Verlichting aanhanger

Thomas1985

Nieuw lid
Hallo.

Ik heb een nieuwe Skoda Octavia van 2024 met een trekhaak gemonteerd vanaf de dealer.
Ik heb met deze auto geen remlichten op de caravan. Alle andere verlichting doet het wel. Ik krijg ook een melding op het dashboard dat er geen remlicht op de caravan is.
Als ik een andere auto voor de caravan zet bijvoorbeeld een Opel vivaro dan doet alle verlichting het en met een Skoda kodiaq heb ik weer geen remlicht.
Weet iemand wat dit probleem is en hoe ik dit kan oplossen? B.v.d.

andrehj

Forumguru
@Thomas1985 Je kunt toch (bij aangesloten aanhanger/caravan/fietsenrek) eenvoudig even in de open gehaalde stekker van de aanhanger meten of het remlicht wordt aangestuurd? Als dat niet het geval is weet je zeker dat je terug moet naar de dealer.

Thomas1985

Nieuw lid
Zowel de auto als caravan is 13 polig. En ik ben er net pas achter gekomen dus dealer nog niet gebeld.
Ik heb er net een andere aanhanger achter gehangen en daar doet de remlicht het wel.
Zou het kunnen zijn dat de remlichten met een lampje werkt en het 3e remlicht op de caravan led is.
Lijkt me wel vreemd wat dit is bij het stadslicht hetzelfde en daar doet alles het.

Canon-Eye

Forumguru
Zou het kunnen zijn dat de remlichten met een lampje werkt en het 3e remlicht op de caravan led is.
Alles kan, maar het zou in principe niet uit moeten maken: als er stroom op een pin in de stekker staat, dan behoren de daarbij bijbehorende lampjes in elk geval te branden. Mogelijk zou een (overgevoelige) canbus dan wel ten onrechte een storing kunnen signaleren.
Ik heb deels LEDverlichting op de caravan, mijn fietsdrager is volledig LED, een incidenteel geleende aanhanger is via de 13/7-polige verloopstekker volledig "begloeilampt" - en alles werkt feilloos zonder foutmeldingen, inclusief de koelkast en mistachterlichten / achteruitrijlichten voor zover aanwezig. Zelfs de richtingwijzerindicatie op het dashboard past zich aan zodra er iets wordt aangesloten.
Zó hoort het te werken. Met zo'n nieuwe auto zou ik zelf niet gaan frutselen maar het gewoon bij de dealer neerleggen...

Ik heb ook er 2024 model met een afneembare trekhaak door de dealer geplaats fietsenrek en caravan 1997 doen het er prima op zelf contnieu stroom op de verlichting/koelkast fietsenrek heeft een verloop 7 naar 13 Pool caravan en auto beide 13 Pool. Ik zou even terug gaan naar de dealer maar ik denk een foutje in je caravan.

Thomas1985

Nieuw lid
@hemi24 ik heb beide geprobeerd. auto aan en dan de stekker er in. auto uit stekker er in. Auto opnieuw starten hij blijft geen remlichten geven op de caravan.

hemi24

Forumguru
Lijkt mij een beetje té toevallig dat bij 2 Skoda’s de remlichten van dezelfde caravan niet werken.
Met een andere aanhanger werkt het wel weer gewoon; dat maakt het nog curieuzer…

Mijn beste gok is dat er ergens in de bedrading van jouw caravan iets niet goed gaat, wat ervoor zorgt dat de canbus van de auto de remlichten buiten werking stelt. Dat zou ook direct het verschil met de Vivaro kunnen verklaren.

Ik zou de weerstand meten in de stekker van de caravan aan de pool voor het remlicht t.o.v. de overige lichten (en overige polen).

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Draden in stekker of stopcontact die los zitten of gecorrodeerd zijn misschien ?

Antera

Donateur
Remlicht op de aanhanger heeft een eigen kabeltje die op de BCm aangesloten moet worden. Die moet wel aangesloten zijn is normaal gezien een zwart/blauwe draad. Deze moet APART aangesloten worden. ( je kan dit bv ook zien in de handleiding van bv ECS)

rest van de verlichting gaat via canbus via de stuurdoos van de aanhanger behalve het remlicht. Dit gaat niet over de Canbus lijn zodat deze altijd werkt

hemi24

Forumguru
@Antera : weer wat geleerd, terwijl ik dit eigenlijk wel al wist dat die kabel apart wordt aangesloten…

Toch verwacht ik dat er ergens in de caravan sluiting zit!
Vraag me wel af of de remlichten van de auto nog functioneren als de caravan is aangesloten?
Ik verwacht een tegenwerkend circuit…

Thomas1985

Nieuw lid
Als ik de caravan aansluit doet alles het behalve de remlichten van de caravan.
ik denk dat het te maken heeft met het 3e led remlicht in combinatie van de halogeen lampjes en wellicht wat nieuwe snufjes op de auto. De vivaro was oud 2007 daar doet alles het bij en beide Skoda,s zijn nieuw 2022 en 2024 op een ander forum hebben ze het over een Canbus weerstand.

hemi24

Forumguru
Met alle respect, maar wat je nu verkondigt is volgens mij iets in de trant van klok en klepel…
Als de remlichten links en rechts gloeilampen zijn en het 3e remlicht led, zouden tenminste de gloeilampen het moeten doen.

Als die Vivaro ervoor zit en je remt met het licht aan en ook de alarmlichten, of één van de knipperlichten, gaat dan wellicht alles flauw meeknipperen?

Bovenaan Onderaan