Verlichting

texas

Nieuw lid
De stadsverlichting vind ik een beetje te soft en in verhouding met normale verlichting heeft het een andere kleur. iedergeval donkerder en zwakker. /forum/images/graemlins/1439.gif Nu wil ik voor de hoofdverlichting die heldere Philips lampen erin laten zetten /forum/images/graemlins/489.gif /forum/images/graemlins/489.gifmaar dan wordt het verschil nog groter. Heeft iemand een oplossing hiervoor?? /forum/images/graemlins/confused.gif /forum/images/graemlins/confused.gifen nu we toch bezig zijn laten we dan de mistlampen ook meenemen. /forum/images/graemlins/super.gif

wie o wie /forum/images/graemlins/confused.gif /forum/images/graemlins/confused.gif /forum/images/graemlins/confused.gif

gr

Alex /forum/images/graemlins/cool.gif

Octavia 2.0 TDI aut. Elegance, HB, sportonderstel, leer, Nexus, extra verlaagd
 

Maarten

Forumguru
Je mag de stadsverlichting in Nederland in geen geval alleen voeren. Ook niet met mistlampen.
Je kunt dus wel je dimlichten vervangen, maar aan de stadslichten zou ik niets doen, je kunt ze immers toch niet appart voeren.
 

ougie

Forumguru
Je kunt je stadsverlichting hooguit gebruiken als parkeer licht, en die moeten juist niet te fel zijn. Wat Maarten zegt klopt, en je gewone lichten zullen altijd je stadslichten overheersen dus waarom zou je het veranderen. /forum/images/graemlins/crazy.gif Oke je gewone lampen kun je vervangen door heldere lampen.
 

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Je mag de stadsverlichting in Nederland in geen geval alleen voeren. Ook niet met mistlampen.
Je kunt dus wel je dimlichten vervangen, maar aan de stadslichten zou ik niets doen, je kunt ze immers toch niet appart voeren.

[/ QUOTE ]

Bij aflevering van mijn O1 vertelde de dealer dat ik de mistlampen wel tegelijk met de stadslichten mag gebruiken omdat ze in één behuizing zitten met het stads/dimlicht /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif

Zitten de mistlampen bij de O2 apart in de bumper of zo /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif
 

Ericpeeke

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
De stadsverlichting vind ik een beetje te soft en in verhouding met normale verlichting heeft het een andere kleur. iedergeval donkerder en zwakker. /forum/images/graemlins/1439.gif Nu wil ik voor de hoofdverlichting die heldere Philips lampen erin laten zetten /forum/images/graemlins/489.gif /forum/images/graemlins/489.gifmaar dan wordt het verschil nog groter. Heeft iemand een oplossing hiervoor??

[/ QUOTE ]

Ik heb ook de ervaring dat standaard stadslichtjes een beetje gelig schijnen naast de speciale dimlichten van Philips (ik neem aan dat je Blue Vision of Nightguide bedoelt?). Je zou blue vision stadslichtjes kunnen gebruiken, die zijn helderder wit. Of je zou kunnen kijken naar LED-lampjes, bv. bij Meijlink Electronic's. Maar dan praat je wel over niet officieel goedgekeurde verlichting. Ik zit zelf hier ook over te denken, want bij de xenon-verlichting van mijn O2 steken zelfs de Blue Vision stadlampjes maar gelig af.Iemand ervaring met zulke LED-lampjes?
 

Tallguy

Forumguru
Voor zover ik mij kan herinneren is het volgende in NL afgesproken over het voeren van stadslicht cq mistlampen:

Het voeren van alleen stadslicht is alleen toegestaan als de auto geparkeerd staat en niet rijdt.
Het voeren van mistlampen is alleen toegestaan bij een zicht van minder dan 50mtr. Het gecombineerd voeren van deze lichten is toegestaan zolang er alleen sprake is van stadslicht i.c.m. mistlampen.
Het voeren van dimlicht i.c.m. mistlampen is verboden en kan/mag ook bekeurd worden (vaak krijg je alleen een waarschuwing, tenzij je een streber hebt /forum/images/graemlins/frown.gif )

In Belgie mag je mistlampen (vor cq achter) voeren zodra het zicht volgens de bestuurder dusdanig slecht is dat de bestuurder vindt dat het beter is om extra licht te voeren. Daarom zie je bij harde regen in Belgie als snel meer auto's rondrijden met mistlampen dan in NL.

Wat betreft de LED verlichting ben ik het eens dat bij de lampen van tegenwoordig (Philips of Xenon) de stadsverlichting in het niet valt. Of je deze lampjes mag vervangen door heldere is maar de vraag...levert het een toegevoegde waarde op? Voor mij iig niet, want ik gebruik stadslicht alleen maar als ik de auto ergens parkeer op een onoverzichtelijke plek.
 
Het verhaal van Kensei klopt zo ver ik weet helemaal.

Mistlampen alleen met zicht bij minder dan 50 meter, de rede hiervan is niet dat mensen je eerder zien aankomen maar dat de lichtopbrengst van een mistlamp minder is waardoor je niet zo door een verlichte wolk rijdt. Als een mistlamp er gezeten had om beter gezien te worden had je net zo goed met groot-licht kunnen rijden.
 

