Verdwijnen koelvloeistof

Goedemiddag,

Ik ben hier nog niet al te lang op deze forum dus heb even een vraag.
Ik heb sinds april een skoda fabia 1 combi elegance uitvoering uit 2002 met nu 104.000km gelopen!
De radiateur is al vervangen en verlies wekelijks koelvloeistof tot onder het minimum. Auto loopt niet te warm maar blijft netjes op temperateur.
Zit wel wat smurrie in het reservoir deze wil ik dus ook gaan vervangen! Maar is dit voldoende?

Ga binnenkort ook namelijk op vakantie en wil geen pech onderweg!

Wie kan mij helpen?

Groetjes Dylan uit Apeldoorn
 

ertromp

Forumguru
Al gekeken naar de olie of deze wellicht lichter kleurt/smurrie achtig is?
wellich is dan je cilinderkop niet goed meer en daardoor wekelijks moet bijvullen.
Alleen het tankje vervangen lijkt me niet de oplossing.
 

Ron_2

Senior Member
Dat zijn altijd lastige dingen om de oorzaak te vinden.
Een lekke koppakking is een reele mogelijkheid, ook gezien de smurrie in het reservoir.

Aan de andere kant heb ik het laatst meegemaakt met het autootje van onze dochter, daar hadden we ook alles gecheckt, de radiateur was goed, het systeem was schoon, afpersen leverde ook niets op. In een aantal weken was het reservoir weer leeg.
Uiteindelijk bleek het kunststof thermostaathuis de boosdoener, dat druppelde via de versnellingsbak op de uitlaat waar het vervolgens verdampte.
Bij toeval kwam ik er achter toen ik voor de zoveelste keer het hele motorblok aan het aftasten was.

Er was geen spoor te zien, geen plasjes onder de auto, we hadden ons al ingesteld op een lekke koppakking.
 
Bedankt voor de reacties.

De olie is in maart dit jaar vervangen en is nog mooi helder van kleur. Er zat wel wat witte smurrie aan de oliedop.
Heb de dealer gebeld en ook die smurrie uitgelegd maar hij vertelde dat dit niet perse de koppakking hoeft te zijn.
Ook gevraagd naar de kosten voor de koppakking, tussen € 400,- en € 700,- want dit was het eerste wat ook in mij opkwam!

Maar zo te lezen heb ik nog een lange weg te gaan.
 

darkprojectx

Forumguru
Die smurrie is gewoon sludge, dat is niet zo spannend.
Is het weleens vochtig in de auto of ruikt het muf? Het is mogelijk dat je kachelradiateur lekt, of de aansluiting ervan.
Daarnaast kan er natuurlijk ook nog een gaatje in de radiateur zitten of een slang met een scheurtje.
Ik zou niet gelijk aan de koppakking gaan denken.

Wat betreft je vakantie, gewoon het niveau in de gaten houden, voor de zekerheid een liter flesje in de kofferbak gooien.
Tip van flip, mocht op vakantie het flesje bijgeschut moeten worden, vul het dan met water. Je hebt in de zomer niet perse koelvloeistof nodig die tot -80 graden bestand is.
Weer terug in NL kun je het alsnog eruit laten en het systeem weer vullen met koelvloeistof.
 

Ron_2

Senior Member
Die smurrie is gewoon sludge, dat is niet zo spannend.
Wel als het in het reservoir zit.

Is het weleens vochtig in de auto of ruikt het muf? Het is mogelijk dat je kachelradiateur lekt, of de aansluiting ervan.
Daarnaast kan er natuurlijk ook nog een gaatje in de radiateur zitten of een slang met een scheurtje.

De radiateur was al vervangen, hoe kwam je er achter dat dit nodig was, controleerde je het niveau of liep de motor (te) warm?
Een weeige zoete lucht kan inderdaad duiden op een kachelradiateur, de matten zouden ter plaatse dan ook nat kunnen zijn.
Voor controle lekkage van slangen e.d. is afpersen een optie.
 
Heren,

De radiateur was lek zag het lekken dus heeft de garage er een nieuwe ingezet omdat wij hem net een week hadden!
Nu zit er sludge in het koelvloeistofreservoir en zat ook wel wat smurrie aan de dop van het expansievat maar er zat wittere smurrie aan de oliedop!
Hij blijft gewoon netjes op temperatuur. Toch verlies ik koelvloeistof. Dit is het vreemde eraan. Zie verder ook niks lekken!!

Oh ja het ruikt niet muf in de auto en de auto is nu niet meer vochtig sinds ik de achterdeuren heb afgekit.
Mijn monteur is nu op vakantie 4 weken dus hoop maar dat hij het volhoudt.
 

The bone collector

Senior Member
Is het een 1.4 MPI? Als je koelvloeistof zakt, er zit sludge aan je oliedop en sludge in je koelvloeistofreservoir (wat wil zeggen dat waarschijnlijk olie in je koelvloeistof zit) kan je er bijna zeker van zijn dat je een lekke koppakking hebt hoor. Zeker de 1.4 MPI is hier gevoelig aan.

Al heb ik wel al gehoord over expansiepvatjes waarlangs koelvloeistof verdwijnt. Je kan dat altijd eerst eens vervangen, kost niet veel en misschien helpt het.
 
Het is inderdaad een 1.4 MPI.... Mijn vermoeden is ook de koppakking. Ga nu maar eerst het expansievat proberen! Eerst koelvloeistof bij de action halen. Ook hier hebben ze G12+.

Bedankt voor de tips alvast!
 

Cordoba

Forumguru
Of de koppakking is al vervangen, en dit is niet goed gedaan waardoor de cilindervoeringen zijn verschoven. Dat is ook een euvel dat bij deze motoren vaker voorkomt.
 

The bone collector

Senior Member
Inderdaad,ook het vervangen van de koppakking bij deze motoren is niet zonder risico, cilinderbussen kunnen loskomen van de onderste pakking. Maar goed, zover zijn we in dit geval nog niet.
 

Ron_2

Senior Member
als je oliedop op je koelreservoir zit moet je ver uit de buurt van autos blijven.
topicstarter vertelde dat er smurrie op zn oliedop zat, niet aan de koelvloeistofreservoirdop.

niet alleen aan de oliedop
smile.png
:

Goedemiddag,


Zit wel wat smurrie in het reservoir deze wil ik dus ook gaan vervangen! Maar is dit voldoende?

Groetjes Dylan uit Apeldoorn
 
Bovenaan Onderaan