Verkoopcijfers 2006: Marktaandeel stijgt niet.....

LenK

Forumguru
Skodaverkoop stijgt iets minder dan de gezamenlijke autoverkopen in Nederland in 2006 (8530->8916 = +4.5%, totale markt +5.3%).
Marktaandeel dus iets naar beneden (1.84->1.83%).
Dankzij verkoopdaling bij Mazda wel 1 plaatsje gestegen (van 20e naar 19e).
In 2005 steeg het marktaandeel in een dalende automarkt nog van 1.30 naar 1.84%. Dit was dankzij de Octavia II. Het wordt dus tijd voor de nieuwe Fabia om de verkoop te stimuleren!

De Roomster is al na 1 maand in verkoop gekelderd!
Okt '06: 83 -> Nov '06: 30. De Octavia (460->466) en de Fabia (277->294) verkochten in dezelfde maand meer.
Ziet er voorlopig naar uit dat mijn voorspelling dat dit lelijke eendje oa door zijn veel te hoge prijs voor geen meter gaat verkopen, hetgeen ik niet betreur.

Bron: Autoweek.nl

Re: Verkoopcijfers 2006: Marktaandeel stijgt niet.

Die prijs van de Roomster doet hem niet veel goed. Ik heb lang op deze auto zitten wachten, maar uiteindelijk toch niet gekozen. Hij is gewoon een ietwat aan de achterkant opgeblazen Fabia voor bijna de prijs van een Octavia.

De Fabia 2 is tot aan de voorportieren waarschijnlijk identiek aan de Roomster.

De verkoopstatistieken zullen waarschijnlijk wel weer gaan stijgen als de Fabia beschikbaar wordt

Sluit ik mij bij aan.
Het concept van de Roomster spreekt mij wel aan. Maar als ik zuiver kijk naar het kostenplaatje, en het feit dat het om een hele nieuwe auto gaat (dus, met nog wat kinderziektes) heb ik besloten om maar niet te gaan voor een Roomster, maar voor een Octavia combi. De Fabia heb ik gepast, maar is van binnen kleiner dan de Felicia, en ook de bagageruimte was wat krapper dan die van de Felicia combi.
Vergeet niet dat Skoda toch de "prijsvechter" binnen VAG moet zijn. En laten we wel zijn, een nieuwe Fabia of Octavia is nou ook niet bepaald een kassakoopje. De Roomster is zelfs nog duurder dan de concurrentie, en dat werkt niet voor ene prijsvechter. Want voor de "nieuwe" Skoda rijders staat de naam Skoda toch nog synoniem voor ouderwetse oubollige vehikels......
Natuurlijk, WIJ weten wel beter, maar probeer de rest maar eens te overtuigen....

MVG, Peter

Matra_Murena

Actief lid

Een verkoopdaling in de laatste maand van een jaar is natuurlijk nogal logisch. Massaal laten mensen de wagen pas in 2007 op kenteken zetten omdat dat met de latere verkoop een stuk voordeliger uitkomt. Laten we zien wat januari voor de Roomster betekend voor hier conclusies uit te trekken.

LenK

Forumguru

Er stond de daling van oktober naar november (met stijgende verkoop Octavia en Fabia).
Het ging niet over december. In december zijn de verkopeen over de hele linie een stuk lager, dat snapt iedereen wel.

En conclusies kun je niet te vroeg trekken maar ik vond het wel opvallend.

johann

Lid

Per maand vergelijken is wel erg discutabel.
Er zijn decembers geweest dat een Nissan Micra of een Daewoe bovenaan stond, maar als er voor de rest amper auto's verkocht worden, zegt dit immers nix!

Hetzer

Forumguru

Ik denk dat 2007 een beter jaar gaat worden, met de introductie van de Fabia-2

In andere landen is het wel anders, zo is Skoda jaar in en uit , na Volkswagen het best verkopende automerk in bijvoorbeeld Oostenrijk.

top-10 2006 in Oostenrijk

1.Golf
2.Polo
3.Passat
4.Fabia
5.Octavia
6.A-4
7.Focus
8.Corolla
9.Mazda-2
10.Mazda-6

Hier kan, meneer Pon jaloers op zijn!!

kwestie verkoopscijfers, lees eens
http://www.skoda-auto.com/global/company/press/notice.htm?PostingGUID={710EA669-F317-47B5-AB2D-DFC029C47B5D}
voor degene die het écht interesseert, althans.
Trouwens, dat de Roomster niet weggelegd is voor iedereen (lees: Jan Modaal) is vanzelfsprekend, meen ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te mogen stellen (zonder iemand op zijn tenen te willen trappen hé)... Een Roomster koop je omwille van zijn individualiteit + zijn objectieve ruimtelijke kwaliteiten (kleine auto, veel plaats). Niet omdat het een skoda is en daarom per definitie een goedkope auto moet zijn. De prijs klopt volgens mij dan ook perfect. (hoewel ik ook graag minder had betaald
ahum.gif
)

zonder de autos te willen vergelijken, maar een mini of een smart is bijvoorbeeld een veel te dure auto voor wat het is. Zowel in aankoop als in onderhoud.

johann

Lid

Interessant dat Skoda in Dld bijna 2x zoveel verkoopt dan in Tsjechië zelf. Zo ging het ook met Hyundai in Dld, toen DC een belang in Hyundai nam, schoten de verkopen omhoog. Is toch een stukje chauvinisme!

Bovenaan Onderaan