Verlagen in België

technobear

Actief lid
Gezien ik overweeg om om mijn o2 combi rs nog iets te laten zakken met verlagingsveren, vroeg ik me of iemand weet wat dit tot gevolg heeft voor de technische keuring van mijn wagen. Via de site van goca( http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-verbouwingen-tuning) lees ik dat je een montageverslag en validatieverslag moet voorleggen voor het tuningverslag, zijn er Belgische rijders met ervaringen?
 

CDK

Forumguru
@Antera jij als bijna Belg ;) en top monteur uit de grensstreek weet hier waarschijnlijk wel het nodige van af??
 

Blacky

Forumguru
Ik weet van Duitsland dat als er een ABE(Allgemeine Betriebs Erlaubnis) voor afgegeven is je het papier/boekje bij je moet hebben en is er geen ABE afgegeven je naar het keuringsstation moet om het te laten keuren zodat het bij geschreven wordt in de papieren. Misschien in België net zo?
 

Joske

Forumguru
Het verlagingsattest wordt jou bezorgd door de erkende installateur of erkende garagehouder, het GOCA-attest moet bij de veren of schroefkit zitten bij aankoop van de set. Dus normaal moet je 2 attesten meekrijgen na plaatsing van de set.

In België zal je na plaatsing van de verlagingsveren naar de keuring moeten met deze 2 attesten + zorg dat je wagen (uiteraard..) voordien opnieuw uitgelijnd wordt. Want ze zullen nog een extra keuring doen, namelijk: geometriekeuring. Eigenlijk de keuring die ook gebeurt nadat je een ongeval met wagen hebt gehad en het voertuig terug op de openbare weg wilt brengen.

Al dit "gedoe" heeft mij alleszins beetje afgeschrikt om de veren te laten plaatsen.. Plus dan alweer het belachelijke feit dat je iedere maal een tuningverslag mag, lees: moet betalen bovenop de reguliere keuring elk jaar.

Maar dan lees ik ook op andere fora verhalen van mensen die gewoon naar de keuring gingen met hun setje geplaatst en waarbij de controleur het niet eens gezien had.. broodje aap? Misschien, persoonlijk zou ik het risico niet nemen alvast ;)
 

Antera

Donateur
Gezien ik overweeg om om mijn o2 combi rs nog iets te laten zakken met verlagingsveren, vroeg ik me of iemand weet wat dit tot gevolg heeft voor de technische keuring van mijn wagen. Via de site van goca( http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-verbouwingen-tuning) lees ik dat je een montageverslag en validatieverslag moet voorleggen voor het tuningverslag, zijn er Belgische rijders met ervaringen?


Het verhaaltje klopt helemaal.

Wat gedaan word is de Eibach veren die zwart geleverd worden. De tekst verwijderd. Daarmee word het voor de keuringsmeesters in belgie niet duidelijk dat het een verlagingsset betreft, Daardoor geen attesten nodig. Als het echt moet kan ik voor deze sets die wel krijgen.

Ga je verlagen met een schroefset of complete verlagingsset en het is niet standaard zwart dan zal je zeker die attesten moeten hebben


Maar meeste geen probleem al moet ik het wel navragen
 

Joske

Forumguru
@Antera

wil ik graag ook wel meer over weten, het verhaal van de "merkloze" veren komt me alleszins bekend voor dus lijkt me wel aannemelijk. Toevallig al klanten uit België gehad die ook reeds een keuring gehad hebben?
 

technobear

Actief lid
@Joske bedankt voor de info, uitlijnen is inderdaad een must blijkbaar bij vervangen van schokdempers. De geometriekeuring kost 47 euro en zou bij mijn jaarlijkse keuring moeten uitgevoerd worden. Tuningsverslag kost dan jaarlijk iets van een 7euro, dus dat valt mee. Prijzen van autolijnen zijn nog al moeilijk te vinden.

@Antera gezien ik interesse heb ik jou voorgestelde eibach veren en gele bilstein dempers, lijkt het me ondenkbaar dat ze op de keuring niets merken.

ik had voor de nieuwsgierigheid ook een offerte aangevraagd bij skoda voor de originele veren en dempers, maar ben bijna van mijn stoel gevallen.
 

