Vering superb greenline

weerhuis

Nieuw lid
Sinds ruim 18 maanden rijd ik in een Skoda Superb Station Greenline 1.6 TDI. Inmiddels ruim 75.000 km probleemloos afgelegd en in het algemeen zeer tevreden. Het enige waar ik problemen mee heb ik de vering. In de afgelopen maanden is er al 2 keer een deel van de onderplaten vervangen als gevolg van het raken van drempels (zelfs bij stapvoets rijden).
Afgelopen week tijdens een bezoek aan Amsterdam, 2 volwassenen en 3 kinderen (10, 13 en 14 jr, geen zwaargewichten) bijna vast komen zitten op één van de grachten. Ter plaatse was het wegdek weliswaar omhooggekomen door boomwortels, maar anderen hadden geen problemen. Mijn Superb er voorzichtig overheen "geschaafd" met opnieuw schade aan de onderzijde tot gevolg.
Ik vroeg me af of dit een vaker voorkomend verschijnsel is of dat er wellicht iets met mijn vering niet in orde is? Ik raak namelijk wel vaker drempel, ook lagere, en dan vooral midden onder de auto tussen voor- en achterwielen.
 

Skodatek1

Forumguru
Greenlines hebben een lager onderstel als andere uitvoeringen ca 15mm dacht ik.
En dan nog eens met 5 personen, ja dan zakt ie behoorlijk.

Probeer het eens met progressieve veren...Eibach bijvoorbeeld.
Dealer weet er alles over.
 

Noord26

Forumguru
De Greenline is voorzien van het 'verlaagde onderstel'. Wat ik ook heb. Dat is niets anders als kortere veren met iets meer stugheid. Tot op heden nergens last van gehad. Enige wat ik kan voorstellen is als de omtrek van de banden lager is als geadviseerd dat de totale auto in feit te laag komt te liggen.
 

mikehotel

Actief lid
Ik heb hetzelfde onderstel en ben ook weleens vastgelopen met een flinke belading. Heb sinds enige tijd MAD luchtbalgen in de achteroverleun zitten en heb nu nergens lat meer van; auto blijft - ook bij flinke belading en/of aanhanger - mooi op hoogte. Daarnaast veert de auto minder ver door wanneer je over bijvoorbeeld een drempeltje heen rijdt, zond nu stugger te worden.
Dat je met een Superb iets sneller een drempeltje kunt raken is ook inherent aan de relatief lange wielbasis.
 

Gummie

Lid
Dag Weerhuis,
Hulpveertjes en je gaat met volle bepakking met gemak over de drempel..
Echtgenote, gewend aan de grond raken, zet zich nog schrap maar dat is na montage van de hulpveren echt niet nodig. Er is volgens de fabrikant (garantie voorwaarden) wel een verschil in levensduur tussen (hulp) balgen en veren. Zie Topic hulpveren
 

Gummie

Lid
Dag S-Line, Volgende x een Yetie? of een systeem met verstelbare veerweg? Dan raak je redelijkerwijs nooit meer:)
Wij hebben er geen problemen meer mee, was het vanwege de trekhaakmontage toch al van plan om hulpveren te monteren. Maar 2x in het midden geraakt omdat ik een hoge korte drempel niet voorzichtig en niet diagonaal genoeg nam.
Als gemeld, na montage van de hulpveren echt geen klachten, ik vindt dat het wegligging er op vooruit is gegaan en dat stugge, dat valt me eigenlijk reuze mee. Denk dat de banden/velgenkeuze soms ook een rol speelt.
 
Na al eerder twee Greenlines te hebben gereden, herken ik je punt.
Ik ben er aan gewend geraakt om extra af te remmen bij oneffenheden in wegdek en bij drempels.

Een collega heeft Mad veren laten monteren, probleem is dan idd minder bij volle belading.
 

Der Einser

Forumguru
Daar kan ik idd over meepraten. Had ik met mijn Audi A8 en Passat ook al last van.
Die waren ook allebei on static.
In dat geval is air wel de beste optie. De tegenwoordige airride setjes zijn kwalitatief ook erg goed.
 

ertromp

Forumguru
Staat super op de Superb zo'n airride set. Valt helaas (nu nog) buiten m'n budget voor m'n eigen O2 maar ik vind het wel prachtig vooral over de afstand hoe ver je kunt veranderen.
Hieronder ook zo'n mooi voorbeeld en die gele details zijn prachtig. Je verandert je Greenline zo in een prachtige Yellow Airline
Ach en voor dat voorraadtankje en die compressortjes heb je toch zat ruimte in de kofferbak

8830528064_baa4baf50f_o (1).jpg
 

Antera

Donateur
Je kan ook weer 1,5 cm omhoog door de veren te plaatsen van een niet greenline versie. Krijg je net die extra speling die je nodig hebt. Misschien een goede optie. Of idd een setje van eibach maar dan word de auto nog 15mm lager en begrijp dat dat niet wenselijk is.
 
Bovenaan Onderaan