Verlichting knippert bij wegrijden

Basjo

Lid
Het is me al een paar keer voorgekomen. Ik sta te wachten bij een verkeerslicht. Zodra het groen wordt rijd ik weg. Op het moment van wegrijden valt de dashboardverlichting heel even uit (knippert een fractie van een seconde). Ook de amundsen valt even uit en het duurt een paar seconden dat het geluid van de radio weer aangaat. In het donker valt ook op dat de verichting bij wegrijden een beetje flikkert. Lijkt me op een spanningsdip ofzo. Het gebeurt niet altijd. Wat zou het kunnen zijn?

Het gaat om een O2, 1.2 TSI van 2010.

arnoldvp

Nieuw lid
Dit is mij ook al opgevallen.
Lijkt net alsof stationair toerental aan de lage kant is en dan de spanning even dipt. Bij mij zie ik alleen de snelheidsmeter/toerenteller en bediening v/d climatecontrol uit en weer aan gaan.

Basjo

Lid
Ik heb geen lichtsensor, dus dat kan het niet zijn. Ik denk ook aan een spanningsdip. Zou dat aan de spanningsregelaar kunnen liggen?

Multi1100

Actief lid
Basjo, gezien de leeftijd van je auto zou ik even langs een dealer rijden..met de huidige electronische aansturing van alles, kan het ook aan van alles liggen.

Gieliovd

Forumguru
Heel gauw naar de dealer... dit gaat helemaal niet goed.

Zit een flink probleem in je elektra zo te horen.

O2_1.2TSI

Actief lid
Hee dat heb ik ook! Wanneer de auto stationair draait en ik geef een klein dotje gas dan knippert bij mij ook de verlichting en daarbij de Amundsen.:ahum:
Ben je al langs de dealer geweest?

Octavia_II

Actief lid
Bij gas geven "kantelt" de motor...

Heb zelf al eens meegemaakt dat een slechte massa (wakkelcontact) de oorzaak was waarom de auto vooruit goed reed, maar zodra je achteruit reed de auto uit ging... :shocked:

Groet,

Charlie

Ronnie

Forumguru
Ik denk dat het te wijten is aan de vrijlooppoelie op de dynamo. Is dus een mechanisch (constructie afhankelijk) probleem en geen electronisch.

VEEJAY

Forumguru
Heb het weleens bij volgas geven dat de xenons even kort knipperen (fractie van een seconden), maar ook weer niet altijd.

O2_1.2TSI

Actief lid
@Ronnie: De onderbreking is zo kort als 1x knipperen met je ogen. Je moet er dus echt op letten anders merk je het niet eens.

Basjo

Lid
Ik ben bij de dealer geweest. Die had er nog nooit klachten over gekregen. Ze hebben de kabels van de accu en dynamo gecontroleerd. Die zaten goed. Verder hebben ze geen storing kunnen vinden. Het is jammer dat het probleem niet altijd aanwezig is. Ze hebben het dus niet kunnen waarnemen. Jammergenoeg is het nog niet opgelost. Ik denk dat ik maar weer terug ga.

O2_1.2TSI

Actief lid
Ja dat zul je altijd zien…misschien hier nog een tip:
Na een rit, als de motor op temperatuur is, kan ik het reproduceren door hem stationair te laten draaien en dan, na een 10 tal seconden, het gas kort “aantikken” (gas even kort en snel een klein stukje indrukken en weer loslaten) Treedt het probleem niet op dan weer laten stabiliseren op stationair toerental en vervolgens weer kort aantikken. Als je dit kort aantikken herhaalt treedt het probleem vanzelf een keer op. (bij mij in ieder geval)
Helaas ben ik de komende tijd niet in de gelegenheid om naar de dealer te gaan zodat ik je beter had kunnen helpen.
Houd je ons op de hoogte?

Alvast bedankt.

Basjo

Lid
Met kort aantikken van het gas kan ik het ook soms reproduceren. Ik zie dan ook het toerental van de motor even kort inzakken voordat het toerental omhoog gaat. Alsof de motor heel even twijfelt. Het kortstondige lage toerental veroorzaakt het dus. Dus of het stationair toerental is te laag. Dat is nu bij warme motor ca. 650 rpm. Of het motormanagement is niet helemaal optimaal. Met name de inspuiting van de benzine bij lage toerentallen.

O2_1.2TSI

Actief lid
Misschien nog toegevoegde informatie:
- Nu het buiten kouder is (onder 4 graden) treedt het probleem vaker op.
- Verder maakt het niet uit of ik bij Shell tank of een merkloze pomp.
- Ook maakt het niet uit of de motor op temperatuur is of niet.

@ Basjo: Heb jij al meer informatie? Ik ga morgen bellen voor een afspraak met de dealer en alle info is welkom...

Basjo

Lid
Ik ben nog niet verder. Nu het weer wat kouder wordt gebeurt het weer vaker. Over een maandje moet de auto voor de eerste beurt. Ik zal het dan nog eens aangeven. Ik hoop eigenlijk dat een softwareupdate het probleem oplost. O2_1.2TSI als je meer weet, dan verneem ik het graag.

Bovenaan Onderaan