VEEJAY

Forumguru
"want ik gebruik stadslicht alleen maar als ik de auto ergens parkeer op een onoverzichtelijke plek."

Ja maar stadslicht is toch altijd aan (dus ook wanneer je dimlichten voert)?! Of snap ik het niet.
 

Tallguy

Forumguru
Nee, je snapt het niet /forum/images/graemlins/smile.gif

Als ik mijn auto ergens parkeer voor een tijdje (als ik op bezoek ben of bij de snackbar moet wachten) dan zet ik de auto neer en zet de schakelaar op stadslicht 9en dus niet op normaal dimlicht) en sluit de auto af.
Of...ik zet een parkeerlicht aan (da's trouwens ook een stadslicht).

Dus...altijd normale verlicht aan en alleen bij bovenstaande situaties zet ik dimlicht uit zodat stadslicht overblijft. Snappie?
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Voor zover ik mij kan herinneren is het volgende in NL afgesproken over het voeren van stadslicht cq mistlampen:

Het voeren van alleen stadslicht is alleen toegestaan als de auto geparkeerd staat en niet rijdt.
Het voeren van mistlampen is alleen toegestaan bij een zicht van minder dan 50mtr. Het gecombineerd voeren van deze lichten is toegestaan zolang er alleen sprake is van stadslicht i.c.m. mistlampen.
Het voeren van dimlicht i.c.m. mistlampen is verboden en kan/mag ook bekeurd worden (vaak krijg je alleen een waarschuwing, tenzij je een streber hebt /forum/images/graemlins/frown.gif )

[/ QUOTE ]

Kensei, het is toch iets anders.

§ 14. Gebruik van lichten tijdens het stilstaan
Artikel 38.
Bestuurders van een motorvoertuig op meer dan twee wielen, die buiten de bebouwde kom stilstaan op de rijbaan en op langs autosnelwegen en autowegen gelegen parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken en vluchthavens moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht stadslicht en achterlicht voeren.

§ 15. Bijzondere lichten
Artikel 41.
Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, richtlicht of markeringslichten voeren.

§ 13. Gebruik van lichten tijdens het rijden
Artikel 34.
1. Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren.
2. Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.
 

Henny

Actief lid
Mistachterlicht is bij minder dan 50 m.
Mistvoorlampen mag (uitspraken) bij zicht minder dan 200 m.
 

VEEJAY

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Nee, je snapt het niet /forum/images/graemlins/smile.gif

Als ik mijn auto ergens parkeer voor een tijdje (als ik op bezoek ben of bij de snackbar moet wachten) dan zet ik de auto neer en zet de schakelaar op stadslicht 9en dus niet op normaal dimlicht) en sluit de auto af.
Of...ik zet een parkeerlicht aan (da's trouwens ook een stadslicht).

Dus...altijd normale verlicht aan en alleen bij bovenstaande situaties zet ik dimlicht uit zodat stadslicht overblijft. Snappie?

[/ QUOTE ]

Ja ik snap, maar je kunt toch niet dimlicht aanhebben en stadslicht uit?! /forum/images/graemlins/confused.gif
 

Tallguy

Forumguru
Dat zeg ik toch ook niet? Ik zeg alleen dat ik de stand voor stadslicht alleen maar gebruik in genoemde situaties. Ik weet ook wel dat bij dimlicht het stadslicht brandt, maar dat boeit me niet /forum/images/graemlins/smile.gif
 

Tallguy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

§ 15. Bijzondere lichten
Artikel 41.
Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, richtlicht of markeringslichten voeren.



[/ QUOTE ]

Ik dacht me te kunnen herinneren dt hier een manco inzat, nl dat je alleen dimlicht met één bermlicht mag voeren, en niet 2 mistlampen én ook nog eens dimlicht.
 

rickske

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Nee, je snapt het niet /forum/images/graemlins/smile.gif

Als ik mijn auto ergens parkeer voor een tijdje (als ik op bezoek ben of bij de snackbar moet wachten) dan zet ik de auto neer en zet de schakelaar op stadslicht 9en dus niet op normaal dimlicht) en sluit de auto af.
Of...ik zet een parkeerlicht aan (da's trouwens ook een stadslicht).

Dus...altijd normale verlicht aan en alleen bij bovenstaande situaties zet ik dimlicht uit zodat stadslicht overblijft. Snappie?

[/ QUOTE ]

Bij mij is het zo dat als je de sleutel uit het contactslot haalt en de lichten staan op dimlicht automatisch overschakelen op standlicht of stadslicht zoals jullie in Nederland zeggen.
 

VEEJAY

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Dat zeg ik toch ook niet? Ik zeg alleen dat ik de stand voor stadslicht alleen maar gebruik in genoemde situaties. Ik weet ook wel dat bij dimlicht het stadslicht brandt, maar dat boeit me niet /forum/images/graemlins/smile.gif

[/ QUOTE ]

Okay dan snappen we elkaar! /forum/images/graemlins/473.gif
 
Bovenaan Onderaan