RudySkoda
Lid
Ik heb iets stoms gedaan: bij het controleren van de zekering vd achterruitenwisser heb ik de zekering vd brandstofpomp (nr. 27) op de verkeerde plek teruggeplaatst waardoor ca. 250 Km later de motor van mijn OII (2006) 2.0 TDI afsloeg en niet meer wilde starten.
Gelukkig bedacht ik zelf dat ik de zekeringen een paar dagen geleden had gecontroleerd en ben ik toen gaan checken of ze er allemaal nog inzaten . Al snel bleek dat nr. 27 (brandstofpomp) leeg was . Na het terugplaatsen van de zekering en even flink doorstarten liep de motor weer prima en konden we gelukkig onze reis vervolgen.
Wat mij verbaasde dat dit pas na 250 km de motor deed afslaan. Overigens voelde ik de laatste 50 km ook al steeds meer dat de motor begon in te houden bij snel gas geven.
De wegenwacht die ook nog langs kwam toen ik de oorzaak al ontdekt had wist mij te vertellen dat hij precies ditzelfde probleem (en pas nadat de brandstoftank voor ca. 1/4 leeg was) al eerder had gezien bij een OII TDI met een kapotte brandstofpomp zekering. Zijn verklaring voor het feit dat de motor aanvankelijk gewoon doordraait is dat als de branstoftank nog helemaal vol is het injectiesysteem voldoende aanzuigkracht heeft om de brandstof uit de tank naar voren te pompen maar dat als de tank verder leeg begint te raken dit niet meer lukt waardoor de motor gewoon uitvalt door brandstof gebrek.
Blijft natuurlijk gewoon heel dom van mij ( niet goed opgelet waar ik de zekering heb uitgehaald en op een verkeerde lege plek teruggeplaatst!). Ga volgende keer dat ik met mijn zekeringen aan de slag moet toch eerst even een fotootje maken.
Ben benieuwd of er hier nog meer mensen zijn die zoiets hebben meegemaakt?
Gelukkig bedacht ik zelf dat ik de zekeringen een paar dagen geleden had gecontroleerd en ben ik toen gaan checken of ze er allemaal nog inzaten . Al snel bleek dat nr. 27 (brandstofpomp) leeg was . Na het terugplaatsen van de zekering en even flink doorstarten liep de motor weer prima en konden we gelukkig onze reis vervolgen.
Wat mij verbaasde dat dit pas na 250 km de motor deed afslaan. Overigens voelde ik de laatste 50 km ook al steeds meer dat de motor begon in te houden bij snel gas geven.
De wegenwacht die ook nog langs kwam toen ik de oorzaak al ontdekt had wist mij te vertellen dat hij precies ditzelfde probleem (en pas nadat de brandstoftank voor ca. 1/4 leeg was) al eerder had gezien bij een OII TDI met een kapotte brandstofpomp zekering. Zijn verklaring voor het feit dat de motor aanvankelijk gewoon doordraait is dat als de branstoftank nog helemaal vol is het injectiesysteem voldoende aanzuigkracht heeft om de brandstof uit de tank naar voren te pompen maar dat als de tank verder leeg begint te raken dit niet meer lukt waardoor de motor gewoon uitvalt door brandstof gebrek.
Blijft natuurlijk gewoon heel dom van mij ( niet goed opgelet waar ik de zekering heb uitgehaald en op een verkeerde lege plek teruggeplaatst!). Ga volgende keer dat ik met mijn zekeringen aan de slag moet toch eerst even een fotootje maken.
Ben benieuwd of er hier nog meer mensen zijn die zoiets hebben meegemaakt?