €1000 of meer.

Groeten
Berend

Het ligt er natuurlijk aan hoe handig je bent.

Maar voor je begint zou ik eerst eens kijken waar dat ding zit. Vraag desnoods aan iemand die het weten kan. Je kunt ook de slangen volgen die vanuit de motorruimte naar binnen gaan. Misschien is er wel een vraagbaak van de Octavia, waar die infomatie instaat.
Wellicht is er iemand op dit forum die je helpen kan

En als je de informatie hebt die je zoekt kun je beslissen of je het zelf kunt, of dat je het laat doen.

Succes
 

Monteurtje

Forumguru
Ik heb het nog nooit gedaan. Maar wel een keer de temperatuur regelklep vervangen. Als je dan wat dingen loshebt kun je de verdamper zien zitten. Ik wil het wel even opzoeken. Maar met een beetje geluk kun je de zijkanten van het dashboard loshalen en hoef je niet het volledige dashboard te demonteren.
 

EdK

Forumguru
vreemde manier van repareren cq handelen.
Zoals ik het met normale kantoor airco heb zien doen dan wordt er gevacumeerd
Maw men vacumeerd de leidingen en condensor en unit tot een bepaald nivo ( meters aan vacumeerpomp)
Als men dan de juiste vacuum heeft behaalt dan laat men dit op deze wijze een bepaalde tijdseenheid staan en indien deze niet is teruggelopen dan vult men het leidingsysteem pas met de koudemiddel !

Indien er tijdens het vacumeerproces blijkt dat er een lekage zit dan wordt er stikstof in het systeem gebracht en gaat men bij elke koppeling en las met een speciaal lekzoeker kijken of er lekage's zijn
Zodra deze zijn gevonden dan worden deze uiteraard gerepareerd en hierna gaat men weer vacumeren en indien systeem lekdicht is dan het koude middel inbrengen

Manier zoals jij omschrijft houd in dat we weer heerlijk het koudemiddel de atmosfeer in pompen zoals vroeger ook met de freon gebeurde.

Dan zul je alle dingen moeten laten uitvoeren door een STEK gecertificeerd monteur.
Zelf klooien mag niet volgens de regelgeving !
 

Octavia32

Forumguru
Wat ik wel heb begrepen van de dealer is dat de onderdelen van het systeem zoals condensor en cerdamper vastgeschroefd zitten dmv klemmen op het airco circuit. Ik denk niet dat je hier kan spreken over aanklooien aangezien diverse mensen waaronder een STEK monteur spreken over de verdamper.
Als men denkt te weten wat het probleem is kun je dit toch vervangen en het systeem opnieuw laten afpersen nadat het onderdeel is gewisseld.
Is er tussen de leden van het forum niet iemand met een plaatje(uitdraai) van het werkplaats handboek van dit onderdeel en hoe dit te vervangen is
Het gaat om een BKD motor uit april 2005 met 103kW en het is een elegance uitvoering.
Per slot van rekening zal een garage ook als ze het probleem(lek) niet kunnen vinden ook onderdelen vernieuwen om dingen uit te sluiten.
 

Captain Hook

Forumguru
Er loopt nu zo'n actie dat je voor 19,95 je airco kunt laten checken. En mocht blijken dat er te weinig koelmiddel in zit, bij laten vullen.

Maarre als ik dit zo lees, huiver ik er voor om het te laten checken. Want dan 'zitten' ze er aan en veroorzaken mogelijk een groter probleem.

Heb ik nu problemen met de airco? Nee, totaal niet (werkt al vijf jaar uitstekend zonder geknutsel eraan). Aan de andere kant denk je zo, van moet ik het niet laten checken voor een aanstaande (hete) zomer?

Wat jullie?
 

