Vergrendeling koffer octavia 3 combi

TV666

Nieuw lid
Hallo,

Enkele maanden terug heb ik een 2e hands octavia combi (BJ 2016) aangekocht. Ik merk al enkele weken dat de koffer (handmatige bediening) enkel ontgrendeld/geopend kan worden indien langdurig op de middelste toets van de sleutel (koffersymbool) wordt gedrukt. Wanneer de auto algemeen ontgrendeld wordt (onderste toets) of wanneer kortstondig op de toets met het koffersymbool wordt gedrukt, blijft de koffer op slot en kan de achterklep niet worden geopend.

Ik ben niet zeker of het een defect of een gewijzigde instelling betreft? A.d.h.v. het instructieboekje raak ik er alvast niet aan uit. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

Rofffel

Forumguru
Volgens mij kan dit middels VCDS ingesteld worden.
@Antera kan dat vast bevestigen.

Als het wel werkt via de sleutel, dan lijkt me dat je daar de zoektocht moet beginnen.

Tees

Donateur
Ik weet dat alleen de kofferbak openen mrt de sleutel inderdaad lang indrukken vereist (1 sec is de standaardinstelling dacht ik). Volgens mij is het ook mogelijk om t te programmeren dat de achterklep niet ontgrendeld wordt als de rest dat wel wordt. Maar dat zou dan toch iemand zo geprogrammeerd moeten hebben...heeft iemand recent met je auto en VCDS (of OBDeleven oid) gespeeld? Of is t een (voor jou) nieuwe auto?

P.S. Even voorstellen in de Meet en Greet wordt door velen hier op prijs gesteld!

Antera

Donateur
Dit klopt als een bus. Dit is ter voorkoming dat per ongeluk deze geopend word. Als je de deuren opent per ongeluk met de sleutel en je opent de deuren niet dan gaat hij weer vanzelf op slot.

Is het niet zo dat als je de kofferklep ontgrendeld dat hij al een klein stukje uit zijn slot schiet wat dan betekend dat hij niet meer volledig gesloten is? Als dat zo is is dat de reden waarom je langer op de knop moet drukken. De klep zou dan niet meer 100% vergrendeld zijn en kunnen worden zoals wel bij de deuren is.

TV666

Nieuw lid
Alvast bedankt voor jullie feedback!

Het is inderdaad zo dat de klep een stukje uit het slot schiet wanneer wat langer op de toets met de kofferklep geduwd wordt. Dit loopt denk ik zoals het hoort. Probleem is dat wanneer kort op deze toetst gedrukt wordt (of wanneer de auto integraal ontgrendeld wordt) de koffer normaal ook ontgrendeld (maar niet geopend) zou moeten worden, wat niet gebeurt.

Tees

Donateur
Ik weet niet hoe dat bij de O3c zit, maar bij mijn (wat oudere) F1c gaat de kofferbak alleen open als ik lang druk. Kort drukken doet bij mij niets. Maar wat zorgelijker is, is dat de kofferbak niet mee ontgrendeld wordt als alle deuren ontgrendeld worden, dat zou wel moeten. Ik dacht ook dat dit niet codeerbaar is (alleen hoe lang je moet drukken op de middelste knop voordat ie de achterklep open doet), maar daar weet @Antera heel veel meer van. In dat geval is er dus iets (fysiek?) niet in orde.

Canon-Eye

Forumguru
Van mijn 7 Polo- en 16 Skodajaren (F1c, O2c, F2c) herinner ik mij wat de afstandbediening betreft het volgende:
  • Kofferklep gaat mee van slot (en ook op slot) bij kort indrukken van de Open- of Sluitknop.
  • Ramen gaan mee open c.q. dicht bij lang indrukken van de Open- of Sluitknop.
  • Kofferklep ontgrendelt en springt klein beetje los bij kort, maar stevig indrukken van het middelste knopje. De portieren blijven vergrendeld. Je kunt dan de boodschappen in de koffer zetten en de klep weer dichtgooien, die is dan meteen weer op slot. Ook als je de klep niet opent maar meteen weer dichtdrukt, is hij direct weer op slot.
Wat mij betreft is dit hoe het zou moeten werken. :pardon:

• Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Fabia Combi 3

kort drukken op open / dicht knop en de deuren en kofferklep gaan van t slot af of er op !

Lang drukken op sluiten of open knop was vroeger ramen sluiten of dicht doen , maar bij mijn Fabia is dat er uit gesaneerd !

Middelste knop lang indrukken en kofferklep gaat van slot en stukje open.
Kunt zo je spullen pakken en niet je sleutels in kofferbak leggen want zodra je de klep weer dicht duwt dan gaat de klep weer op slot !
En word visueel getoond door de knipperlichten even te laten knipperen.

PizzaPieter

Forumguru
Volgens mij instelling in menu. Of achterklep mee ontgrendelt als je met de AB de deuren opent.

Had volgens mij te maken met boefjes die, terwijl jij instapt, de laptop én je Lidl koffiebonen uit de kofferbak konden grissen.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan