Verhoogd stationair toerental

kansberg

Forumguru
Alhoewel meer besproken op dit forum, toch een vraag m.b.t. het verhoogde stationaire toerental.

Bij temperaturen rond het vriespunt, zoals afgelopen dagen, valt het mij op dat het stationaire toerental bij stilstand niet terugvalt naar 750 tpm, maar blijft 'hangen' op 1000 tpm, voor een stoplicht bijvoorbeeld.

De rit (woon/werk en v.v.) is 25 km. en de olietemperatuur komt maar nauwelijks boven de 80 graden.

Mijn vraag: Regelt de auto zelf het stationair toerental bij dergelijke buitentemperaturen i.c.m. de olietemperatuur? Kan het niet terugvinden in de handleiding of elders, vandaar dit topic.

Vanmiddag een langere rit gehad via de snelweg waarbij de olietemperatuur wèl boven de 90 graden kwam en toen viel het toerental weer keurig terug naar 750 tpm.

Motor: 1.6 CR TDI (CAYC)

Alvast bedankt voor het meedenken!
 

CDO

Forumguru
Daarmee geeft de auto aan dat hij het fijner vindt dat jij gaat fietsen omdat ie net niet lekker warm gaat worden op zo'n korte afstand:deuk:

Maar het zal wel een milieu dingetje zijn. Herken het van mijn auto ook wel alhoewel ik nog nooit op de exacte toeren heb gekeken.
 

kansberg

Forumguru
@CDO : Ben dol op fietsen, maar 25 km. heen en 25 km. terug is me toch iets teveel van het goede, zeker bij deze temperaturen brrrrrr.....:bloos:

Misschien iets met het milieu.....géén idee eerlijk gezegd.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Mijn ook al opgevallen van het verhoogde toerental als de motor niet op bedrijfstemperatuur is.

Echter mijn woon- werkverkeer is dagelijks 50 km enkele reis. Uiteindelijk kom ik wel op 90+ graden olie temperatuur uit. Dan zakt het toerental wel tot gebruikelijk niveau.

Ik overweeg nog een wintergrill te monteren voor de onderste opening in de bumper. Dit gezien mijn ervaring met de Fabia 1.2 Tdi greenline. Het afdekken van de onderste grill gaf namelijk het meeste effect in de NL winters. Alleen de bovenste gaf niet zoveel effect.

Zit trouwens ook weinig verschil met het op temperatuur komen van zowel de motor als interieur ten opzichte van de de Fabia 1.2 TDI. Misschien heel iets, maar niet veel. Valt mijn eigenlijk tegen.

Heeft de SuperB 1.6 TDI standaard iets van een vorm van bij verwarming? weer iemand dat?
 

Cordoba

Forumguru
Bij een handmatige airco, wil het inschakelen van de airco ook nog wel eens het stationaire toerental verhogen. Misschien dat de Climate Control onder bepaalde omstandigheden ook zoveel extra vraagt, dat daarom het toerental wordt verhoogd.
 

Joske

Forumguru
Heeft de SuperB 1.6 TDI standaard iets van een vorm van bij verwarming? weer iemand dat?

je hebt wel een extra elektrisch element om het interieur op te warmen.. niet om je motor op te warmen ;)

(of je moet een standkachel oid geïnstalleerd hebben natuurlijk..)
 

Ronnie

Forumguru
Verhoogd toerental bij te koude motortemperatuur wordt toegepast om aan de emissie-eisen te kunnen blijven voldoen. Zou b.v. het toerental erg laag blijven in de warmloopfase (b.v. stadsritten met veel stoplichten), dan blijft de motor "rijk" lopen en stoot veel vuile uitlaatgassen uit omdat kat's en roetfilters nu eenmaal hete uitlaatgassen nodig hebben. Bij mij op het werk doen de jongere auto's (VW T5's en Volvo trucks) dit ook allemaal.
De T5's maken onder de 4grC zelfs gebruik van een interne standkachel om het koelwater op temperatuur te krijgen en te houden.
 

Tafkah

Forumguru
je hebt wel een extra elektrisch element om het interieur op te warmen.. niet om je motor op te warmen ;)

(of je moet een standkachel oid geïnstalleerd hebben natuurlijk..)
Opvallend genoeg vind ik het interieur trager opwarmen dan in mijn 'oude' 1.4 TSI...
 

kansberg

Forumguru
Als ik alle berichten distilleer lijkt het mij een normaal verschijnsel en hoort het bij de huidige buitentemperaturen. Vanmorgen moest ik wat langer dan gebruikelijk stilstaan voor het stoplicht en de watertemperatuur daalde in een paar minuten tijd zo'n 10 graden...merk het ook aan het verbruik, dat is nu 1 : 18,8 km. 0.7 km. minder dan normaal.

Bedankt voor jullie input en meedenken!
 

Joske

Forumguru
Opvallend genoeg vind ik het interieur trager opwarmen dan in mijn 'oude' 1.4 TSI...
dat heb ik in mijn O3 ook, ivgl met mijn O2 is dit ook wel aanzienlijk verschillend. Ik vermoed (vrees) dat dit ook weer met halen van milieunormen te maken heeft..
 

tist

Actief lid
Hier ook opgevallen, en jawel bij een temp van 90° zakt het terug naar beneden.
Ik stoor er me niet aan, indertijd had je handmatige choke bij benzinewagens, dan moest je dat ook toepassen bij koude motor, en was er ook een toerentalverhoging, nadien werd dat automatisch gedaan, en aanzie ik dit als bijna hetzelfde.
 
Komt omdat de verwarming aanstaat. Schakel de verwarming volledig uit, geef een tik op het gaspedaal en het toerental zakt terug naar normaal.
 
Bovenaan Onderaan