Verlichting gaat niet uit bij verwijderen sleutel.

dar

Lid
De zoemer werkt niet. Wat ook opvalt is dat de achterlampen blijven branden wanneer het dimlicht aan staat op het moment dat de sleutel uit het contact wordt gehaald - is dat wel normaal? Het dimlicht zelf gaat dan overigens wel uit, en over op stadslicht. Het stadslicht blijft dan wel aan staan. Het over kwam me al eens om ze vergeten uit te zetten.
Als ik buiten sta gaat de auto soms uit zichzelf op slot, als ik het goed begreep is dat ook een kenmerk van een fout in de deur module/ een of andere sensor daarin?

Canon-Eye

Forumguru
@dar Na 5 jaar Fabia1, 4 jaar Octavia2 en 7 jaar Fabia2 *) kan ik je het volgende bevestigen:
De verlichting op zich werkt zoals het hoort, afgaande op jouw omschrijving (stads- en achterlichten blijven aan) - behalve dan dat de zoemer signaal moet geven als je:
  1. het contact afzet (dimlicht gaat uit, dashboardverlichting blijft aan),
  2. de lichtschakelaar niet in 0-stand zet,
  3. de sleutel eruit trekt EN:
  4. de bestuurdersdeur opent.
Nog een zoemertest: met de lichtschakelaar wél op 0, maar de richtwijzerhendel naar links of naar rechts geschakeld moet de zoemer ook afgaan zodra je de bestuurdersdeur opendoet, ongeacht of je dat van binnenuitbof van buitenaf doet. In dat geval brandt 1 stadslicht voor plus 1 achterlicht, en wel aan de kant waar de hendel naartoe staat: parkeerlicht aan één kant naar keuze.

*) edit:
Nu ik erover nadenk: bij de aan die F1 voorafgaande Polo en 3x Audi80 in de periode 1985-2002 werkte het ook al zo: VAG-standaard blijkbaar. Van de 1975 en 1978 Golf1's en de 1982 Opel Ascona heb ik op dit punt geen helder beeld meer.
Het was dus (héél) effe wennen aan de Seat, die bij contact afzetten en deur openen in auto- of dimlichtstand wel alles uitschakelt (maar wel de mogelijkheid van 1-zijdig parkeerlicht d.m.v. de RAW-hendel biedt, inclusief zoemer). Blijkbaar is dat de huidige VAG-standaard.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Inderdaad even de test doen die @Canon-Eye zegt. Als de zoemer dan niet aangaat, dan is t een heel goede kans dat t je deurslot is. Helaas een manco van vele modellen van Skoda.

Bovenaan Onderaan