Joske

Forumguru
Waarom, welke schandalige prijzen hebben ze nu weer durven vragen bij de dealer? :pieker:

Het uitlijnen van de auto kost mij €50 (in een bandencentrale annex garage vlak aan de expressweg in Stekene). Auto5 ging iets van een 60 a 65 euro kosten voor uit te lijnen. Maar heb ook een bandencentrale geweten die €90 vroeg voor uit te lijnen.

samengevat= max 100 euro voor het uitlijnen dus ;)
 

Antera

Donateur
@Joske bedankt voor de info, uitlijnen is inderdaad een must blijkbaar bij vervangen van schokdempers. De geometriekeuring kost 47 euro en zou bij mijn jaarlijkse keuring moeten uitgevoerd worden. Tuningsverslag kost dan jaarlijk iets van een 7euro, dus dat valt mee. Prijzen van autolijnen zijn nog al moeilijk te vinden.

@Antera gezien ik interesse heb ik jou voorgestelde eibach veren en gele bilstein dempers, lijkt het me ondenkbaar dat ze op de keuring niets merken.

ik had voor de nieuwsgierigheid ook een offerte aangevraagd bij skoda voor de originele veren en dempers, maar ben bijna van mijn stoel gevallen.


Je kan de bilstein dempers ontdiek van hun kenmerken en netjes zwart gaan spuiten.

Lijkt me dan geen enkel probleem. Mits bilstein het ergens in de demper gestanst heeft
 

technobear

Actief lid
Waarom, welke schandalige prijzen hebben ze nu weer durven vragen bij de dealer? :pieker:

Het uitlijnen van de auto kost mij €50 (in een bandencentrale annex garage vlak aan de expressweg in Stekene). Auto5 ging iets van een 60 a 65 euro kosten voor uit te lijnen. Maar heb ook een bandencentrale geweten die €90 vroeg voor uit te lijnen.

samengevat= max 100 euro voor het uitlijnen dus ;)

meer dan 1400euro voor alles :sterretjes:

50 euro is stekene, ik ga daar altijd naar de keuring, makkelijk dus ;)

Is er geen verschil tussen uitlijnen van de wagen en uitlijnen van enkel de banden?

Heb jij btw ook je wagen laten verlagen?
 

Joske

Forumguru
Jij bedoelt wsl balanceren van de velgen? (Banden) dat kost 10 euro. Uitlijnen van de wagen zelf 50.
Ikzelf had ook verlaging in gedachten via Mark (@Antera ) wegens de mooie prijs dat hij geeft maar de keuring schrikt mij af.. Belgische keuring is in mijn ogen vaak kwestie van willekeur.
 

Antera

Donateur
Balanceren doe je met de wielen ( tegen trillingen in stuur,stoel enz)
uitlijnen is de ophanging ( rechtuit rijden sturen enz)

de keus moet je idd zelf maken.
 

skodaboy

Forumguru
als je in BE een verlagingskit plaatst moet je op de keuring de nodige attesten kunnen voor leggen zoals Joske al vernoemde.
eerst krijg je een gewone technisch keuring en nadien wordt dan ook een geometriekeuring gedaan (dacht dat deze op afspraak is)
zorg ervoor dat de uitlijning correct is/staat want uitlijning niet goed = afgekeurd!!

btw: leg de wagen ook niet te laag,want anders ga je 'hoogte' plankje omduwen met er over te rijden.
meen mij te herrinneren dat het hoogte-plankje 10 of 11 cm hoog is.
plankje om is ook afgekeurd!!
eventueel kan je ook nog je carterbescherming verwijderen voor dat je naar de keuring gaat,
dan is het risico ook kleiner dat je het plankje omduwt,na de keuring monteer je de plaat opnieuw.
 
Laatst bewerkt:

skodaboy

Forumguru
@technobear : gewone technische keuring kan in elk keuringsstation (bv Stekene)

echter voor de geometriekeuring zijn maar 'enkele' keuringsstations bevoegd,zie lijst op de site van Goca.
dus na plaatsing van een 'nieuwe' verlaging moet je de wagen voor rijden in een keuringsstation wat dus de geometrie meting kan uitvoeren.

en geometriekeuring is steeds op afspraak.
 

Joske

Forumguru
Oh en je lichten afstellen is slechts 5 euro trouwens (in Stekene). Altijd mijn tussenstop alvorens keuring te laten doen ;)
 

Joske

Forumguru
yup


wel met aangepaste factuur dan natuurlijk ;)

(zaken zoals lichten afstellen en balanceren bedoel ik dan é :) )

uitlijnen is wel "normale" prijs
 
Bovenaan Onderaan