Verkeersinfo via TMC in Amundsen ('21 Scala Business Edition )

jurjen

Lid
Goede middag,

Gezocht, gezocht en nog niet gevonden: Kan deze navigatie nog wel iets met het TMC radiosignaal voor verkeersinfo of loopt dat exclusief via Skoda Connect? Mijn auto is nu ruim een jaar oud en het viel me ineens op dat de verkeersinfo niet meer getoond wordt. In de instellingen kan ik niks vinden en de online menual van de auto geeft nul hits op TMC.

Jurjen

hemi24

Forumguru
Kun je in het menu de verkeersmeldingen niet oproepen? Dan staat het er toch boven wat de bron is? Online of TMC

Fabia 123

Forumguru
Bij mijn Amundsen heb ik nu ook geen TMC signaal. Zal wel storing of onderhoud zijn. Afgelopen weken heb ik vooral in het buitenland gereden, en heb daar gewoon meldingen via TMC gehad.

Laatst bewerkt:

vanturenhout

Senior Member
Ik heb (denk ik) ook een Amundsen in mijn Karoq (niet het 2022 model) maar kan nergens iets van TMC vinden. Ik vind het wel een gemis als dat alleen via Connect functionaliteit zou kunnen ?

(ik zie dat ik waarschijnlijk de MIB3 heb en geen Amundsen.... never mind)

Laatst bewerkt:

jesse_s93

Forumguru
Bij de MIB3 werkt dat niet meer via TMC maar via Skoda Connect - Infotainment online. Dan heb je toegang tot de shop waarin o.a. apps staan, waaronder online verkeersinformatie. Via deze app krijg je de gevraagde informatie, ook middels pop-ups.

eriktv

Forumguru
Actualiteit verschilt per land/radiozender. In Duitsland en Tsjechië werkt het bij mij over het algemeen prima. Ik merk (vooral aan de multimedia) wel dat ik in een auto van tien jaar oud rijd intussen, maar heb nog steeds geen neiging om met telefoon of los setje te navigeren. TMC werkt juist zo mooi samen met alles door muten van radio of Spotify.

PizzaPieter

Forumguru
Mss dat hij bij mij dan gewoon wel erop zit, maar gewoon niks doet...

Ik heb nog nooit een TMC melding gehad of geen enkele file info in mn lijstje met 'verkeer'

EdK

Forumguru
Volgens mij kan ik het ergens in me menu van me Navi / Media unit uitzetten
Volgens mij ben ik dat tegen gekomen toen ik ooit de instellingen ging instellen 4 jaar terug of zo

Rallye

Forumguru
(ik zie dat ik waarschijnlijk de MIB3 heb en geen Amundsen.... never mind)
MIB3 is een aanduiding van de generatie van de apparaten. Je hebt (volgens mij) zowel van de Columbus als de Amundsen verschillende generaties. Ik heb een MIB2 Amundsen en gewoon TMC, dat in Nederland inderdaad al jaren slecht ondersteund wordt. Waar in Duitsland zelf radioprogramma’s worden onderbroken voor “gegenstände auf der Fahrtbahn” etc. gaat in Nederland TMC alleen over files op snelwegen - waardoor je navi denkt dat er op het onderliggende wegennet ruimte genoeg is, terwijl dus ook de omleidingsroute voor de file vaststaat.

Maar dit is er bij de MIB3 dus helemaal af? Terwijl het signaal nog gewoon gratis via de FM wordt meegestuurd? Als dan geen internetpakket koopt heb je geen verkeersinfo?

CharlesTucker

Forumguru
Inderdaad vreemd, en de enige reden kan zijn dat ze inderdaad aan TMC niks verdienen. Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik vermoed dat ik een MIB2.5 heb (Columbus, auto is van bouwjaar 2018, misschien modeljaar 2019), en die heeft het netjes allebei. Als ik geen internet verbinding heb, bijvoorbeeld telefoon vergeten, of vergeten het abonnement te verlengen (ik krijg geen melding van een verlopen abonnement, het stopt gewoon stilletjes, eigenlijk ook best irritant) valt ie terug naar TMC. Dat valt altijd wel op, ik krijg nog steeds verkeersinformatie, maar die is zoals anderen ook aangeven aanmerkelijk minder betrouwbaar en up-to-date dan de Skoda-connect info (die van TomTom komt).

Fabia 123

Forumguru
Ik heb MIB2 uit 2016 en TMC werkte meestal prima en niet alleen op snelwegen.

Soms zit je zo kort achter een incident dat geen enkel systeem een waarschuwing geeft. En als je dan buiten het systeem om een andere route kiest kom je de hulpdiensten tegen.

De nieuwe online systemen zijn sneller zeggen sommige mensen.
Maar waar komen al die files dan vandaan? Als iedereen ze met zijn TMC of online systemen kan omzeilen?

Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Ja, daar verbaas ik me ook regelmatig over, tot extreme gevallen toe in de zomerperiode. Vorige zomer richting Hongarije bijvoorbeeld, dik anderhalf uur vetraging op de A3 voor de grens tussen Duitsland en Oostenrijk bij Passau (onder andere als gevolg van COVID checks Oostenrijk in). Navigatiesysteem had een ideetje, via Passau zelf en een andere grensovergang, daar was was helemaal niemand, zelfs geen controle. Alles bij elkaar misschien een kwartiertje, twintig minuten omrijden, en anderhalf uur file bespaard (die er echt stond, op sommige stukjes van onze alternatieve route kon je 'm zien. Waren wij de enigen met actuele verkeersinformatie en een fatsoenlijk navigatiesysteem?? (dat was overigens met de Citigo, dus geen Columbus maar een vrij oude TomTom aan de voorruit, met life-time updates, bij de aanschafprijs inbegrepen, geen abonnement).

Moet wel toegeven, als ik tijdens woon-werkverkeer een file zie aankomen en de navigatie volg zie je op z'n alternatieve route de vertraging ook wel snel toegeven. Maar dat zijn dan wel de dagelijke files, misschien dat mensen dan da alternatieve route kennen en meer durven of zo, geen idee ...

Bovenaan Onderaan