Verlagen van een Octavia 4x4

Hallo, ik heb een Octavia combi 4x4
1.8T LK uit 2001, en die wil ik verlagen en nu is mijn vraag :kan dat ? wat is de goedkoopste manier en wat is de beste manier en kan ik dit zelf doen ? en of bij wie kan ik terecht? als jullie hier een antwoord op weten vast bedankt , Piet .
 

Dutch4x4

Senior Member
De op het eerste gezicht goedkoopste manier: met verlagingsveren. Totdat je erachter komt dat bijna niemand veren voor de 4x4 maakt: andere achterwielophanging (onafhankelijk) dan de voorwielaangedreven Octavia 1 (torsieas). Blijven over veren van MAD via de officiële Skoda-dealer (relatief erg prijzig, heb ik wel gedaan destijds) of van H&R (toen nog niet beschikbaar, zou nu mijn keuze zijn).

Waarom alleen op het eerste gezicht goedkoop? Omdat je originele schokdempers binnen twee jaar verrot zijn en je alsnog aan de gele Koni's moet.

De beste manier en achteraf eigenlijk ook goedkoopste manier: schroefset van KW, ter vervanging van veren én dempers. Kost je afhankelijk van de versie minstens 1000 euro incl. montage, maar dan heb je ook echt wat. Voor 200 euro extra heb je de verstelbare V2 en ben je helemaal het mannetje.

P.S. Mods, moet dit niet gewoon in het O1-forum staan?
 

higgy

Forumguru
Mag ik dan de voor mij logische vraag stellen: waarom een 4x4 rijden en die verlagen? Klinkt zo tegenstrijdig...
 

Dutch4x4

Senior Member
Off-road gaan is maar een van de vele toepassingen van vierwielaandrijving, higgy...

Je kunt je vast nog wel de draadjes voor de geest halen in het O1- en O2-forum waarin werd verzucht waarom de RS geen AWD heeft. Superieure tractie, minder onderstuur, vroeger in de bocht op het gas, al dat koppel ook echt aan de weg kunnen zetten - in vergelijking daarmee is voorwielaandrijving-met-traction-control maar behelpen.

Met andere woorden: de O1 4x4 turbo (destijds 1500 euro goedkoper dan een RS) was voor mij de perfecte omweg naar een soort 'zelfbouw-RS-met-vierwielaandrijving'. Chippen naar 210 pk, verlagen, sportinterieur erin en ik had voor hetzelfde geld als een ongechipte RS mijn eigen RS+...

Dus daarom.
grin.gif
 

Jpoers

Lid
zoals dutch ben ik ook voorstander van 4x4 voor andere toepassing en dan voornamelijk het stukje grip.

subaru past dit niet voor niets toe op al hun auto's
grin.gif

suzuki brengt ook van de kleine swift een 4x4 uit, dus waarom andere merken ook niet. Mercedes 4matic versie leverbaar in avantgarde trim (standaard 2cm lager)

Zelfs mini is bezig een kleine sportieve 4x4 met haldex koppeling uit te brengen, en wordt zelfs boven de cooper-S geplaatst!

Dus 4x4 verlagen, tuurlijk heeft het zin
grin.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
En misschien moet ik er zelfs aan toevoegen dat off-road met de 4x4 turbo niet eens zo verstandig is... Daarvoor is de bodemvrijheid weer niet groot genoeg, nog los van het feit dat semi-permanente vierwielaandrijving zoals met de Haldex-koppeling niet echt denderend werkt in de blubber of het zand.

Ze zijn eigenlijk speciaal gemaakt voor de Alpenlanden: handig om mee door de sneeuw te ploegen.

Maar aangezien hier zelden sneeuw ligt...
grin.gif


(En als het er ligt, dan is 't een klein laagje en heb je ook met een verlaagde 4x4 dikke lol!)
 
Ik heb mijn 4x4 met behulp van een INTRAX schroefset dichter bij de aarde gebracht. Ik krijg zelf al hoogte vrees als ik in een soep kom kijk! Ik zie het zelf als een voordeel, maar andere niet. Ik heb wel last van te veel wielvlucht achter. Dit betekent dat de achter wielen er te scheef onderstaan, net zoals een oudere BMW bijvoorbeeld. Dit merk ik ook met rijden. Dit ga ik binnenkort verhelpen. De rijeigenschappen vind ik veel fijner in verlaagde toestand.
 

Vacaro

Senior Member
Ik wil mijne O2-4x4 eigenlijk iets verhogen, voor iets meer bodemvrijheid. Enige probleem is dan dat trekhaak(afneembaar) ook mee omhoog gaat en de trailer die erachter hangt schuin komt te staan en op drempels met de achterlichten gaat schuren over de grond. Plus onbalans als paard erin staat.
 

Vacaro

Senior Member
Rij niet altijd met dezelfde trailer, heb geen eigen trailer.Is altijd in bruikleen of ik rij voor iemand die zelf geen BErijbewijs heeft maar wel een paard en trailer.
 

Vacaro

Senior Member
Niet aan gedacht, en zijn die er ook voor vooraan of gaat die dan vanachter lager staan dan vooraan. Als ik verhoog is het zowel achter-als vooraan(geen musclecar toestanden).
 

Dutch4x4

Senior Member
Ja, natuurlijk kan dat. Kijk eens naar een set van KW (Variant 1, 2 of 3): topspullen.

V3 is héél duur, maar V2 is best wel betaalbaar. Verstelbare hoogte en demping. Ik weet alleen niet hoe ver die sets omhóóg kunnen, want ze zijn natuurlijk bedoeld voor verlagen...
 

Vacaro

Senior Member
Weet niet op welke manier, standaard verhoogd is, alleen veren of ook andere draagarmen, zullen die waarschijlijk oonk niet passen ofwel mijn auto terug opzelfde hoogte houden en eenmaal ingeschroefd op hoogte van gewone octavia.
De demowagen van Milotec is ook opgehoogd, maar kan nergens vinden welke vering.
 
Bovenaan Onderaan