Verlichting automatisch uit

Ook mijn vrouw is aan een Skoda, een Citigo.

Nu heb ik daar een vraag over, in haar oude auto stond altijd de verlichting aan in het kader van beter zichtbaar zijn (ook overdag ;)). Bij deze auto, ging wanneer je de sleutel uit het contact haalde de verlichting standaard uit.
Nu gebeurt dit bij de Citigo niet. Is dit op een of andere manier in te schaken, door wellicht iets aan te passen in de software (VAG-COM) of moet het eea om gesoldeerd worden.

Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen melden....

Arnout84

Senior Member
Ik ga morgen eens kijken want mijn dimlicht werkt niet als ik de sleutel uit het contact haal en de schakelaar omzet. Dan brandt alleen de DRL geloof ik....

Ik ga morgen even kijken!

(Ik heb overigens wel vag-com aanpassingen laten doen)

fabialous

Senior Member
Zelf rij ik ook altijd met dimverlichting i.v.m.betere zichtbaarheid.
Verder meen ik hier op dit forum gelezen te hebben dat het beter is voor de levensduur van de lampen, om de verlichting uit te schakelen voordat je de moter uitzet?!:lezen::pieker::lezen:

Arnout84

Senior Member
Zelf rij ik ook altijd met dimverlichting i.v.m.betere zichtbaarheid.
Verder meen ik hier op dit forum gelezen te hebben dat het beter is voor de levensduur van de lampen, om de verlichting uit te schakelen voordat je de moter uitzet?!:lezen::pieker::lezen:

Citigo start altijd met de DRL aan. Zodra je het contact aanzet gaan ze aan

newwolf84

Forumguru
als je ruitenwisser nog een keer na wist als je gesproeid hebt, deze optie wist dan nog 1x na om de druppel(s) weg te wissen.

oetje

Actief lid
Lijken me allemaal leuke en logische opties. Mis eigelijk het meeste de auto verlichting. Maar wellicht komt dat goed ;)

oetje

Actief lid
Waarom zou je met dimlicht aan willen rijden in een auto die dagrijverlichting heeft?

Ik vind een dagrijverlichting enkel aan de voorkant een 'verkeerde' vorm van gevoel van veiligheid:
1) achterkant is donker
2) als je een tunnen ingaat moet je toch zelf de verlichting aanzetten.

veilig is volgens mij een auto verlichting op contact met als tweede optie een sensor die de verlichting inschakelt.

Maar niet geklaagd. Ben blij met mijn Citigo.

@Joske thx, zal wel lukken...... mijn vrouw was niet blij toen de dealer belde om hem morgen avond af te leveren en ik dat goed vond:deuk:.
Ikzelf moet nog 2,5 maand moeten wachten...

@oetje zo denk ik er ook over.

Rallye

Forumguru
Oorspronkelijk was de dagrijverlichting bedoeld voor tegemoetkomend verkeer; dan hoeft de verlichting aan de achterkant niet aan. Met verkeer van achteren is het snelheidsverschil ook minder groot, tenzij je remt en dan gaan er drie lichten aan (als je echt hard remt vijf, waarvan er tweee knipperen). Inmiddels is het voeren van verlichting achter legaal, dus zou je het kunnen laten aanpassen. Wat mij betreft dus wat overbodig.

Mogelijkheid 2 geldt voor mij niet; mijn Octavia heeft een sensor en schakelt in de tunnel zelf het dimlicht aan. Zo oncomfortabel zou ik dat overigens niet vinden, om zelf het licht aan te moeten doen. Om daar nou de hele dag voor met licht te rijden....... Kom je zoveel tunnels tegen dan?

oetje

Actief lid
@Rallye Ja ik rij over de A73 dan kom ik 4 keer per dag door een tunnel. Probleem dat ik vaak zie (en mij zelf ook gebeurd) is dat ik niet merk dat ik geen verlichting aan heb immers brandt de dashboard verlichting vrolijk.

Allemaal geen excuses om het niet zelf te controleren en aan/uit te zetten. moet gewoonte worden.

Antera

Donateur
Dit is er mogelijk:

Achterlichten altijd aan

Dagrijverlichting uit

Anti carjacking

Selectieve deuropening

Bochtverlichting

Tear wiping voorzijde

Bochtverlichting met knipperlicht

Spiegelverwarming via achterruit verwarming activeren

Comfort knipperlicht aanpassen

Ch activeren

LH niet mogelijk

Parkeerlicht activeren

Gordel waarschuwing uit

Verbruiksmeter omzetten naar Km/L

Dakraam Comfort opening:

Omtrend de verlichting aan en uit met het contact helaas niet

Antera

Donateur
Comming home en LEaving home kan alleen als je een lichtsensore hebt en heb je die niet can wel CH geactiveerd worden

Bovenaan Onderaan