Verlichting in lichtschakelaar blijft aan

Twillert

Nieuw lid
Beste leden,

Het viel me op dat de verlichting in de lichtschakelaar permanent blijft branden als de auto is afgesloten en op slot is. Hoort dit zo? Zo niet, wat kan ik er aan doen? Zie afbeelding.

20240608_224202.jpg

Rallye

Forumguru
Blijft de verlichting altijd aan of gedurende een bepaalde periode? Een half uur of een minuut of zo?

Antera

Donateur
heb je hem wel op Auto staan?

Brand deze ook na 10 min nog als je de auto op slot hebt gedaan?

Twillert

Nieuw lid
Ik heb het gevonden. De stekker van het lampje in de cigarette-aansteker-plug losgemaakt en polariteit gewisseld. De spanning van de verlichting in de lichtschakelaar liep via het gloeilampje in de cigarette-aansteker-plug.

Bijlagen

• Screenshot_20240609_113223_Photos~2.jpg
    Screenshot_20240609_113223_Photos~2.jpg
    429,6 KB · Weergaven: 26
  • Screenshot_20240609_124820_Photos~2.jpg
    Screenshot_20240609_124820_Photos~2.jpg
    413,4 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Opmerkelijk!?

Dus als je een steker bij de 12V plug lostrekt, blijft de verlichting achter je lichtschakelaar niet meer branden? Merkwaardige constructie is dat. :pieker:
Lijkt wel als er door een ongewilde doorverbinding bij de 12V plug ook voeding richting het dashboard gaat...
Mazzel dat je accu nog niet leeggetrokken is.

Twillert

Nieuw lid
Alles werkt weer zoals het hoort. Alle lampjes inclusief het gloeilampje in de plug gaan uit als de auto op slot zit of als de lichtschakelaar op 0 staat. De spanning liep door het gloeilampje doordat de polariteit niet goed was aangesloten.

Canon-Eye

Forumguru
Als dat stekkertje helemaal origineel is en de schakelaarverlichting al die jaren normaal heeft gewerkt (dus uitgegaan bij contact-af), dan kan het simpelweg lostrekken ervan niet "de" oplossing zijn - ook al heeft het kennelijk wel invloed.

Bij alle Skoda's die ik sinds 2002 heb gereden (F1c, O2c, F1hb, F2c Greenline) ging de schakelaarverlichting altijd gewoon en meteen uit bij contact-af, in elk geval in de 0-stand. Of dat ook zo was in andere standen weet ik niet meer, aangezien de lichtzoemer in voorkomend geval voldoende reden was om 'm alsnog naar 0 te draaien; de auto-stand (voor zover aanwezig) heb ik sowieso nooit gebruikt - en nog steeds niet trouwens.

Bij m'n Leon gaat de schakelaarverlichting in 3 van de 4 standen meteen uit zodra ik het contact afzet. Alleen in de stand "stads"- of standlichten blijft het aan en klinkt de alarmpingel bij open portier. In Auto of Dim/grootlichtstand brandt er binnen én buiten helemaal niks en klinkt ook het alarm niet. Ik vermoed dat dit de VAG-standaard (geweest?) is en het bij deze generatie Skoda dus ook zo behoort te werken.

hemi24

Forumguru
Ja, nogal wiedes, als je de constante plus aansluit op de massa van het lampje…
Watvoor amateur is daar aan het knutselen geweest?!?
Had even een originele 12V plug gehaald, dan had je de stekker er zo in kunnen steken, plug&play!

• Leuk
Waarderingen: Tees

Twillert

Nieuw lid
Ja, nogal wiedes, als je de constante plus aansluit op de massa van het lampje…
Watvoor amateur is daar aan het knutselen geweest?!?
Had even een originele 12V plug gehaald, dan had je de stekker er zo in kunnen steken, plug&play!
Ja, idd wat een prutser! In vervolg doe ik alles gewoon weer zelf. Dan gaat het teminste in één keer goed.

Bovenaan Onderaan