Verkeerd teruggeplaatste zekering v Brandstofpomp: pas na 250 km slaat motor af!!

Ik heb iets stoms gedaan: bij het controleren van de zekering vd achterruitenwisser heb ik de zekering vd brandstofpomp (nr. 27) op de verkeerde plek teruggeplaatst waardoor ca. 250 Km later de motor van mijn OII (2006) 2.0 TDI afsloeg en niet meer wilde starten.
Gelukkig bedacht ik zelf dat ik de zekeringen een paar dagen geleden had gecontroleerd en ben ik toen gaan checken of ze er allemaal nog inzaten . Al snel bleek dat nr. 27 (brandstofpomp) leeg was . Na het terugplaatsen van de zekering en even flink doorstarten liep de motor weer prima en konden we gelukkig onze reis vervolgen.
Wat mij verbaasde dat dit pas na 250 km de motor deed afslaan. Overigens voelde ik de laatste 50 km ook al steeds meer dat de motor begon in te houden bij snel gas geven.
De wegenwacht die ook nog langs kwam toen ik de oorzaak al ontdekt had wist mij te vertellen dat hij precies ditzelfde probleem (en pas nadat de brandstoftank voor ca. 1/4 leeg was) al eerder had gezien bij een OII TDI met een kapotte brandstofpomp zekering. Zijn verklaring voor het feit dat de motor aanvankelijk gewoon doordraait is dat als de branstoftank nog helemaal vol is het injectiesysteem voldoende aanzuigkracht heeft om de brandstof uit de tank naar voren te pompen maar dat als de tank verder leeg begint te raken dit niet meer lukt waardoor de motor gewoon uitvalt door brandstof gebrek.
Blijft natuurlijk gewoon heel dom van mij ( niet goed opgelet waar ik de zekering heb uitgehaald en op een verkeerde lege plek teruggeplaatst!). Ga volgende keer dat ik met mijn zekeringen aan de slag moet toch eerst even een fotootje maken.
Ben benieuwd of er hier nog meer mensen zijn die zoiets hebben meegemaakt?
 

milanseegers

Forumguru
Kan het niet zijn dat afhankelijk van het amperage van de teruggeplaatste zekering dat deze pas na 200 km doorbrandde / de geest gaf?
En dat de 50km die jij beschrijft gereden te hebben de laatste brandstof uit de leiding was?
 

kansberg

Forumguru
Heb iets soortgelijks meegemaakt met mijn vorige auto. Deze moest op voor de APK en enkele dagen ervoor deed de 12 Volt aansluiting het niet meer. Ben gaan zoeken en kijken bij de zekeringen en had na enige tijd de boosdoener gevonden.

Tijdens de keuring werd ik gebeld dat de stelmotortjes van de lichthoogte niet meer werkten en vervangen moesten worden. Ik kon mij dat niet voorstellen, één, okay, maar twee....
Ben toen direct naar de garage gereden en gevraagd of ik even mocht kijken in de zekeringenkast. Geen probleem, en was er al snel achter dat ik de zekering voor de hoogteregeling van de koplampen verkeerd had terug geplaatst. De zekering verwisselt en daar gingen de lampjes weer......

Een schrale troost voor je misschien, maar er zijn dus meer 'domme' forumleden :bloos:


Het mooiste verhaal van, noem het onwetendheid, is mijn kapper overkomen. Deze had zichzelf getrakteerd op een hele mooie jonge Jaguar XJ V8.

Na enkele dagen de auto in zijn bezit te hebben ging hij met zijn zoontje naar de Efteling op een snikhete zomerdag. Onderweg ging er een lampje branden op het dash. Omdat hij het niet vertrouwde, de Jag langs de kant van de weg gezet en toen bleek er een flinke lekkage te zijn ergens onder de auto. De handleiding van de auto lag thuis omdat hij zich verdiept had in alle gadgets die de auto bood. Atechnisch als hij is, stond hij daar met z'n nieuwe aanwinst langs de kant van de weg........

