Verlichting dimlicht

Goededag, ik heb nu een setje dimlichten van Grundig (Action).
Lichtopbrengst is erg treurig te noemen.
Nu zit ik te kijken naar 2 setjes.
Philips Racing vision GT200 en Osram night breaker 200.
Heeft iemand ervaring met 1 van deze 2 in een Fabia 6y5?

En zijn er eventueel ook led h7 beschikbaar?
 

Canon-Eye

Forumguru
Rij al jaaaren met de Philips RacingVision op de Leon, daarvóór had ik ze ook al op mijn Fabia2 Greenline.
Scheelt een stuk!
 

Pindasaus

Forumguru
In Duitsland worden nog wel eens autolampen getest. Online kan je de testresultaten vinden.

Mocht je liever LED willen, zowel Philips als Osram bieden goede LED-lampen in H7 aan. Ze zijn alleen niet toegelaten voor de Fabia 1.

Wat anders, zijn je koplampglazen nog helder? Als ze dat niet meer zijn, kan je weer helder krijgen door ze te polijsten. Daar worden setjes voor verkocht.
 

eriktv

Forumguru
Jaarlijks is niet best.. van wat ik zo teruggekoppeld heb gekregen blijven van mijn “klanten” (vrienden/kennissen) de lampen altijd wel een paar jaar helder. Ik behandel ze met Gyeon Trim, een plasticcoating.
 

Bijlagen

  • collage 2017-01-28 22_07_38.jpeg
    collage 2017-01-28 22_07_38.jpeg
    198,7 KB · Weergaven: 12
  • Collage 2016-12-09 19_33_58.jpeg
    Collage 2016-12-09 19_33_58.jpeg
    242,3 KB · Weergaven: 12
  • collage 2017-01-23 19_33_12.jpeg
    collage 2017-01-23 19_33_12.jpeg
    194,7 KB · Weergaven: 12
  • IMG_1333.jpeg
    IMG_1333.jpeg
    227,4 KB · Weergaven: 12
  • collage 2017-01-13 20_40_10.jpeg
    collage 2017-01-13 20_40_10.jpeg
    195,6 KB · Weergaven: 12

eriktv

Forumguru
Ik zie nu pas dat ik :ot: (door) ga.. Ik had op mijn O1's Philips x-treme vision in een behoorlijk witte tint. Dat scheelde enorm in de lichtopbrengst ten opzichte van de standaard lampjes. Op de S2 heb ik Osram Xenarc NightBreakers. Beetje appels en peren, want xenon. Maar de Osrams bevallen mij prima met wederom (nu iets) witter licht :thumbsup:
 

Hakar

Donateur
De onze van de combi 2005 worden ook jaarlijks bij de APK meegenomen.
Moet bekennen is ook een beetje gemakzucht.
Af en toe maak ik de koplampen schoon, net als de rest van de auto, en heel af en toe krijgt het een glanslaagje.

@eriktv hoe bepaal je kleurtint van die lampen?
Wanneer ik bijvoorbeeld bij de eerste hint op goeglie kijk voor de Philips x-treme zie ik alleen dat ze tot 150% meer licht geven en wel 450 uur meegaan.

Ik heb geen flauw idee wat er nu inhangt, zal iets van Ac tion of een bouwmarkt zijn.
Geven als je auto in het donker aan ziet komen eerst een wit licht, maar nadat die naderbij komt wordt het steeds geler.
Tint vanuit de auto lijkt altijd wat gelig in vergelijking met de veel jongere Suzuki.
 

Tees

Donateur
Al die getallen van hoeveel meer licht het geeft moet je met een flinke korrel zout nemen. Want als je vervolgens naar de lumens kijkt, blijkt dat getal niet te kloppen. Punt is meer dat witter licht beter gezien wordt door ons oog. Dus het klopt dat je meer ziet, maar de objectieve lichtopbrengst is niet (veel) hoger.

Ik hou overigens niet van dat harde witte licht. Vooral niet bij oudere autos, waar t zo duidelijk aftermarket schreeuwt. Maar dat ben ik dan weer :angel:
 

Hakar

Donateur
Dat eerste dacht ik al.
Het tweede het beter gezien worden door het oog vermoedde ik al.
Iets meer zien zou voor mij persoonlijk prettig zijn, maar rij bijna nooit in de Fab, dus partner beslist.