Octavia32

Forumguru
Die €19,95 is alleen de check als er gevuld moet worden dan kost het €129 , dit had ik al bij de dealer na gevraagd.Aangezien de dealer op korte termijn geen tijd had om dit in te plannen heb ik een ander erkend STEK Bedrijf dit laten doen.Hier was de airco check gratis en het vullen €99 + €7 (UV vloeistof) .Vandaag met de dealer in Halle gebeld.Ook hier de situatie uitgelegd, zij vertelden dat het veel voorkwam dat de Dop(inbus kunstof) rechts op de condensor wel eens aangedraaid dient de worden of vervangen.Verder vertelde ze mij dat als het de verdamper zou zijn dat dit te controleren is door het afvoerkanaal van de verdamper rechts in het schutbord te bekijken en/of het interieurfilter te controleren op uv vloeistof.Dit zijn allemaal handelingen die geen grote consequenties hebben.
Dit ga ik vanmiddag gelijk controleren
 

yal

Lid
lekker verhaal, zou inderdaad eerst het lek laten opsporen.
Dit zeker door een airco specialist laten doen, dealers heb ik niet zo'n hoge pet van op.

Onze nieuwe octavia koelt slecht bij stilstaan, file bijv. en dan hoor ik sinds vanmiddag ook een rauw/brommend geluid uit de roosters komen in de middenconsole.....tja geen foutmeldingen dussss, volgens de dealer niets aan de hand.(kortzichtig lijkt me:icon_smile_dead:)

Succes met je probleem,

grtn yal
 

Ted

Forumguru
In het Skoda bulletin stond het volgende: zie bijlage!
 

Bijlagen

  • SkodaAircocheck.jpg
    SkodaAircocheck.jpg
    14,9 KB · Weergaven: 66

Octavia32

Forumguru
Update

Ik heb het lek gevonden het zat inderdaad bij de kunstofdop van de condensor deze heb ik ingesmeerd (de rand) met afwasmiddel en ja hoor langzaam aan kwamen er belletjes naar boven.Vanmiddag heb ik een afspraak gemaakt met de STEK monteur en deze zal de dop even moeten aandraaien met een dikke inbusbout want die heb ik niet.En dan kan hij hem afvullen en afpersen.Mocht de bout niet aan te draaien zijn bestel ik wel een nieuwe condensor en zet deze er zelf wel in dit is niet zo moeilijk het airco circuit moet dan toch opnieuw gevuld worden.

Ik moet zeggen dat de jongens van Vruggink (www.vruggink.nl) in Halle meedenken met de klant en niet alleen aan hun eigen portomenee.Dit is dan ook een van de redenen waarom ik 75km rijd om daar mijn onderhoud te laten doen.

Ik zal volgende week nog wel een aanvulling doen op dit artikel of hij nog steeds lekdicht is.
 

Octavia32

Forumguru
De dop was niet verder aan te draaien, echter wat bleek is dat dit deel als los onderdeel is te bestellen.Het is namelijk de dop van "droger" dit is de pijp die direct naast de condensor zit.Ik dacht dat dit vast zat aan de condensor.Dit onderdeel kost maar €36 incl BTW, dus heb hem gelijk besteld en zal deze van de week vervangen dan kan eindelijk de airco weer gevuld worden.
 

Octavia32

Forumguru
Helaas, de droger die ik besteld had past niet en is totaal wat anders, de afsluitdop zat daar in ieder geval niet bij in het setje.Dus gezocht op sloperijen...geen resultaat moet dus toch een nieuwe condensor plaatsen.
Dit moet ik laten doen.

Kosten €506 incl BTW ....kassa
 

Octavia32

Forumguru
Nou ja het enige voordeel is dat hun met 2 uur klaar zijn en dan nog afpersen.Ik zou waarschijnlijk zelf de hele dag bezig zijn bij mijn op de oprit.Verder is natuurlijk het rendement van de condensor weer een stuk hoger omdat deze geen kromme platen van steenslag en beesten meer heeft.En is het natuurlijk niet safe om zelf thuis een dop waar 5 bar op staat met vieze freon die je hoogst waarschijnlijk om de oren spuit los te draaien.

Dus kijk er maar positief tegenaan want van die 500 eurie word ik niet vrolijk.

ps ik zal de foto van de dop nog wel posten
 
Bovenaan Onderaan