Verlichting automatisch aan in donker?

Ik heb het idee dat de citigo weet wanneer het donker word en ik de lichten niet aan heb, namelijk als ik een tunnel in rijd dimt de dashboard verlichting, als de citigo weet dat het buiten donker is waarom gaan de lichten dan niet automatisch aan?

En is dit mogelijk om in te stellen? danwel in te stellen dat de verlichting altijd aan gaat als ik het contact aan zet?

Joske

Forumguru
ls de citigo weet dat het buiten donker is
heb je een lichtsensor op je spiegelvoet?

zoiets:

rain-sensor.jpg

Joske

Forumguru
maar misschien is de sensor enkel en alleen voor de automatische ruitenwissers? Is die optie er wel ?

Weet niet hoe dat eigenlijk zit bij de citigo qua standaardvoorzieningen.. Als het enkel een regensensor is, dan is het veel meer werk. Maar als het een gecombineerde sensor is, dan is het in sommige gevallen (bij de Octavia bijvoorbeeld) enkel een kwestie van een andere schakelaar in te bouwen. (en wat draden wisselen eventueel ;) )

Ik weet eigenlijk zeker dat het een licht sensor is (omdat als je in een tunnel rijd hij uit gaat, of wanneer het donker is ;) ).
Weet jij waar zoiets zou kunnen? Automatisch ruitenwissers aan zo ook fijn zijn, maar of die sensor er in zit weet ik dan weer niet, hoe kan ik dat testen? (M'n ruitenwisser hendel heeft geen auto iig)

Joske

Forumguru
(omdat als je je hand ervoor houd dimt de dashboard verlichting als de lichten niet aan staan ;) ).
langs buiten é? amai, jij hebt lange armen :D ;)

Weet jij waar zoiets zou kunnen?
ik weet dat @Arnout84 hier ook vlijtig mee bezig geweest is of was... misschien weet die iets meer? :)

en als er Citigorijders "bestaan" met auto-verlichting fabrieksaf, dan zou het zomaar achteraf vrij makkelijk te activeren kunnen zijn hoor :thumbsup:

Monteurtje

Forumguru
Je hebt geen lichtsensor bij je binnenspiegel. Dat is voor de City Safe Stop. Er zit een sensor in het instrumentenpaneel. Als het schemerig/donker wordt dimt de verlichting van het instrumentenpaneel en is het verstandig om dimlicht in te schakelen.
Je kunt de sensor ook zien. Een donker rondje in de tellerklok

Cordoba

Forumguru
Volgens mij is er al een topic over (of is er een vergelijkbaar topic voor andere modellen). Volgens mij zit het probleem niet in een sensor (is zo toegevoegd) maar in ontbrekende modules voor de 3-ling (Go, Up, Mii). Hetzelfde geld voor automatische wisfunctie, bij automatisch wissen heb je feitelijk een zelfde hendel, maar de intervalstanden worden dan gevoeligheidsstanden voor de automatische wisstanden. Als ik gelijk heb moet je dus een geschikte module uit een ander Vagmodel zien te vinden, dat ergens inbouwen, en pas dán kun je die automatische funkties gebruiken/operationeel maken.

Heeft de Citigo ook automatisch dimmende binnenspiegel (bij verblinding via achterruit)?

Edit: ik zie dat Monteurtje al gereageerd heeft terwijl ik aan het typen was, en mijn twijfels omtrent de sensor óók bevestigt.

Dat van die binnen sensor wist ik al, had ik op een Duits forum gevonden (als je die afdekt wordt het dashboard gedimt). Maar die buiten sensor doet dus niks met ligt? En regen dan? Want er schijnt wel wat in te stellen te zijn kwa regen = ramen dicht oid. Dus dan zou je toch ook de ruitenwissers moeten kunnen bedienen?

Cordoba

Forumguru
Frank, waarom ben je er zo van overtuigd dat je een lichtsensor in de spiegelvoet hebt, zelfs al zegt een beroeps als Monteurtje dat je die niet hebt? Dan blijft de mogelijkheid bestaan dat vanwege kostenbesparing dezelfde spiegelvoet (met sensor) wordt gebruikt, als ik andere Vag-modellen, maar vervolgens de sensor niet aangesloten is, omdat er geen bedrading naar de spiegelvoet ligt.

Overigens lichtsensor = regensensor (in de spiegelvoet)

Huh? Ik heb niet gezegd dat ik daar van overtuigd ben ik ga er nu juist can uit dat dat geen licht sensor is?

Maar ik zeg ik lees dat het mogelijk is automatisch ramen te laten sluiten bij regen, dus dan moet er toch een regen sensor zijn?

AndreM

Forumguru
Hebben jullie ook nog aan een andere optie gedacht?

In o.a. de Citigo Ambiance zit namelijk een active remassistent.
Deze sensoren, ingebouwd achter de binnenspiegel, meten de afstand naar het object voor je.
Mocht je niet harder dan 30km per uur rijden en b.v. de auto voor je plotseling hard remmen in een file dan remt de Citigo automatisch!

Ik heb het zelf niet getest, maar in de Citigo van mijn vrouw zit het namelijk ook.

AndreM

Forumguru
@AndreM...........is dat niet de City safe stop die monteurtje noemt in #10????

Zou kunnen, alleen wordt het in de Skoda configuratie en in de optielijst benoemd zoals ik het omschreven heb.
Ik benadrukt het hierbij, omdat de citigo geen regensensor of lichtsensor standaard of als optie heeft.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan