Verlagen Octavia RS

BaSsDruM

Senior Member
Ik ben van mening dat mijn Octavia RS nog 'iets' te hoog op z'n poten staat, dus wil 'm een klein beetje gaan verlagen dmv Eibach veren. Iemand met een RS die hetzelfde al gedaan heeft waar ik een stukje mee mee kan rijden? (om het verschil te voelen)

ik heb een rs die verlaagd is koni geel er onder en eibach
als je in de buurt ben mag je best een rondje er mee rijden

s-line

Forumguru
ik heb de mijne verlaagd met een kw schroefset en 19 inch en staat nu max. omlaag. zie foto mijn profile
rs.JPG

ik meen 3cm
comfort is perfect
drempels met 18 inch er onder niets geen problemen
alleen met mn 16 inch winterwielen soms oppassen

je mag altijd een stukje er mee rijden om het zelf te voelen he

Racer

Lid
Goedemorgen,

Mijn (standaard) RS icm 18" heeft al behoorlijk last van drempels bij 4/5 personen in de auto. Ik moet dan echt rustig aan doen, anders schraapt de voorkant of trekhaak. Dus verder verlagen lijkt me niet handig, of je moet natuurlijk alleen maar met 1 a 2 personen in de auto zitten en nooit op vakantie gaan :).

Volgens mij is de RS al 3 cm lager dan de standaard O2.

Rallye

Forumguru
@thaworks: mooie auto. Ik had vier jaar geleden toch ook voor 18" moeten gaan. Open dak lijkt me ook fijn; grille staat ook goed. Ik vind persoonlijk niet dat je hem per sé verder zou moeten verlagen. Hij ziet er prima uit.

Mijn auto is ook regelmatig in Twente, dus wellicht zie je hem eens rijden.

De standaard veren en dempers van een rs reageren heel anders als een wagen met andere dempers en veren
Met vier personen kom ik gewoon over drempels heen
Je moet natuurlijk niet er overheen vliegen alsof je in een jeep zit
Maar merk er nagenoeg niets van

jaap

Lid
Ik heb een Eibach set onder mijn Octavia RS met gewoon standaard dempers en 18 inch velgen. Ik vind het persoonlijk super rijden en een ideale mix tussen sportief en comfort.

Ik ben juist van mening dat doordat de auto veel minder ver inveert dat je juist veel minder last hebt van drempels.

Als je in de buurt woont van Nuenen mag je wel ff hoor.

ik heb het net een stap verder als jaap
ik heb er gele koni dempers onder zitten
zou niet weten hoe een standaard octavia veert
maar gaat perfect

BaSsDruM

Senior Member
Nou, na jullie adviezen geloofde ik wel dat het met het comfort wel snor zat, dus gisteren zijn er Eibach Pro veren onder mijn Octavia gezet. Verlaging valt optisch nog wel mee, maar vooral het rijgedrag is stukken strakker. Voor mijn gevoel minder snel wielspin en vooral hard de bochten door gaat stukken beter :)

Zakken die veren van Eibach nog iets in of is dat alleen met de standaard veren?

cvegreen

Forumguru
bassdrum, ik geloof dat alle veren zich in het begin zich zetten . Dus denk ik wel dat hij nog wat meer gaat doorzakken.

BaSsDruM

Senior Member
Om even een oude koe uit de sloot te halen: de Eibach sportveren zitten er al bijna een jaartje onder, maar ben toch niet tevreden over het veergedrag. Ik heb er zelf weinig kaas van gegeten, maar voor mijn gevoel 'hangt' hij nou teveel op zijn schokdempers. Bij het over een flinke hobbel rijden op de snelweg raak ik zo nu en dan mijn wielkasten omdat hij zover doorveert.

Nu komt dus mijn volgende vraag: wat is de stap hier na?
Eisen:
- moet net zo laag zijn als nu (of hooguit een heel klein beetje lager)
- comfort mag niet achteruit gaan (sterker nog, van mij mag het veercomfort wel wat beter, zie verhaal hier boven)
- mag niet teveel kosten (ik zie coilover sets staan van 1500+ euro excl montage en uitlijnen)

Met deze eisen in mijn achterhoofd kwam ik op de Koni FSD schokdemper uit, echter hoor ik verhalen dat deze niet waarmaken wat ze beloven (comfortabel en sportief rijden tegelijk). Iemand advies cq ervaring?

Bovenaan Onderaan