Maar hij was lid van Route Mobile, die destijds net gestart waren, dus deze gebeld en een uur later kwam er een monteur. Deze opende de motorkap en gooide hem gelijk weer dicht met de opmerking "als ik daar aan moet beginnen was ik wel loodgieter geworden" en stelde voor de auto af te slepen.

Toen bedacht de kapper zich dat hij recht had op Jaguar Assistance, omdat het een jonge auto met garantie betrof. Dus deze gebeld en ook hier kwam de monteur na ongeveer een uur aangereden. De Jaguar monteur was er al vrij snel achter dat de 'lekkage' gewoon condenswater was van de airco en dat het lampje op het dashboard aangaf dat het ruitensproeierniveau te laag was......

Al met al kon de reis na 2,5 uur voortgezet worden, compleet met een gevuld ruitensproeierreservoir en werd het alsnog een leuke dag voor vader en zoon. Daarna heeft hij besloten om toch maar weer gewoon ANWB lid te worden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Stond (diverse auto's geleden) bij een tankstation om een zekering te vervangen.
Behalve zekeringen heb ik toen ook een ijsje gekocht; na consumptie het stokje goed afgedroogd en op de plaats van de kapotte zekering gestoken bij wijze van "place holder".
Kon ik tenminste zien waar de nieuwe er weer in moest... :pardon: (de oude moest er immers eerst uit om het juiste type te bepalen)
 

andrehj

Forumguru
Tijdens de keuring werd ik gebeld dat de stelmotortjes van de lichthoogte niet meer werkten en vervangen moesten worden.
Lekkere garage (not). Konden die niet zelf op het idee komen om eens naar de oorzaak van twee niet werkende motoren te kijken. Het lijkt met dat het compleet ontbreken van de voedingsspanning van zo'n module toch op moet vallen? Met zo'n garage zou ik toch snel klaar zijn.
 

martijn v o

Forumguru
Ik heb het ook gehad hoor. Een van de kinderen vond het wel leuk om een afgelebberde mentos in de sigaretten aansteker te duwen. Daarbij is natuurlijk de zekering geknald. Geen probleem samen met mijn voorraad reserve zekeringen en het boekje op de parkeerplaats de zekering opgezocht. Huh???? die is nog heel, hoe kan dat nou?
Uiteindelijk maar naar de dealer gereden en hun gevraagd. Wist de monteur mij te vertellen dat er in het boekje een verkeerd nummer staat vermeld, zij hadden dit ook al eens eerder gehad. Dus ook de boekjes erbij wil niet altijd helpen. Wij hebben nu een mentos verbod in de auto.
 

kansberg

Forumguru
@andrehj : Daarom ben ik er ook als de wiedeweerga naar toe gegaan omdat het wisselen van de zekeringen mij nog vers in het geheugen stond. Ben door desbetreffend garagebedrijf altijd keurig en voordelig geholpen overigens, die dag was mijn 'vaste' monteur er niet en werd de klus geklaard door een beginnend monteur. Ik had ook aangegeven dat als er iets was, mij direct te bellen en dat heeft hij dan weer wel gedaan... De bewuste man werkt er inmiddels niet meer, ontslagen vanwege veel fouten....
 
Bedankt voor al jullie reacties en leerzame tips! En als antwoord op milanseegers:
-Ik had de zekering op de verkeerde "lege" plek teruggestoken dus er zal helemaal geen zekering meer op nr. 27.
 

Cordoba

Forumguru
Iedereen maakt wel eens foutjes tijdens het sleutelen/repareren. Als je van je fouten leert, ze toegeeft en herstelt, is er meestal niet zoveel aan de hand.

Het verhaal van de zekering van de brandstofpomp, lijkt in eerste instantie bizar, maar na de uitleg hier toch niet zo vreemd meer.
 

Antera

Donateur
Zijn de zekeringen toch nog ergens goed voor maar stroom onderbreken van de brandstofpomp met alarm heeft dan ook weinig zin bij deze autos
 
Bovenaan Onderaan