Vering achterkant

Hallo ik ben nieuw op het forum.
Ik had de schokbrekers lek van de chterkant van onze skoda octavia uit 2011.
Deze heb ik nu vervangen Inc nieuwe verzwaarde veren.
Alleen nu staat de achterkant van de auto echt super hoog.
Is dit normaal of heeft dit nog te maken dat er wat afgesteld moet worden?
Straks met vakantie belading zal die wel wat zakken denk ik.

Bijlagen

• Screenshot_20240613_175819_Gallery.jpg
    Screenshot_20240613_175819_Gallery.jpg
    801 KB · Weergaven: 79

Tees

Donateur
Zo, dat is nog eens hoog idd! Lijkt me dat dat komt doordat je verzwaarde veren geïnstalleerd hebt. Heb je wel het goede type geïnstalleerd, niet per ongeluk van een andere versie zoals de Scout oid?

Mét hulpveren erbij staat de mijne beduidend lager. Waarom heb je eigenlijk de veren vervangen? Waren ze gebroken?

Ja dat was mijn gedachte ook maar staat in de lijst gewoon voor het type wat we hebben.

De lak van de veer van gescheurd dus om nu alleen de schokbrekers te vervangen en dan misschien met vakantie een gebroken veer te hebben had ik geen zin in.

Volgende week op vakantie maar even kijken hoe die staat als die geladen is.

Tees

Donateur
Ik zou eerlijk gezegd zo snel mogelijk andere veren erop zetten...ik zou t niet aandurven hier al te ver mee te rijden, dit kan niet bevorderlijk zijn voor t rijgedrag. Hulpveren vond ik een verbetering van t rijgedrag opleveren, maar dit is wel van een heel andere orde...

Arjan1985

Forumguru
Ja ik denk dat je zelfs met belading nog meer gevaar creëert? Dan staat die veer (wellicht te grote?) gigantisch onder spanning. Etc.

Doen zoals @Tees adviseert. Hulp veren monteren als je dat wenst.

Als je bij winparts of wat voor site dan ook besteld (ook al vul je je kenteken in) staan er vaak heel veel verschillende veren/onderdelen. Moet je soms heel goed zoeken welke de juiste is.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Maak je niet zo druk: die Octavia (2) heeft jaren de tijd gehad om 'in de veren te zakken', nu zitten er nieuwe (en verzwaarde!) veren onder.
Niet vreemd dat 'ie nu hoger staat achter, dat zou met de standaard veren ook (minder, dat waarschijnlijk wel) zo geweest zijn.
En de 'gigantische spanning' waaraan @Arjan1985 refereert, is niets meer dan bij elke andere O 2 van dat type: die is zelf niets (niet veel?) zwaarder geworden.
Misschien wel de voorveren (laten) vervangen om de neus optisch weer wat meer in evenwicht te krijgen, maar of daar nu haast bij moet worden gemaakt?

Bedankt Peter, de voorvering is 2.5 jaar geleden vervangen dus daar lijkt me niks mis mee.
De standaard veren zijn 360mm en de verzwaarde 371mm
En van de scout zijn de 381mm

Tees

Donateur
Ik ben t niet met je eens Peter. Het gaat niet om optisch oid, maar om de gewichtsverdeling en de hoeken. Bedenk je eens wat er gebeurt als er nu een noodstop gemaakt moet worden: dan komt er veel meer gewicht op de voorkant te staan door die extra hoogte en hogere veersterkte achter tov voor.
De keuze is aan TS, maar ik zou dit risico niet nemen.

Arjan1985

Forumguru
Als aanvulling. Daarnaast staat het wiel heel raar in de wielkast achteraan. Staat ver naar voren. Niet gecentreerd in het midden zoals het voorwiel.

Zie ook topic in Octavia 3 betreffende Billstein B4 (dempers)Advies is daar ook gewoon 4 zelfde types monteren. En geld voor je banden ook.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Tees Bij een 'noodstop' zal sowieso verreweg het meeste geremd moeten worden door de voorwielen, duiken zal 'ie toch.
11 hele millimeters hoger (boven de as) achter, alleen wanneer iemand het voorelkaar gekregen heeft om de veren verder naar voren te monteren, zal dat op een foto (?) zichtbaar zijn @Arjan1985. Maar dat zó verkeerd monteren lukt je zomaar niet.

hemi24

Forumguru
Je kunt veel vertellen, maar door simpelweg naar de foto te kijken, kun jeniet anders dan concluderen dat hier géén juiste/passende veren zijn gemonteerd!
Zelfs een 4x4 of Scout versie staat niet zo absurd hoog..!

Snel eronder vandaan halen en juiste veren monteren!

Zijn het trouwens geen veren voor een 1U i.p.v. voor een 1Z..?!?

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Daar kun je best eens gelijk in hebben, maar foto's kunnen zoveel vertekenen, dat ik daar niet eens naar gekeken heb.
Ik reageerde op de 'alarmverhalen'.
(Zou het mogelijk zijn om Superb veren onder een Octavia te prutsen?)

hemi24

Forumguru
(Zou het mogelijk zijn om Superb veren onder een Octavia te prutsen?)

Dat is zeker mogelijk, aangezien binnen bepaalde types de achteras constructies gelijk zijn…
Hulpveren zijn dan ook exact gelijk.
Maar daar gaat de O2 dan niet opeens zo hoog door staan…

1718437458091.png

• Leuk
Waarderingen: Tees

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ik denk dat een Superb, mede door een nog grotere oversteek achter, daar (nog) zwaardere veren nodig heeft......
Maar ik heb die oversteek nooit vergeleken.

Antera

Donateur
Als je nu gaat remmen dan gaat de hele achterkant over de voorkant duwen en dus een hele lichte achterkant die dus snel om de hoek wil kijken

Bovenaan Onderaan