Verkeerd getankt auto rijdt beter!

Kees2

Lid
Ter voorbereiding van de terugreis vanuit Noorwegen tank ik per ongeluk benzine in mijn 1.6 tdi 2011. Verder toch maar afgetankt met diesel en tijdens de terugreis elke 200 km de tank gevuld.
Om kort te gaan; ik heb geen problemen ondervonden maar ik heb de tank een paar weken niet 'leeg gereden'.
Voor dit gebeurde had ik bij regelmaat dat de motor vanuit wegrijden niet lekker oppakte. dit kwam en dit ging, maar sinds mei (na de reis) treedt dit helemaal niet meer op.
Iemand enig idee? Kan het met het roetfilter te maken hebben?

Thokozanoah

Forumguru
Ik weet niet wat de reden kan zijn, maar "vroeger" met de indirect ingespoten dieselauto's werd geadviseerd om in de winter 5 liter benzine toe te voegen aan een volle tank diesel, dan startte de auto beter tijdens een koude start. Kwaad zal het dus wel niet kunnen, ook niet bij direct ingespoten diesels denk ik dan.....

Cordoba

Forumguru
@Thokozanoah Dat advies om benzine bij te mengen had vooral betrekking op zomerdiesel (bevriest sneller door iets andere samenstelling) en ter voorkoming van bevriezen/uitvlokken. Diesel bevriest namelijk niet zoals water maar heeft een bevriezingstraject, waarbij de ene component sneller bevriest dan de andere, dit wordt ook wel uitvlokken genoemd. Met name voor een brandstoffilter met diesel is dit funest: bij verhogen van de temperatuur smelt dit namelijk niet gewoon, doordat de verschillende componenten niet of onvoldoende met elkaar in contact kunnen komen. Een bevroren brandstoffilter moet je dan gewoon vervangen.

Bij mijn eerste auto is het me ook een keer overkomen: in plaats van de voorspelde 3-4 graden vorst ging het ineens zo'n 15 graden vriezen, en de pomp waar ik altijd tankte bleek ook nog zomerdiesel in de voorraadtanks te hebben (was ergens in december). Ondanks dat mijn auto pal tegen het huis aanstond aan de zijde van de brandstoftank, was dit dus ook een gevalletje afslepen, ontdooien en brandstoffilter vernieuwen. Bij mijn Golfje diesel van destijds was het maximaal tot 30% benzine bijmengen, maar dat percentage is in de loop der jaren met de moderne diesels steeds verder naar beneden gegaan.

@Kees2 Mogelijk dat je brandstoffilter niet helemaal fris meer is geweest, en dat het scheutje benzine dat heeft opgelost.

Monteurtje

Forumguru
Hoeveel liter benzine heb je getankt? Als je geen problemen ondervindt heb je heel erg veel geluk gehad.
Bij een commonrail diesel is benzine funest voor je hogedruk pomp en verstuivers.
Omdat het heel schraal is en niet smeert.

B.Stuurder

Forumguru
Klopt, maar een klein percentage benzine kan geen kwaad. Het geeft ook meer power als je de bergen in gaat.

Jewepe

Forumguru
Ben benieuwd naar de effecten op wat langere termijn. Zoals @Monteurtje aangeeft kan benzine tanken behoorlijk destructieve gevolgen hebben voor o.a. de injectoren.

B.Stuurder

Forumguru
Je zal dan toch een behoorlijke slok benzine er in moeten gooien denk ik. Ik weet wel dat mensen zelfs aceton in de tank gooiden om meer pit te krijgen bij hun diesel. Als iets schraal is....

Kees2

Lid
Om reden van de gevoeligheid van de injectoren heb ik elke 200 km diesel bijgevuld om te blijven verdunnen; hoop dat schade op termijn uitblijft
@Cordoba:: toeval wil juist dat er net een vers brandstoffilter in zat

Jewepe

Forumguru
Mij lijkt dat die 9 liter (op de plm. 60 liter tankinhoud ) en om de 200 km voltanken de schade wel eens tot nihil kunnen terugbrengen. Je hebt er in ieder geval alles aan gedaan om de schade te beperken. Dat verdient succes!

Bovenaan Onderaan