verklaring controlelamp motor

Arjan&Wendy

Nieuw lid
Hallo allemaal, wij zijn nieuw op dit forum, mooie site trouwens.
Wij zijn afgelopen week naar een skoda octavia combi 1.6i van 10-2001 wezen kijken. Zag er goed uit. Lekker ruim vooral.
We rijden nu nog in een Toyota Carina II Liftback van 1991. Deze is echter binnenkort aan vervanging toe.
Ik praat al jaren over een skoda maar nu komt het er dan eindelijk van. Als het door gaat tenminste.
Echter op het dashboard brand continu een controlelampje in de vorm van een motorblok.
Ik ben vergeten in het boekje te kijken. Weet iemand wat dit inhoud. De eigenaar had het over de lambdasonde, dat die defect was maar dat dat al een hele tijd zo was en bij de keuring geen probleem opleverde.
Wie kan mij daar meer over vertellen.
waar moet ik vooral op letten bij deze auto.

Alvast bedankt.

Iedereen een goede jaarwisseling gewenst.:473:
 

EdK

Forumguru
Als ik dit lees dan krijg ik de indruk dat je van een particulier wil kopen ??
Zou haast zeggen maak een afspraak met een ANWB keuringscenter of met een Skodadealer voor een keuring !! De laatste kan je ook meteen vertellen wat het lampje inhoud en wat de eventueele kosten mbt dit onderdeel zijn !!
 

purk

Senior Member
Welkom, een lampje dat brand is nooit goed en het kan van alles betekenen.

Een lambdasensor kan een oorzaak zijn en zal waarschijnlijk wel een probleem opleveren bij de apk, Deze sensor is voor het uitlaatgasregeling en als deze niet goed is zal dit een probleem kunnen zijn zoor de apk.

Ja en waar moet je naar kijken, ik zou zeggen laat een aankoopkeuring uitvoeren bij de ANWB of neem iemand mee die er verstand van heeft.

heb je niemand die er kijk op heet en/of wil je de kosten niet maken....

vraag naar het onderhoudsboekje en kijk of hij alle beurten heet gehad en ga er een stuk mee rijden.
Trek de motor kap open en kijk of het blok droog is (geen lekage of sporen ervan) kijk ook aan de onderkant.



Een stuk snelweg en een stuk door een stad neem wat drempels en strek eens lekker door en maak een noodstop van a 50 km/h ( abs werking ) Let op rammels en op andere vreemde geluiden.

Bedien alle knopjes en strek alles open, ook de gordels ( beachadigingen )
Bedien de spiegels en bedien de achterruit verwarming, als je deze aan hebt voel ook of de spiegels warm worden.

Let op de raambediening, of deze geen bijgeluiden hebben met het omlaag en omhoog gaan.

Extra puntje van aandacht, de versnellingsbak (code DUU zie onderhoudsboekje op de sticker)in combinatie met een AKL motor code ( 1.6 8V )wil de versnelingsbak nog wel eens van kapot gaan. Difrentieel lopen de klinknagels uit en slaat dan het huis kapot. Kost al gauw 1200 euro.
Laat je informeren bij een skoda dealer aan de hand van het kenteken/chassisnr.
 

Arjan&Wendy

Nieuw lid
Een proefrit heb ik al gemaakt. Voelt wel goed aan. Is inderdaad van een particulier. Lijkt me een goed idee zo'n anwb keuring. bedankt alvast.
 

van inkel

Forumguru
Voor het brandende lampje kun je ook even langs een skoda dealer,
deze kan de computer uitlezen en kijken wat de storingen zijn.
Bij mij was het brandende lampje alleen een kappote temperatuursensor.

Veel sukses met je eventuele aankoop, en o ja welkom op dit forum.
 

henkie

Nieuw lid
controlelamp op dashboard in de vorm van motorblok geeft een storing aan in het motormanagement. Dit dient te worden uitgelezen door dealer; vervolgens dient storing verholpen te worden: dit kan veel dingen betekenen: bij mijn vorige auto diende het schakelblokje van de rem (bij het rempedaal) vervangen te worden. Bij mijn huidige auto brandde na twee dagen de lamp na het tanken; na een eerste reset brandde het controlelampje opnieuw: er bleek een klepje niet goed te functioneren. Je ziet: het branden van het motorblokje lampje kan een redelijk onschuldige storing betreffen, maar evengoed is controle nodig. Ergens is een storing geconstateerd. Laten nakijken dus voordat je koopt, bij een Skoda dealer.

Goede jaarwisseling gewenst,

:945:Henkie
 

MadDog2K

Actief lid
Beetje OT, maar ik heb een (nieuwe) auto gehad (geen VAG-auto) waarbij het lampje constant aan en uit ging (2 dagen wel, 5 dagen uit, 1 dag aan, 10 dagen uit, etc, etc). Pas na 2 jaar en 3 verschillende dealers is het probleem 'waarschijnlijk' verholpen (alsin al 2 maanden niet meer voorgekomen). Maar wat het exact was weten ze niet. Blij dat ik de auto heb kunnen verkopen en nu (weer) VAG rijdt.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik heb ook een motormanagementlampje die aldoor aangaat. Het kan zoveel redenen hebben. Bij mij is er een probleem met het brandstofmengsel dat volgens de computer te arm is.

Ik rijd dan op gas.

Er staat in het boekje niet veel meer als "Motormanagement indicatie lampje, ga direct naar de dealer!" waardoor ik me de eerste keer dat hij gingen branden helemaal het lazeres schrok. Auto aan de kant gegooid en gaan bellen.

Ik zou er erg mee oppassen! Even checken bij de dealer!
 

Fabia

† In Memoriam
Daarvoor ben ik onlangs bij de dealer geweest, het lampje floepte opeens aan. Zaakje gereset en nergens geen last meer van. Hopelijk blijft het hierbij.
 
Bovenaan Onderaan