En ja die blauwe lampen werd me veel over duidelijk in het door jou aangehaalde artikel.
Hou daar ook niet van, andere weggebruikers hoeven wat mij betreft niet te denken dat er mogelijk een hulpverleningsvoertuig in de verte aankomt.
 
Koplampen zijn 3 maanden geleden geschuurd en gepolijst, wel met een setje van de ac tion, doet zijn werk goed, maar het aftercare middel wat je erbij krijgt, lijkt mij niet echt heel erg beschermend. Volgende keer wordt schuren en daarna behandelen met K2 lak.

Jammer dat Led niet is toegestaan voor mijn Fab, dan toch maar kijken voor de Philips lampjes.

Thanks voor de feedback guys!
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik zou me niet al te druk maken over t ontbreken van een officiële typegoedkeuring. Als je de Osram of Philips LEDs neemt, dan weet je dat t lichtbeeld in orde is, dat is zeker geen troep. Kost wel een lieve duit.
 
In Duitsland worden nog wel eens autolampen getest. Online kan je de testresultaten vinden.

Mocht je liever LED willen, zowel Philips als Osram bieden goede LED-lampen in H7 aan. Ze zijn alleen niet toegelaten voor de Fabia 1.

Wat anders, zijn je koplampglazen nog helder? Als ze dat niet meer zijn, kan je weer helder krijgen door ze te polijsten. Daar worden setjes voor verkocht.
Als ik kijk naar Led, zie ik veel het woord Canbus voorbij komen, wat is dit en is dat wel of niet nodig?
 

Tees

Donateur
CANbus is het communicatiesysteem/protocol in de auto waarmee alle electronische onderdelen met elkaar communiceren. In dit kader wordt CANbus lichtcontrole bedoeld, dat is het systeem dat controleert of verlichting nog werkt. Dat is gebaseerd op halogeenverlichting en werkt niet zonder meer met LED (en dan wordt dus 'lamp defect' gegeven). Volgens mij zit er in de F1 ook deze controle, dus wel van belang (als je tenminste niet permanent met een controlelampje aan in je dashboard wil rijden).

Bij goede kwaliteit LED lampen is dit overigens vrijwel altijd in orde. En slechte kwaliteit LED lampen moet je zeker niet aan beginnen in reflectorlampen zoals in de F1 zitten, dan ga je wel APK afkeur riskeren.
 

Hakar

Donateur
@Tees de Fabia1 heeft dat inderdaad.
Wij krijgen ook een melding wanneer er een lamp in het verlichtingscircuit kapot is, of te weinig stroom afneemt (goedkope Ali leds voor bijvoorbeeld knipperlicht)
Zelfs aanhanger verlichting wordt gedetecteerd wanneer niet voldoende spanning wordt afgenomen.

Interieur verlichting zit er niet op, daar zou je zelfs met een fietslampje kunnen proberen licht te krijgen zonder melding dat de lamp stuk is.
 
CANbus is het communicatiesysteem/protocol in de auto waarmee alle electronische onderdelen met elkaar communiceren. In dit kader wordt CANbus lichtcontrole bedoeld, dat is het systeem dat controleert of verlichting nog werkt. ....
Ok, dus als ik kijk voor Led, dan moet er Canbus op de verpakking staan?

Melding krijg ik sowieso al, zodra ik de rem in trap bij het starten begint ie te piepen (3e remlicht heeft in de originele kabel een breuk en de vorige eigenaar heeft het opgelost door een draad vanaf het linker achterlicht door te trekken naar het 3e remlicht).
 

Tees

Donateur
Ja, het is verstandig dat even te checken. En ik benadruk het nog maar eens: neem alsjeblieft een goed merk als Philips of Osram LEDs. Er is echt héél veel troep op de markt met een slecht lichtbeeld. Dan zie jij lekker veel en je tegenliggers helemaal niets meer...

En die oplossing van t achterlicht...tsja...t werkt. Maar ik heb er een schurfthekel aan als t niet werkt zoals het hóórt, en vooral aan controlelampjes die permanent aan staan.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan