Vering achter in combinatie met autogas

ronald_j

Actief lid
Hallo,

als ik met 3 personen achterin over een drempel rijd dan kan dit bijna niet zonder met de uitlaat over de grond te schuren. Nu heb ik wel als APK adviespunt gekregen om de schokdempers te vervangen, maar ik vraag me af of dit genoeg is. Ik zie namelijk ook dat de achterkant best wel laag hangt als de auto zo vol zit.

Ik heb de auto gebruikt gekocht met gasinstallatie. Daardoor weet ik niet of de vering is aangepast. Waarschijnlijk voegt alleen al de lege gastank rond 40 kilo extra gewicht toe.

Vraag:

Zou het handig zijn om naast de schokdempers ook de veren te vervang door een iets stuggere versie, of misschien de veerpoten wat hoger te zetten? Of zou het al voldoende zijn om alleen de schokdempers te vervangen?

Andere vraag:

Bij het rijden over korte hobbels hoor ik aan de voorkant steeds een klak-klak geluid. Ik heb al een paar keer gezocht naar de bron maar ik vind het niet. Iemand enig idee waar dat vandaan kan komen?
 

Vlaar032

Senior Member
Volgens mij heeft de Skoda dealer voor niet al te veel geld (+- 250,= Euro) een set hulpveren. Ik laat dat altijd doen bij onze lease Octavia Combi's van de monteurs, die met veel lading (= voorraad onderdelen en supplies voor kopieermachines) rondrijden.

Een beetje tip kan ook zijn gewoon je reservewiel eruit halen, en een pompsetje er in gooien.
 

ronald_j

Actief lid
Dat kan natuurlijk wel, maar liever heb ik hem op lange ritten wel gewoon mee.

Zet je die hulpveren gewoon naast de bestaande veren dan?
 

Bosi

Lid
Kijk hier eens: Carsupport: De autoverenspecialist (hulpveren, niveauveren, progressieve vervangingsveren, luchtveren en andere autovering
Voor je fabia (combi) koop je hier voor ca €130,- een setje hulpveren die in de bestaande veren moeten worden gezet (als de bouten van de schokbrekers meewerken binnen een half uurtje te plaatsen). Auto komt onbelast ca. 1 cm hoger te liggen aan de achterkant, maar je raakt geen enkele drempel meer (ook met twee volwassenen achterin), zonder dat je het merkt aan de rij eigenschappen.
 

ronald_j

Actief lid
Kijk, dat klinkt goed. Ik denk dat ik dat dan maar gewoon ga doen. Voor dat geld neem ik niet het risico dat het met alleen nieuwe schokbrekers niet beter wordt.

Thanks!
 

Danny_T

Nieuw lid
IK had precies het zelfde probleem, ik heb toen van monroe heavy duty eronder gelegd en het was weg het doorzakken. Deze schokbreker zijn 30 % steuger zeiden ze en het comfor is er beter op geworden vind ik.

Ik vind ze een aanrader als je de schokbreker toch aan vervangen zijn. Ze waren zelf nog goedkoper als standaard schokbrekers, daar keek de verkoper ook van op.

Gr Danny
 

andrehj

Forumguru
Tenzij het een schokdemper met ingebouwde veer is, KAN een schokdemper niet helpen tegen een "lage kont". Slechts de naar beneden gaande beweging, bijvoorbeeld bij het afrijden van een drempel kan door een stugge schokdemper iets meer worden gedempt, maar het continu doorhangen dus niet. Om dat tegen te gaan moet je iets aan je veren doen (hulpveren, zwaardere veren of niveauregeling).
 
Bovenaan Onderaan