Als dat stekkertje helemaal origineel is en de schakelaarverlichting al die jaren normaal heeft gewerkt (dus uitgegaan bij contact-af), dan kan het simpelweg lostrekken ervan niet "de" oplossing zijn - ook al heeft het kennelijk wel invloed.
Bij alle Skoda's die ik sinds 2002 heb gereden (F1c, O2c, F1hb, F2c Greenline) ging de schakelaarverlichting altijd gewoon en meteen uit bij contact-af, in elk geval in de 0-stand. Of dat ook zo was in andere standen weet ik niet meer, aangezien de lichtzoemer in voorkomend geval voldoende reden was om 'm alsnog naar 0 te draaien; de auto-stand (voor zover aanwezig) heb ik sowieso nooit gebruikt - en nog steeds niet trouwens.
Bij m'n Leon gaat de schakelaarverlichting in 3 van de 4 standen meteen uit zodra ik het contact afzet. Alleen in de stand "stads"- of standlichten blijft het aan en klinkt de alarmpingel bij open portier. In Auto of Dim/grootlichtstand brandt er binnen én buiten helemaal niks en klinkt ook het alarm niet. Ik vermoed dat dit de VAG-standaard (geweest?) is en het bij deze generatie Skoda dus ook zo behoort te werken.