Amundsen Verkeerde snelheidsaanduiding Admundsen

Veerb002

Nieuw lid
Ik rij een Skoda Karoq 1019 met Amundsen infotainment. Op het scherm komen verkeerde toegestane rijsnelheden. Kaartje war geüpdatet naar 2023 nu geüpdatet naar 2024 en is het nog erger. Vaak waar 50 mag geeft het 30 aan, op N377 wipt het van 80 naar 30 en weer naar 100. Bij inzoomen geeft de pijl wel de juiste rijweg aan (niet bijv. op de naast gelegen parallelweg. Waar 50 mag gaf het 30 km/h aan. Wie heeft voor mij de oplossing?

EdK

Forumguru
Tsja dat heb je met hulpmiddelen............ ze zijn nooit 100% zuiver....
Maar goed daarvoor hebben we ogen gekregen zodat we de borden kunnen zien en
de grijze massa tussen onze oren dan hierop de rechtervoet aanstuurt... :koffie:

Canon-Eye

Forumguru
De snelheidsaanduiding op mijn Amundsen MIB2 krijgt zijn gegevens van de camera (verkeersbordherkenning) aangevuld vanuit de navigatiedatabase. Dit heeft in de praktijk een louter decoratieve functie en geen praktisch nut, want het ding geeft minimaal 60% van de tijd - en op langere snelwegritten nog veel meer - structureel de verkeerde snelheid aan. Inclusief snelheidsmaxima die in het buitengebied niet eens bestaan, zoals 50 in een aangegeven 60-zone.

Ik vrees dat de nu op nieuwe auto's verplichte "intelligente" snelheidsassistent het leven niet makkelijker gaat maken, want met dat gepiep en eventueel ingrijpen door het systeem wordt het lastig om je op basis van eigen verstand en gps aan de werkelijke maximumsnelheid te houden...

SuperBeeb

Forumguru
Dat laatste waag ik te betwijfelen. Bij bijna elke autotest die ik lees, is verkeersbordherkenning het slechtst functionerende hulpsysteem...

Canon-Eye

Forumguru
Snelheden zijn vaak niet up to date vanaf de navi. Verkeersbordenherkenning is beter
Mijn ervaringen - maar dan wel met een 3-maandelijks bijgewerkte Tomtom*) - zijn totaal tegenovergesteld. Ik ga ze niet wéér opschrijven, want al meermalen helder en gedetailleerd omschreven. De VAG-navigatie is per definitie niet up to date.

*) En dat was jaren geleden, op dag één van de gewijzigde maximumsnelhedenregeling, ook al het geval. Mijn VAG-systeem met de nieuwste kaart erop heeft dit nog steeds niet voor elkaar en raakt zowel 's avonds als overdag in de war als er dubbele borden staan.

Laatst bewerkt:

Veerb002

Nieuw lid
Dank jullie wel voor de reacties. Het geeft mij niet de oplossing maar wel inzicht dat het vaak mis is met het weergeven van juiste toegestane snelheid. Ik rij echter al meer dan 25 jaar Skoda en heb bij de voorgaande auto's (Fabia's en Octavia's) niet meegemaakt dat zo vaak het verkeerde bord op het scherm komt. Misschien toch maar deze functie uitschakelen zodat ik niet de mist in ga en ergens te snel rij met een boete tot gevolg.

Rallye

Forumguru
Dat het verkeerde bord op het scherm komt kan komen doordat je nu een camera hebt die de gegevens aanlevert en vroeger allleen een kaart. Dat camera-systeem staat nog in de kinderschoenen. Mijn vraag was dan ook: heb je nu een camera en vroeger niet. Het antwoord daarop kan tot een inzicht leiden.

Veerb002

Nieuw lid
Beste Ralleye. Voor zover ik weet worden de gegevens van de kaart gehaald. Het is een geüpdatete kaart naar 2024.

Bovenaan Onderaan